جهانگیری: مبارزه با فساد جدی گرفته شود/ بابك زنجانی باید به مجازات برسد

قزوین - ایرنا - معاون اول رئیس جمهوری با تاكید بر این كه باید مبارزه با فساد جدی گرفته شود، گفت: اگر فسادی كه شكل گرفته از بین نرود، به جان نظام می افتد و مانند موریانه آن را می خورد.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری عصر سه شنبه در دیدار با منتخبان استان قزوین در دانشگاه آزاد قزوین با اشاره به پرونده بابك زنجانی اظهار داشت: این فرد باید به مجازات برسد و مهم ترین مساله این است كه باید پول خارج شده به كشور برگردانده و مشخص شود كه چگونه این موضوع شكل گرفت.
وی همچنین گفت: عده ای اصرار دارند كه اقتدار دولت را به چالش بكشند كه اشتباه می كنند.
معاون اول رئیس جمهوری اضافه كرد: نظام قدرتمند، دولت قدرتمند می خواهد.
جهانگیری افزود: در دولت گذشته انسجامی كه نیازمند یك كشور بزرگی مانند ایران است آسیب دیده و دچار مشكل جدی شده بود؛ در مسایل اقتصادی فضا خیلی سخت و كشور هم دچار یك تورم وحشتناكی شده بود كه بالای 40 درصد تورم داشت و ركود جدی بر اقتصاد كشور حاكم شده بود كه در 50 سال گذشته چنان ركود تورمی نداشتیم.
وی افزود: قانون گریزی در كشور باب شده بود، قانون احترام خود را از دست داده بود، فساد سیستمی در كشور شكل گرفته بود. مردم شرایط بدی را تحمل می كردند، در چنین شرایطی حس دولت داری كه لازمه اقتدار یك نظام است در بین مردم آسیب دیده بود.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به برگزاری انتخابات 1392 و اولویت های دولت تدبیر و امید برای حل مسایل كشور، اظهار داشت: می توانیم بگوییم دولت در همه زمینه ها با موفقیت پیش رفته است؛ در سیاست خارجی موضوعی كه ایران هراسی را به ایران دوستی تبدیل كرد و با دنیا وارد یك تعامل خوبی شدیم، برجام و مساله هسته ای را با موفقیت به نتیجه رساندیم.
جهانگیری گفت: ایران كشور قدرتمند و بزرگی است و در منطقه حساسی قرار دارد، با ایران نمی شود مانند كشورهای دیگر رفتار كرد چرا كه نیروهای مسلح ایران قوی است و نباید در آن تردید كرد.
وی با بیان این كه ممكن است در برخی موارد، آن گونه كه باید به برجام عمل نشده باشد، افزود: این موضوع، هوشیاری، اصرار و پیگیری ما را می طلبد تا همه دستاوردهایی كه برای برجام پیش بینی كرده ایم، اجرایی شده و تمام تحریم ها لغو و آثار آن در زندگی و توسعه كشور آشكار شود.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به وجود برخی مشكلات در مسایل داخلی و لزوم استفاده از همه جناح های سیاسی در اداره كشور ادامه داد: قبول داریم كه وقتی دولتی سر كار می آید، رئیس جمهوری شعاری مطرح می كند و از مردم رای می گیرد لذا باید كسانی بر سر كار می آیند، باید شعارهای او و سیاست های رئیس جمهوری را قبول داشته باشند.
جهانگیری تاكید كرد: كسی حق ندارد در دولت مسئولیت قبول كند اما علیه سیاست های دولت عمل كند.
وی با یادآوری اینكه شرایط سیاسی كشور آرام تر شده و هماهنگی خوبی میان قوای سه گانه و نیروهای انقلاب بوجود آمده است گفت: دولت در بخش اقتصادی نیز توفیقات خوبی داشته است و كسانی كه می خواهند دستاوردهای دولت را نادیده بگیرند و دولت را ناموفق جلوه دهند در حقیقت ظلم می كنند.
معاون اول رییس جمهوری همچنین با اشاره به شرایط و اوضاع نابسامان منطقه، هدف اصلی گروه های تكفیری از جمله داعش را ضربه زدن به ایران و شیعیان عنوان كرد و افزود: نیروهای مسلح و به خصوص سپاه پاسداران در این مقطع در دفاع از كشور درخشیدند.

**پرونده ای دیگر از فساد گذشته؛30 میلیون دلار گم شده است
جهانگیری همچنین با تاكید بر رویكرد دولت تدبیر و امید در مبارزه با فساد گفت: ما برای مبارزه با فساد هزینه داده ایم و خواهیم داد و من پرچم مبارزه با فساد را با اعتقاد برداشته ام چرا كه می دانستم فساد در كشور سیستمی شده است و عده ای در حال چپاول منابع كشور هستند.
معاون اول رئیس جمهوری به پرونده بابك زنجانی نیز اشاره و خاطرنشان كرد: هنوز ابعاد پنهان این پرونده برای مردم مشخص نیست و حتی یكی از كسانی كه در موضوع حقوق های نامتعارف جبهه زیادی علیه دولت گرفتند، حاضر نشدند در رسانه های خود درباره بابك زنجانی و ابعاد پنهان آن بنویسند.
جهانگیری افزود: باید از جریان پرونده بابك زنجانی فیلم ساخته شود و كتاب بنویسند كه چگونه یك جوان 35 ساله می تواند با استفاده از برخی ارتباطات با مقامات دولتی، 2 میلیارد و 700 میلیون دلار پول این كشور را ببرد. باید ابعاد پنهان این موضوع روشن شود.
وی ادامه داد: البته موارد تخلف و فساد متعدد است نظیر آنكه عده ای در سالهای گذشته برای واردات ارز از یك كشور خارجی، 130 میلیون دلار از بانك مركزی آن كشور دریافت كردند اما در بازگشت فقط 100 میلیون دلار همراهشان بود و می گویند كه مابقی گم شده است.
جهانگیری تصریح كرد: مسیری كه دولت تدبیر و امید انتخاب كرده با قاطعیت ادامه خواهد یافت و البته دولت ضعف ها و اشكالاتی نیز دارد كه باید به سمت اصلاح این ضعف ها پیش رویم.
1058**6084 /1449**1429