۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱۵:۱۱
کد خبر: 82199841
T T
۰ نفر
اختراع دستگاه دورامیك، ابتكار بنیاد بركت در سلامت الكترونیك

استانها- ایرنا - اختراع دستگاه دورامیك به جای میكروسكوپ‌های معمولی، پاتولوژی از راه دور را برای ساكنان مناطق محروم دور افتاده امكان‌پذیر می‌كند.

مدیرعامل شركت بركت ‌تل روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: با ابتكار و ثبت این اختراع، بنیاد بركت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) این امكان را فراهم كرده است كه به منظور تسهیل در درمان مردم مناطق دورافتاده، نیاز به حضور پاتولوژیست در این مناطق برطرف شود.
سیدمحمد پورحسینی افزود: به ‌طور معمول مردم مناطق دورافتاده از نبود پاتولوژیست دچار مشكل می‌شدند و دورامیك كمك شایان توجهی به رفع این معضل خواهد كرد.
میكروسكوپ كنترل از راه دور (دورامیك) مشكل كار با میكروسكوپ‌های معمولی را كه نیاز به حضور پاتولوژیست برای بررسی نمونه در محل دارد، برطرف می‌كند.
به گفته‌ی مدیرعامل شركت بركت‌تل وابسته به بنیاد بركت، در ساخت دورامیك از علم الكترونیك، كامپیوتر و مكانیك كمك گرفته شده است و این دستگاه نیاز به حضور متخصص و ارسال نمونه‌های آزمایشی به شهرهای بزرگ را برطرف می‌كند.
پورحسینی كاربرد این اختراع در تشخیص صحیح را نیز مؤثر دانست و گفت: در حال حاضر نمونه‌های آزمایشگاهی در شهرهای كوچك توسط اتوبوس یا وسایل نقلیه‌ی دیگر به شهرهای بزرگ انتقال داده می‌شود تا در مراكز دیگر مورد آزمایش قرار گیرند.
وی با اشاره به این‌كه بسیاری از آزمایشگاه‌های پاتوبیولوژی در شهرهای كوچك و مناطق محروم به دلیل نبود متخصص امكان فعالیت به‌طور كامل را ندارند، افزود: این اختراع نیاز حضور پزشك در آزمایشگاه‌ها را از بین برده است. تنها یك اپراتور لام‌های رنگ‌آمیزی شده را زیر دورامیك قرار می‌دهد. پزشك در هر نقطه از جهان تصویر لام را به شكل آنلاین دریافت می‌كند و می‌تواند موقعیت اهرم‌ها را نسبت به نیاز تغییر داده و نظر مربوطه را اعمال كند.
مدیرعامل شركت بركت‌تل ادامه داد: دورامیك بدون نیاز به ارسال نمونه و جا‌به‌جایی متخصص در هر نقطه از جهان به آسانی قابل استفاده است. به كمك این دستگاه نمونه‌ ی آزمایش به راحتی بررسی می‌شود و متخصص می‌تواند نظر خود را در لحظه از طریق نرم‌افزار به كارشناس اعلام ‌كند.
پورحسینی با اشاره به اینكه دورامیك از طریق اینترنت و از راه دور قابل كنترل است، تصریح كرد: این سیستم میكروسكوپی است كه توسط یك سری موتورها و به كمك نرم‌افزارهای كامپیوتری و دوربین، قابلیت كنترل از راه دور راپیدا كرده است.
وی در پایان اظهار كرد: هم‌اكنون سیستم دورامیك به‌طورآزمایشی در 4 استان فعال است.
1352/
۰ نفر