۳۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۱۵
کد خبر: 82194949
T T
۰ نفر
رويكرد حمايتي دولت موجب تحول در حوزه محيط زيست شده است

اصفهان - ايرنا - مديركل حفاظت محيط زيست استان اصفهان گفت: در پرتو رويكرد حمايتي و حفاظتي دولت تدبير و اميد، حوزه محيط زيست اين استان طي سه ساله اخير شاهد تغييرات و تحولات در بخشهاي مختلف بوده است.

حميد ظهرابي روز شنبه در گفتگو با ايرنا افزود: استان اصفهان به رغم تنوع بالاي زيست محيطي از استان هاي پر چالش و درگير با معضلات زيست محيطي بوده كه با روي كار آمدن دولت يازدهم مهار اين معضلات مورد توجه جدي قرار گرفت.
وي اظهار كرد: دولت يازدهم با اجراي طرح هاي كاهش آلودگي هوا و مقابله با گرد و غبار در عمل نشان داده كه دولتي زيست محيطي است.
مديركل حفاظت محيط زيست اصفهان، جلوگيري از استفاده سوختهاي آلاينده، اجراي طرح جامع كنترل كيفي هواي اصفهان، تشكيل كارگروه مقابله با گرد و غبار، اجراي طرح 9 ماده اي احياي حوضه آبريز زاينده رود، راه اندازي كارگروه زيست بوم هاي حساس در بخش حيات وحش را از جمله اقدام هاي شاخص زيست محيطي در در مدت سه ساله فعاليت دولت يازدهم برشمرد.

** جلوگيري از استفاده سوختهاي آلاينده**
مديركل حفاظت محيط زيست اصفهان گفت: پيش از دولت يازدهم نيروگاه شهيد بهشتي اصفهان روزانه 15ميليون ليتر مازوت مصرف مي كرد و چالش هاي مهم زيست محيطي بسياري براي اين استان بوجود آورده بود اما با اقدام هاي انجام شده در دولت يازدهم، سوخت اين نيروگاه بصورت كامل از مازوت به گاز طبيعي تغيير يافت.
وي، بهبود وضعيت سوخت خودروها و ارتقا از يورو 3 به يورو 4 را از ديگر دستاوردها و اقدامات دولت تدبير و اميد در بخش تامين سوخت و محيط زيست بيان كرد.
ظهرابي خاطرنشان كرد: مقايسه تغييرات كيفيت هوا از سال 92 تاكنون براحتي بهبود وضعيت آلاينده هاي ناشي از سوخت خودروها و استفاده از مازوت در نيروگاه ها را مشخص مي كند.

**اجراي طرح جامع كنترل كيفي هواي اصفهان **
مديركل حفاظت محيط زيست اصفهان، پايش صنايع و اجراي طرح جامع كنترل كيفي هواي اصفهان را يكي ديگر از عملكردهاي زيست محيطي دولت تدبير و اميد در مدت سه ساله اخير برشمرد.
وي، مهار گرد و غبار، شناسايي منابع توليد ذرات معلق، برنامه ريزي براي حذف عوامل و كانون توليد ذرات معلق، خارج كردن صنايع آلاينده و ممنوعيت توليد و بهره برداري از معادن در شعاع 50 كيلومتري اصفهان را از بخش هاي مختلف اين طرح عنوان كرد.
ظهرابي، سه برابر شدن تعداد روزهاي سالم هوا در اصفهان نسبت به سال 93 را از مصاديق موفقيت اجراي اين طرح در كلانشهر اصفهان برشمرد.
وي، اجراي اين طرح را در سه دوره 10 ساله، پنج ساله و دو ساله اعلام كرد و گفت: در مدت دو سال اجراي اين طرح روزهاي ناسالم هوا بسيار كاهش يافت.

**تشكيل كارگروه مقابله با گرد و غبار**
مدير كل حفاظت محيط زيست اصفهان، افزايش گرد و غبار و توسعه كانون هاي اين پديده را يكي ديگر از چالش هاي محيط زيست اصفهان برشمرد و گفت: اين پديده بدليل خشكسالي هاي پي در پي در كانون هاي گرد و غبار در استان بويژه شرق اصفهان توسعه و پديد آمد.
وي افزود: براي اين منظور كارگروهي براي مقابله با پديده گرد و غبار و تعيين تكليف كوره هاي آجر و گچ، آهك، شن و ماسه در محدوده 50 كيلومتري كلانشهر اصفهان تشكيل شد.
ظهرابي خاطرنشان كرد: در اين راستا 10 هزار هكتار از اراضي شرق اصفهان به عنوان كانون اصلي گرد و غبار براي كاشت تاغ پيش بيني شده است كه تاكنون دو هزار هكتار آن زير كشت نهال تاغ رفته است.
وي همچنين به وجود بيش از 350 كارخانه توليد آجر، بيش از 70 كوره گچ در شعاع 50 كيلومتري شرق اصفهان اشاره كرد و گفت: اين واحدها نقش مهمي در انتشار گرد و غبار در هواي اصفهان دارند و به همين دليل كارگروهي براي اتخاذ راهبردهاي مناسب براي كاهش آلايندگي ناشي از اين واحدها تشكيل شد.
وي تصريح كرد: براساس مصوبات اين كارگروه مجوز فعاليت هيچ معدني در اين منطقه تمديد نخواهد شد و هيچ مجوز جديدي براي احداث معدن در منطقه صادر نمي شود و به واحدهايي كه آلايندگي آنها محرز شده نيز فرصت داده شده تا رفع آلايندگي كنند.
وي يادآور شد: يك سوم از مجموع دو هزار و 700 واحد صنعتي آلاينده در كشور در استان اصفهان مستقر است.

**اجراي طرح 9 ماده اي احياي حوضه آبريز زاينده رود**
ظهرابي، يكي از مهمترين چالش هاي زيست محيطي استان اصفهان را در چند ساله اخير را خشكي رودخانه زاينده رود و مسائل حوضه آبريز اين رودخانه عنوان كرد و گفت: اين موضوع در اولويت برنامه هاي مديريت استان قرار گرفت.
وي خاطرنشان كرد: اقداماتي كه در سه سال گذشته درباره جريان آب زاينده رود انجام شده، در 50 سال گذشته بي سابقه بوده كه از جمله آن مي توان به اجراي طرح 9 ماده اي احياي حوضه آبريز زاينده رود اشاره كرد.
وي ادامه داد: طرح 9 ماده اي توسط مديريت استان اصفهان تهيه و تدوين شده و بصورت لحظه به لحظه پيگيري مي شود و در صورت هماهنگي همه دستگاه هاي ذيربط، اين طرح در دو سال آينده بطور كامل اجرايي خواهد شد.
زاينده رود به عنوان بزرگترين جريان آبي منطقه مركزي ايران در سال هاي اخير با پديده خشكسالي، افزايش برداشت و سوء مديريت منابع آب مواجه و در محل پائين دست در بيشتر ماه هاي سال با خشكي مواجه شده است.
طرح 9 ماده اي احياي حوضه آبريز زاينده رود در سال 93 با هدف هماهنگي و اعمال مديريت واحد بر اين حوضه آبريز در موضوعات منابع، مصارف و حقابه ها به تصويب شوراي آب كشور رسيده است.

**حفاظت از تنوع زيست محيطي زاگرس و مناطق كويري**
مديركل حفاظت محيط زيست اصفهان گفت: دولت يازدهم با قوت، حفاظت از تنوع زيست محيطي زاگرس مركزي فريدونشهر و سميرم و حفاظت از يوزپلنگ ايراني در مناطق كويري را در دستور قرار داده است.
وي افزود: در اين مدت سه منطقه جديد، بكر و مستعد خارو، يلخا و كوه بزرگي به مناطق حفاظت شده استان اصفهان اضافه شده است.
هم اكنون 10 منطقه چهارگانه و 11 منطقه شكار ممنوع در استان اصفهان وجود دارد كه اين گستره بدان معنا است كه 14.5 درصد از مناطق تحت حفاظت كل كشور در استان اصفهان است.
وي در ادامه، توجه به فرهنگ سازي در حوزه محيط زيست، تقويت سازمان هاي مردم نهاد، فعاليت هاي آموزشي در حوزه محيط زيست را در سايه رويكرد هاي زيست محيطي دولت تدبير و اميد از اولويت هاي استان در اين بخش برشمرد.
ت/6020 / 1339
۰ نفر