۳۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۱۷
کد خبر: 82195131
T T
۰ نفر
يك مسئول: بستن مرز باجگيران خلاف موازين بين المللي است

مشهد- ايرنا- رئيس اداره بازرگاني خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: بستن ناگهاني و بدون اطلاع قبلي مرز باجگيران از سوي كشور تركمنستان خلاف همه موازين بين المللي است.

ناصر بهزاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: دولت تركمنستان مدتهاست در مرز باجگيران محدوديت تجاري ايجاد كرده اما از نيمه مرداد ماه جاري اين مرز بطور كامل بسته شده است.
وي ادامه داد: روند صادرات كالا از خراسان رضوي به تركمنستان از پارسال به دليل رويكرد اقتصادي آن كشور مبني بر تقويت توليد داخلي و كاهش واردات، اعمال محدوديت در كاهش سطح تناژ كالاي كاميونهاي باري كه از مرز سرخس و باجگيران وارد تركمنستان مي شوند روند نزولي داشته است.
رئيس اداره بازرگاني خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: ظرف چهار ماه ابتداي امسال 214 ميليون و 384 هزار كيلوگرم كالا به ارزش 70 ميليون و 524 هزار دلار از گمركات و بازارچه هاي مرزي اين استان به تركمنستان صادر شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال ماقبل در وزن سه درصد و در ارزش 30 درصد كاهش يافته است.
وي به واكاوي و بررسي اين موضوع از سوي دستگاههاي اجرايي و سياستگذاري اشاره و بيان كرد: در اين ارتباط اقداماتي از جمله استفاده از حضور رايزن بازرگاني ايران در تركمنستان در مشهد و طرح موضوع براي رفع محدوديتها و ارائه راهكارهاي لازم در اين زمينه در ميز كشور تركمنستان كه در گرگان برگزار شد انجام گرفت.
بهزاد افزود: از آنجا كه وزير راه و شهرسازي رئيس كميسيون همكاريهاي مشترك ايران و تركمنستان است، در برابر بستن مرز باجگيران طي اقدامي متقابل تردد كاميونهاي باري تركمنستان از مرز باجگيران نيز منع شد و در مرز سرخس نيز مشابه عوارضي كه از سوي كشور تركمنستان براي ورود كاميونهاي باري ايجاد شده برقرار گرديد.
وي ادامه داد: با اين حال اقدامات متقابل نمي تواند توسعه صادرات را محقق كند زيرا هدفگذاري 60 ميليارد دلاري طي 10 سال آينده براي توسعه مناسبات اقتصادي بين ايران و تركمنستان انجام شده است.
رئيس اداره بازرگاني خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: همچنين انجام اقداماتي از جمله راه اندازي اتاق بازرگاني مشترك ايران و تركمنستان، ايجاد شعبه بانك تركمن در ايران براي تقويت روابط سياسي و اقتصادي دو كشور مورد پيگيري قرار گرفت و مجموعه تفاهمها و اقداماتي مانند برگزاري نمايشگاه و اعزام هياتهاي تجاري نيز نشان دهنده اراده دو كشور بر تحكيم روابط در حوزه هاي سياسي و اقتصادي است.
وي افزود: محدوديتهاي اخير تركمنستان در روابط تجاري با ايران در مرزهاي سرخس و لطف آباد بيشتر خود را نشان مي دهد زيرا در مرز باجگيران بيشتر تجارت از طريق بازارچه هاي مرزي دنبال مي شود اما در سرخس و لطف آباد صادرات از طريق كاميونهاي ترانزيتي و تجاري است.
خراسان رضوي از شمال و شمال شرق به طول تقريبي 6/531 كيلومتر مرز مشترك با جمهوري تركمنستان دارد. در زمينه حجم ترانزيت خروج كالا از ايران دو گمرك سرخس و لطف آباد پس از بندر امام و بندرعباس قرار دارند. حدود يك چهارم ترانزيت ورودي و خروجي كالا از گمركهاي لطف آباد و سرخس توسط كاميونهاي ترك ورودي از مرز بازرگان انجام مي شود.
خراسان رضوي پنج گمرك شامل لطف آباد و باجگيران در شهرستانهاي درگز و در سرخس با كشور تركمنستان، دوغارون شهرستان تايباد در مرز افغانستان و نيز مشهد و همچنين دو بازارچه مرزي تايباد در مرز افغانستان دارد.
7489/1858