۱۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۵۶
کد خبر: 82169835
T T
۰ نفر

حمايت از توسعه فناوري‌هاي نرم در استان‌ها

۱۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۵۶
کد خبر: 82169835
حمايت از توسعه فناوري‌هاي نرم در استان‌ها

تهران- ايرنا- معاون توسعه فناوري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري از آمادگي اين معاونت براي حمايت از توسعه فناوري‌هاي نرم در استان‌هاي داراي صنايع دستي خبر داد.

به گزارش روز يكشنبه گروه علمي ايرنا از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، علي وطني در نشست با مديران استان كرمانشاه گفت: اين جلسه با هدف بررسي طرح‌هاي كلان ملي فناوري استان هايي كه از حمايت كمتري برخوردار بوده اند، برگزار شده است تا از اين طريق همه استان‌ها به صورت متوازن از تسهيلات ارائه شده توسط معاونت علمي بهره‌مند شوند.
وي افزود: براي تعيين طرح كلان ملي فناوري در استان‌هاي محروم، نياز به همكاري مديران استان‌ها و استانداري‌ها داريم تا بتوانيم توسعه فناوري را در همه استان هاي كشور داشته باشيم؛ اين طرح ها بايد داراي الويت و در راستاي مزيت نسبي استان باشند.
به گفته وطني، استان كرمانشاه با وجود داشتن ثروتي عظيم اعم از انساني و طبيعي، بايد سرآمد توسعه فناوري در كشور باشد.
وي بيان كرد: با وجود توانايي كه در استان وجود دارد اين استان بايد به كريدور صادرات منطقه غرب كشور تبديل شود و نبايد اجازه دهيم اطراف اين استان مناطق آزادي تعبيه شود كه فقط واردات به كشور صورت گيرد.
وطني با اشاره به اينكه ادبيات اقتصاد نفتي در كشور منسوخ شده است، اظهار كرد: استان‌هاي محروم كشور بايد با ادبيات معاونت كه ادبيات اقتصاد دانش بنيان است آشنا شوند و از ظرفيت هاي موجود در 15 ستاد توسعه فناوري راهبردي معاونت استفاده كنند.
وي افزود: استان كرمانشاه منابع طبيعي زيادي دارد كه يكي از اين منابع، گياهان دارويي است كه مديران استاني بايد از اين فرصت استفاده و با توليد داروهاي گياهي از اين منابع به عنوان يكي از ظرفيت‌هاي خوب براي اشتغالزايي استفاده كنند.
وطني در خصوص صنايع دستي با ارزش استان كرمانشاه، گفت: كرمانشاه مهد صنايع دستي است كه اگر از اين صنعت به خوبي استفاده شود، در حوزه اشتغالزايي و توسعه استان به جايگاه خوبي خواهد رسيد و نرخ بيكاري خود را كاهش خواهد داد.
وي با انتقاد از بي توجهي استان‌ها به صنايع دستي، بيان كرد: بايد در سبد سوغات شهرهاي زيارتي از جمله مشهد و قم از صنايع دستي همه استان هاي كشور از جمله استان كرمانشاه به خوبي بهره گرفت.
معاون توسعه فناوري معاونت علمي يادآور شد: طرح، تعريف طرح كلان ملي فناوري براي استان‌ها يكي از راه‎‌هايي است كه مي‌تواند به توسعه استان‌هاي كمتر توسعه يافته كمك كند و از تجميع و تمركز خدمات و تسهيلات در برخي استان‌ها پيشگيري كند.

** تعيين طرح كلان ملي فناوري براي استان‌هاي محروم
محمدصادق حاجي‌تاروردي، مديركل دفتر امور فناوري استان‌هاي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در اين جلسه گفت: در سفرهاي استاني و پس از تهيه گزارشي از نحوه حمايت ستادهاي فناوري راهبردي از استان هاي كشور مشخص شد كه برخي استان‌هاي كشور از حمايت كمتري برخوردار بودند و بيشتر طرح‌هاي كلان ملي فناوري و تسهيلات در استان‌هاي بزرگ هزينه شده است، به همين دليل مصوب شد كه براي اين استان ها طرح كلان ملي فناوري تعيين شود.
تاروردي افزود: در راستاي همين مصوبه براي 15 استان منتخب نامه‌اي ارسال شد كه بر اساس اولويت‌ها و مزيت هاي نسبي استان طرح‌هاي كلان ملي فناوري خود را به معاونت علمي معرفي كرده و در صورت تاييد معاونت، تسهيلات طرح كلان دريافت كنند كه استان كرمانشاه نيز يكي از اين استان‌ها است.
وي با اشاره به سفرهاي استاني معاون علمي و فناوري رييس جمهوري بيان كرد: تاكنون 49 سفر استاني انجام شده كه طي آنها بر راه‌اندازي خط ويژه‌اي براي كمك به استان‌هاي محروم كشور تاكيد شده است و تعيين طرح كلان ملي فناوري براي استان‌هاي محروم نيز در راستاي همين تصميم است.
تاروردي اظهار كرد: اگر استان‌هاي منتخب طرح‌هاي كلان ملي فناوري خود را به معاونت علمي اعلام كنند، نبود توازن در ارائه تسهيلات در كشور از بين مي رود و استان‌هاي كمتر برخوردار نيز از امكانات و خدمات معاونت علمي بهره‌مند خواهند شد.
تاروردي با اشاره به انواع خدمات ارائه شده توسط معاونت علمي گفت: معاونت علمي، خدمات مختلفي ارائه مي‌كند كه مي‌تواند به توسعه فناوري در كشور كمك بزرگي كند به همين دليل از استان‌هاي مختلف مي خواهيم كه در اين زمينه مشاركت و طرح‌هاي خود را به اين معاونت اعلام كنند تا توسعه فناوري در سطح كشور به صورت متوازن اجرا شود.
علمي ** 9340**1834
۰ نفر