۱۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۳۴
کد خبر: 82170028
T T
۰ نفر
گلستان بي سابقه ترين سال توليد و خريد گندم را تجربه كرد

گرگان - ايرنا - رييس سازمان جهادكشاورزي گلستان گفت: از ابتداي برداشت گندم در سالجاري تاكنون مقدار يك ميليون و 381 هزار تن محصول از سوي كشاورزان استان، توسط مراكز خريد تضميني خريداري شده كه اين عملكرد تاكنون در اين خطه بي سابقه بوده است.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي استان گلستان، مختار مهاجر افزود: يك ميليون و 340 هزار تن محصول توليدي استان، گندم خوراكي است كه با قيمت تضميني مصوب شوراي اقتصادي خريداري شده است و مابقي شامل 41 هزار تن گندم بذري و اصلاح شده است كه توسط دستگاه مربوطه خريداري شده است.
شوراي اقتصاد قيمت خريد تضميني هر كيلوگرم گندم معمولي را 12 هزار و 705 ريال و گندم دوروم را 13 هزار و 68 ريال براي سال زراعي 95 - 94 تعيين كرده است.
وي گفت: در سال زراعي جاري 381 هزار و 946 هكتار از اراضي استان به كشت گندم اختصاص يافته بود كه 220 هزار و 721 هكتار آن به صورت ديم است.
طبق گزارش شركت غله و خدمات بازرگاني گلستان اين شركت براي خريد تضميني گندم مازاد برنياز كشاورزان اين استان در سال زراعي جاري 100 مركز با ظرفيت ذخيره سازي يك ميليون و 400 هزار تن داير كرده بود و اكنون شماري از اين مراكز تا پايان شهريورماه براي خريد گندم توليدي كشاورزان فعاليت دارند.
بنا به شركت غله و خدمات بازرگاني گلستان، اين استان امسال در زمينه خريد گندم، جايگاه دوم را بعداز استان خوزستان، در ميان استان هاي كشور در اختيار دارد.
در سال زراعي گذشته در استان گلستان حدود 900 هزار تن گندم مازاد برنياز از كشاورزان خريداري شده بود.
استان گلستان واقع در شمال كشور داراي افزون بر 650 هزار هكتار زمين زراعي است و از قطب هاي مهم توليد محصول گندم، جو و دانه هاي روغني از جمله كلزا در كشور به شمار مي رود.
6204/1860