هرگونه آلودگی احتمالی در منابع آبی اصفهان بطور جدی پایش می‌شود

اصفهان - ایرنا - مدیر محیط‌زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: هرگونه آلودگی احتمالی در منابع آبی این استان بطور جدی پایش می‌شود و هرگونه اخذ مجوز برای هر نوع فعالیت و کاربری در محدوده منابع آبی باید با مجوز این نهاد باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسعود سیدی‌پور عصر چهارشنبه در هفتمین نشست از سلسله گفت و گوهایی درباره جریان دائمی زاینده‌رود با موضوع چالش‌های کیفیت آب در حوضه زاینده‌رود اظهار داشت: دفتر محیط زیست شرکت آب منطقه‌ای اولین اطلس شناسایی آلایندگی منابع آب را تهیه کرد که بر اساس آن هرگونه آلایندگی تهدیدکننده منابع آبی مشخص است و از سوی دیگر فعالیت‌های مرتبط نیز رصد و ارزیابی می‌شود.

وی اضافه کرد: اطلس آلودگی منابع آب در حوضه آبریز زاینده‌رود به صورت نقشه‌های تخصصی و بانک اطلاعاتی تهیه شده و پراکنش آلاینده‌ها در حوضه به صورت دقیق مشخص شده است.

مدیر محیط‌زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: تخلیه تانکرهای فاضلاب در شهرک‌های صنعتی باباشیخعلی، روان‌آب خاکستری روستای مارکده و روان‌آب و فاضلاب در شهر چادگان از جمله منابع آلایندگی است.

سیدی‌پور خاطرنشان کرد: گزارش جامع و کامل دسته‌بندی انواع آلودگی‌ها، پساب و روان‌آب در این خطه به شرکت مدیریت منابع آب و استانداری اصفهان اعلام شده است.

مطالعه درباره آلایندگی‌های نو پدید

وی با بیان اینکه درباره آلایندگی‌های نو پدید دارویی و شیمیایی نیز مطالعاتی انجام گرفته است، تصریح کرد: ترکیبات دارویی مانند استامینوفن و رانیتدین در پساب وجود دارد که باید آن را نوعی آلودگی به شمار آورد.

مدیر محیط‌زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به اینکه این شرکت درباره توسعه اماکن گردشگری در اطراف سد زاینده‌رود سخت‌گیر است، گفت: این امر به ساماندهی برخی نواحی گردشگری با همکاری استانداری منجر شد.

سیدی‌پور با بیان اینکه تردد قایق‌های موتوری در دریاچه سد زاینده‌رود نیز از جمله انتقادات ما بوده است، اظهار داشت: بر همین اساس بارها مراتب را به مقامات شهرستان چادگان اعلام کردیم.

چالش دفن پسماند در ۴۰ نقطه در حوضه آبریز زاینده‌رود

وی با بیان اینکه دفن پسماند در ۴۰ نقطه در حوضه آبریز زاینده‌رود چالشی دیگر محسوب می‌شود، تصریح کرد: این امر انباشت زباله در جوار منابع آبی و تولید شیرابه را در پی دارد که خطری جدی است.

مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت شرکت آب و فاضلاب اصفهان نیز در این نشست گفت: پدیده خشکسالی بر کیفیت و میزان آب آشامیدنی تاثیر مستقیم می‌گذارد زیرا در این شرایط استفاده از آب چاه اجتناب‌ناپذیر است و این تا حدی کیفیت آب را کاهش می‌دهد.

فهیمه امیری با بیان اینکه افت آب‌های زیرزمینی سختی آب را افزایش می‌دهد، افزود: با این حال تلاش این شرکت توزیع آب آشامیدنی سالم است از سوی دیگر چاه‌هایی که در مدار قرار می‌گیرد توسط مرکز بهداشت پایش و کنترل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بهترین سامانه‌های تصفیه آب کشور در اصفهان مستقر است به‌ ویژه در اوزون زنی، پاکسازی و سالم‌سازی آب توانمند عمل کرده‌ایم.

مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت شرکت آب و فاضلاب اصفهان با بیان اینکه سامانه اول تامین تصفیه آب این استان جمعیتی بالغ بر ۲.۵ میلیون نفر را زیر پوشش خود دارد، افزود: ۳۳ آزمایشگاه آب و ۱۳ آزمایشگاه فاضلاب که به ترتیب پنج و هشت درصد آزمایشگاه‌های کشور است در این دیار فعالیت می کنند.

حل چالش‌های زیست محیطی با جریان دائم حداقلی در زاینده‌رود

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان نیز در این نشست گفت: رصد هرگونه آلودگی از سراب تا پایاب رودخانه زاینده‌رود ضروریست به‌ خصوص در بالادست حوضه، دفع فاضلاب، شیرابه زباله، زمین‌های کشاورزی و مجتمع‌های گردشگری تهدیدی جدی به شمار می‌رود.

حمیرا صفی‌قلی با بیان اینکه طرح‌هایی مانند بهره‌برداری تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان چادگان از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: هرگونه منبع آلودگی از جوار سد زاینده‌رود باید حذف شود.

وی خاطرنشان کرد: جریان دائم حداقلی در زاینده‌رود بسیاری از چالش های زیست محیطی این را حل می کند و مطالبه ما نیز تامین حقابه زیست‌محیطی رودخانه و تالاب بین‌المللی گاوخونی است.

کارشناس ارشد مهندسی محیط زیست مرکز بهداشت اصفهان نیز در این نشست گفت: تامین آب سالم و کافی اساسی‌ترین نیاز جامعه و یکی از ارکان توسعه پایدار است.

زهرا موسویان با تاکید بر کنترل کیفیت آب آشامیدنی این دیار تصریح کرد: روزانه بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ مورد کلر سنجی در استان انجام و به همین مقدار سنجش کدورت آب انجام می شود.

وی اضافه کرد: نمونه برداری و آنالیز شیمیایی توسط مرکز بهداشت در پایانه های مسافربری و مدارس و بیمارستان‌ها انجام می‌شود تا هرگونه آلایندگی تحت کنترل قرار گیرد.

درباره کنترل کیفیت آب هیچ تعارف و اغماضی نداریم

کارشناس ارشد مهندسی محیط زیست مرکز بهداشت اصفهان با بیان اینکه درباره کنترل کیفیت آب موظفیم هیچ تعارف و اغماضی نداریم، اظهارداشت: اگر آب آلوده شود جمعیت زیادی را درگیر می کند بنابراین در این موضوع جدیت زیادی داریم.

به گزارش ایرنا، اصفهان وضعیت آبی نابسامان و کم‌سابقه‌ای را در نیم‌قرن اخیر سپری می‌کند به طوری‌که رودخانه زاینده‌رود در ۲ دهه اخیر از سد چم آسمان در شهرستان لنجان واقع در غرب استان تا تالاب گاوخونی به دفعات خشکانده و از مهر سال ۹۹ تاکنون نیز، این موضوع باز تکرار می‌شود.

زاینده‌رود که به طول افزون بر ۴۵۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به شمار می‌رود.

سد زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین‌کننده آب شرب، محیط‌زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت افزون بر ۱.۲ میلیارد مترمکعب بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha