۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۲۰:۰۶
کد خبر: 82174687
T T
۰ نفر

انتقاد وزیر علوم از افزایش دانشجو در مقطع دكتری

۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۲۰:۰۶
کد خبر: 82174687
انتقاد وزیر علوم از افزایش دانشجو در مقطع دكتری

مشهد- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در شرایط كنونی نزدیك به 100 هزار دانشجوی دكترای حرفه ای (phd) در كشور مشغول تحصیل هستند كه این تعداد زیاد است.

محمد فرهادی روز چهارشنبه در نشست رئیسان دانشگاههای استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی در مشهد افزود: با توجه به كثرت رشته های دكترای حرفه ای پیشنهاد شده است همراه با مجوز این رشته ها تعداد پذیرش هم ذكر شود تا جلو افزایش بی رویه گرفته شود.
وی اظهار كرد: بیش از 400 هزار دانشجوی فوق لیسانس نیز در مراكز آموزش عالی كشور مشغول تحصیل هستند كه پس از دانش آموختگی نیاز به كار و شغل دارند.
وی گفت: در همین راستا قوانین بالادستی هم باید اصلاح شود به طور مثال در ستاد نقشه جامع علمی كشور تصویب شده است كه در سال 1404، سه درصد دانشجویان كشور باید دانشجوی مقطع دكتری باشند در حالی كه هم اكنون تعداد این دانشجویان 1.8 درصد است اما برای تامین شغل آنها دچار مشكل شده ایم.

* راه اندازی 700 دوره پسا دكتری
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینكه دوره های پسا دكتری، دوره های تحقیقاتی تكمیلی و خاص است افزود: پارسال نزدیك به 700 دوره پسا دكتری در كشور راه اندازی شد.

* مشكل آموزش عالی، مشكل تكنسینی و مهارتی است
فرهادی اظهار كرد: باید ساختار نظام آموزشی اصلاح شود زیرا مشكل نظام آموزش عالی كشور مشكل تكنسینی و مهارتی است.
وی با بیان اینكه آموزشهای مهارتی، فنی و حرفه ای باید ساماندهی شوند گفت: در این راستا آموزش های دانشگاه فنی، حرفه ای، دانشگاه علمی - كاربردی، بخشهایی از آموزشهای دانشگاه پیام نور، آموزشهای كوتاه مدت حرفه ای وزارت كار و بخشی از آموزشگاه های آموزش و پرورش به آموزشهای مهارتی اختصاص می یابد.
وی افزود: وزارت علوم مكلف است با وزارتخانه ها و دستگاههای ذیربط نظام آموزش مهارتی یا فنی حرفه ای را تهیه و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برساند.

* دستورالعمل ممنوعیت دخالت ارگانهای خارج از دانشگاه در داخل دانشگاه تصویب شد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید با استادان دانشگاهها و تشكلهای دانشجویان بیشتر ارتباط داشت زیرا بسیاری از اوقات، جلسات نظارتی در دانشگاهها تشكیل نمی شود یا ریاست جلسه در آن شركت نمی كند كه بعد منجر به وقوع اتفاقات یا دخالت ارگانهای خارج از دانشگاه در داخل دانشگاه می شود.
وی افزود: بسیار تلاش شده كه جلو این دخالتها در دانشگاهها گرفته شود و با وزیر كشور و شورای امنیت كشور هماهنگ شده و دستور العملی تهیه شده كه ارگانهای خارج از دانشگاه حق حضور و دخالت در امور دانشگاه را نداشته باشند.
وی اظهار كرد: در این ارتباط با رئیس قوه قضائیه و دادستانی هم مذاكراتی شده است كه به هیچ وجه كسی در درون دانشگاه دخالت نكند مگر این كه بحث امنیت شهر در میان باشد كه این مداخله هم باید پس از اطلاع مكتوب به رئیس دانشگاه و با حضور وی صورت می گیرد.

* دانشگاه پیام نور می تواند به تعداد افراد بالغ كشور دانشجو داشته باشد
فرهادی گفت: دانشگاه پیام نور دانشگاه خوبی است و می تواند به تعداد افراد بالغ كشور نیز دانشجو داشته باشد.
وی افزود: این دانشگاه، اساسنامه و چارچوب دارد و قرار بود آموزشهای آن از راه دور یا نیمه حضوری و حداقل با فواصل 30 كیلومتری باشد اما این مسافتها و ملاحظات رعایت نشده است.
وی اظهار كرد: این دانشگاه می تواند حتی در دوره دكتری هم دانشجو بگیرد یا آموزشهای آزاد داشته باشد به شرط آن كه مجازی یا نیمه حضوری باشد و نباید امكانات دانشگاههای حضوری كشور را به این دانشگاه داد.
وزیر علوم گفت: دانشگاه پیام نور باید یا امكانات خود را بهینه كند یا آنها را واگذار نماید بطور مثال اگر در مشهد مركز رشد دارد این مركز را با مركز رشد دانشگاه فردوسی مشهد ادغام كند.
وی افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آموزشهای 'آی.پی.تی.وی' را در دستور كار خود قرار داده است و تا قبل از پایان این دولت باید این امر به سرانجام برسد.
آی.پی.تی.وی (IPTV) سامانه ای است كه در آن با استفاده از پروتكل اینترنت (IP) بر روی یك زیر ساخت شبكه با پهنای باند وسیع، برنامه های تلویزیونی به صورت دیجیتال ارائه می‌شود.

* عدم اقبال به رشته های فنی، مهندسی و علوم پایه
وزیر علوم گفت: امسال در حالی كه دانشگاههای كشور در رشته های فنی و مهندسی 300 هزار نفر ظرفیت داشتند فقط 142 هزار نفر متقاضی این رشته ها شدند.
فرهادی افزود: رشته های علوم پایه كشور نیز در معرض خطر قرار دارند و این وضعیت منجر به راه اندازی هدایت تحصیلی در آموزش و پرورش شده است.

* تعیین تكلیف پردیسهای دانشگاهی خودگردان و ریاست دانشگاه فرهنگیان
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تكلیف پردیسهای دانشگاهی خودگردان روشن نیست لذا باید تعیین تكلیف شوند.
فرهادی افزود: باید تكلیف دانشجویان نوبت دوم، روزانه و پردیسها مشخص شود در حالی كه هم اكنون دانشجو به اسم دانشجوی پردیس دانشگاه خودگردان وارد دانشگاه شده و در كنار دانشجویان روزانه می نشیند كه این امر نقض غرض است.
وی اظهار كرد: تا یك هفته آینده مدیریت دانشگاه فرهنگیان تعیین تكلیف می شود و اگر كمیته مربوط نتواند در این باره تصمیم گیری كند در شورای عالی انقلاب فرهنگی تكلیف این امر تعیین می گردد.

* دانشگاهها با تخلفات پژوهشی برخورد كنند
وزیر علوم گفت: در زمینه تخلفات پژوهشی تاكنون قانونی وجود نداشت و وقتی بحث فروش پایان نامه و رساله به میان می آمد، نیروی انتظامی اعلام می كرد كه هیچ قانونی نداریم تا با متخلفان برخورد كنیم.
فرهادی افزود: به همین منظور وزارت علوم لایحه ای قانونی تنظیم كرد كه در مجلس قبل نوبت رسیدگی به آن فرا نرسید و در مجلس كنونی در دستور كار كمیسیون آموزش عالی مجلس قرار گرفته است.
وی اظهار كرد: ثبت پایان نامه در سامانه ای كه معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راه اندازی كرده است راهكار دیگری برای كاهش تخلفات در این عرصه است.
1922 / 6053 /1596
۰ نفر