۱۵ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۲۹
کد خبر: 82176059
T T
۰ نفر
تقویت مباحث بین رشته ای به رونق كسب و كار می انجامد

تهران- ایرنا- رییس پژوهشكده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی با بیان این كه گسترش و تقویت مباحث بین رشته ای به رونق كسب و كار كمك می كند، افزود: در دنیای امروز آی تی به عنوان یك بستر توسعه كسب و كار می تواند در كشاورزی، اقتصاد، پزشكی به كار گرفته شود.

دكتر حبیب الله اصغری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: پیوند رشته های علوم انسانی و علوم پزشكی با فناوری های ارتباطاتی و مخابراتی به تولید نرم افزار هایی منجر شده كه به بازار كسب و كار رونق داده است اما در این زمینه دولت باید بیشتر فعالیت كند.
وی با اشاره به فعالیت فرهنگی كشورهای جهان همچون چین در فضای مجازی گفت: چین پنج درصد از تولید ناخالص خود را صرف تولید محصولات فرهنگی می كند و با خلق شخصیت در فضای مجازی انیمیشن و بازی محصولات بسیاری را با نشان آن شخصیت به فروش می رساند.
اصغری اساسا رشد و توسعه را در گرو استفاده از دانش در تولید دانست و گفت: شركت های دانش بنیان موتور محركه اقتصاد هستند و در صورت پیوند آی تی و علوم دیگر، رشد هر دو شاخه محقق شده و بازارهای نهفته بسیاری فعال خواهند شد.

**گنجاندن جدول شماره 14 در قانون بودجه سال 95، نشانگر عزم جدی برای توسعه كشور
وی مفهوم توسعه در دنیای امروز را دانش بنیان بودن واحدهای تولیدی معنا كرد و با بیان این كه سهم بودجه تحقیق و توسعه از درآمد ناخالص داخلی یكی از شاخصه های مهم در اقتصاد است، حسن بودجه تحقیق و توسعه امسال را مدیریت آن توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی و نظارت بر هزینه كرد آن دانست .
رییس پژوهشكده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی افزود: در خوش بینانه ترین حالت چهار دهم از بودجه تحقیق و توسعه توسط دستگاه ها مصرف می شود كه در سال های گذشته به دلیل الزام در صرف آن و بازنگرداندن بودجه، این مبلغ در برخی دستگاه ها تلف می شد.
اصغری با اشاره به جدول شماره 14 در قانون برنامه و بودجه امسال اظهار كرد: نگهداری بودجه تحقیق و توسعه نزد سازمان برنامه و بودجه مهمترین قدم برای قرار دادن بودجه در مسیر اصلی خود است. بودجه تخصیص یافته هر دستگاه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی نگهداری شده و در طرح های حقیقی و واقعی توسعه مصرف خواهد شد.

***زیر ساخت/ توسعه/كسب و كار
رییس پژوهشكده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی مسئله امروز كشور را ایجاد فضای كسب و كار دانست و افزود: رابطه مستقیمی بین توسعه اقتصادی و توسعه زیر ساخت های ارتباطی وجود دارد، هم اكنون اپراتورهای سی تی بیشترین درآمد را دارند و یكی از مسوولیت های اجتماعی آنان به عنوان كارتل های اقتصادی جامعه توسعه كسب و كار است.
كارشناس حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش دولت را در ایفای نقش اجتماعی این شركت ها موثر دانست و گفت: دولت به جای ورود به مسائل و مشكلات شركت های خرد باید با چند شركت بزرگ طرف باشد، راهبرد تعیین كند و رشد و توسعه شركت های كوچك را جزء وظایف شركت های بزرگ قرار دهد.
اصغری ادامه داد: شركت های بزرگ مخابراتی برخلاف اصول توسعه نه تنها از شركت های خرد حمایت نمی كنند بلكه رقیب آنان هستند، این موضوع منحصر به شركت های بزرگ داخلی نبوده و با باز شدن فضای بین المللی و ورود شركت های بزرگ به ایران نیز شركت های خرد از چرخه فعالیت حذف خواهند شد.
وی افزود: پیوند زدن شركت های بزرگ به شركت های خرد از وظایف دولت است شركت های خرد می توانند از سر ریز شركت های بزرگ تغذیه كنند.

**بازنگری قوانین و مقررات در راستای توسعه
رییس پژوهشكده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نهادی است كه با وضع مقرارت از حقوق مصرف كنندگان در برابر اپراتورهای بزرگ دفاع می كند
اصغری افزود: نقش آفرینی شركت های بزرگ در جامعه نیازمند وضع قوانین و مقررات جدید است، تنظیم مقررات كاری حاكمیتی است و حركت های آن در حوزه آی تی تاثیر گذار است.
وی واگذاری امور به شركت های بزرگ و ملزم كردن آنان به استفاده خوشه ای از شركت های كوچك را یكی از راه های رونق در این بخش دانست و اظهار كرد: شیوه هایی همچون دسترسی افراد كم توان به امكانات و توسعه زیر ساخت ها در مناطق كمتر توسعه یافته به گسترده شدن بازار كسب و كار كمك می كند.

**اهمیت تعامل با سازمان های بین المللی
كارشناس حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: قطع ارتباط با سازمان های بین المللی ارتباطات و مخابرات ما را از دستیابی به قوانین و اطلاعات روز دنیا محروم كرده و آشنا نبودن با تفكرات حاكم بر بازار جهانی ارتباطات، به برنامه ریزی های ما آسیب زده است.
اصغری افزود: آشنایی با ساختار جهانی بازار و چشم اندازهای آن قدم اول حر كت در این فضاست، متاسفانه در دهه گذشته ارتباط ایران با سازمان های بین المللی ارتباطات و مخابرات قطع شده است.
فراهنگ**1293**2017
۰ نفر