۱۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۰۶
کد خبر: 82169726
T T
۰ نفر
رئيس بنياد سعدي: گسترش زبان فارسي در جهان سبب وسعت بيشتر ايران است

تهران-ابرنا- رييس بنياد سعدي گفت: در هر جاي دنيا اگر كسي به زبان فارسي صحبت كند، ايران در آنجا حضور دارد؛ با گسترش زبان فارسي در جهان، ايران وسيع تر خواهد شد.

به گزارش روز يكشنبه گروه فرهنگي ايرنا از روابط عمومي بنياد سعدي، غلامعلي حداد عادل در نشست پاياني نوبت دوم تربيت مدرس بنياد سعدي، اظهار كرد: يكي از برنامه هاي اصلي بنياد سعدي، تربيت مدرس زبان فارسي است تا به نوعي مهارت و روش هاي نوين آموزش زبان فارسي را به فارق التحصيلان اين رشته و رشته هاي مرتبط بياموزيم.
وي با اشاره به فلسفه تشكيل بنياد سعدي و ضرورت آن افزود: هرچه زبان فارسي را در سراسر دنيا گسترش دهيم به نفع كشور است، چراكه گسترش يك زبان در خارج از مرزهاي آن كشور، نشان دهنده زنده و پويا بودن آن زبان است و در دنياي امروز نيز رابطه معناداري بين قدرت نفوذ و ترويج يك زبان با ساير توانايي هاي آن ملت وجود دارد.
حداد عادل با بيان اينكه قدرت نفوذ زبان، شعر و ادب فارسي به گونه اي بوده كه ابن بطوطه در سفرنامه خود آورده است كه اشعار سعدي توسط آوازخوانان چيني خوانده مي شده است، افزود: ابن بطوطه 40 سال پس از مرگ سعدي اين سفرنامه را نوشته است، در حالي كه آن زمان مسافرت ها بيشتر از يك سال طول مي كشيد بنابراين گسترش اشعار سعدي در آن سالها نشان از نفوذ و جذابيت ادبيات ايران دارد.
رييس بنياد سعدي ادامه داد: گستره زباني ما اكنون نيز همچنان بين كشورهاي هندوستان، افغانستان، تاجيكستان و...، وجود دارد و مردم اين كشورها اشعار ما را از حفظ مي خوانند. حال بايد همت كنيم و اين زبان كه قابليت هاي زيادي دارد را به مردمان ديگر كشورها نيز بياموزيم.
حداد عادل با بيان اينكه محيط زيست انسان ها فقط طبيعت و گياهان نيستند، گفت: ما زيست بوم فرهنگي داريم كه نامحسوس است؛ زبان هر كشور يا منطقه، زيست بوم آن محسوب مي شود كه با فرهنگ متصل است و بايد همانطور كه براي حفظ طبيعت و گياهان تلاش مي كنيم، براي حفظ زبان و گسترش آن نيز تلاش شود.
وي تصريح كرد: در بنياد سعدي سعي داريم آموزش زبان فارسي به خارجي ها را به صورت علمي درآوريم، البته اين رشته علمي در دانشگاه ها در مقطع كارشناسي ارشد تدريس مي شود و از امسال نيز با پيگيري هاي انجام شده توسط دكتر دبيرمقدم، دكتر صحرايي و بنياد سعدي، در مقطع دكتري نيز پذيرش دانشجو خواهد داشت.
حدادعادل خاطرنشان كرد: در حال شناسايي نيازهاي معلم هاي زبان فارسي در سراسر جهان هستيم تا به فراخور درخواست ها، نيازها را نيز برآورده كنيم و با تربيت معلم هاي زبان فارسي و نيروي انساني، آموزش زبان فارسي به غير فارسي زبانان در خارج از كشور را به دست اهل آن بسپاريم.
وي با اشاره به دوره دانش افزايي بلند مدت سال جاري و دوره هاي كوتاه مدت در طي سال، خطاب به مدرسان حاضر در جلسه گفت: ما براي آموزش به فارسي آموزان دوره هاي دانش افزايي كه به ايران مي آيند و ميهمان بنياد سعدي هستند، انواع معلم ها را نياز داريم.
در ادامه اين نشست، رضا مرادصحرايي، معاون آموزش و پژوهش بنياد سعدي نيز با اشاره به روند كلاس هاي آموزشي دروه تربيت مدرس، گفت: با توجه به استقبال فراواني كه از دوره تربيت مدرس داشته ايم، اولويت اول را بر فارق التحصيلان دكتري و كارشناسي ارشد رشته هاي آزفا، ادبيات فارسي، زبان شناسي و يكي از زبان هاي خارجي قرار داديم.
وي با تشريح كلاس هايي كه مدرسان در طول دروه بايد بگذرانند، گفت: اين دوره ها به دليل اهميت آن و با وجود همزماني با دوره هاي دانش افزايي، قطع نخواهد شد و طبق جدول آموزشي، تا پايان سال پيش خواهد رفت.
صحرايي خاطرنشان كرد: مدرسان اين دوره ها از برترين هاي كشور هستند كه در دوره قبل از خانم دكتر قطره و در اين دوره نيز از آقاي دكتر مدرسي كه سوابق خوبي در حوزه تربيت مدرس زبان فارسي دارند، بهره برده ايم.
در پايان اين نشست، گواهي پايان دوره تربيت مدرس زبان فارسي با كد رهگيري منحصر به فرد، توسط رييس بنياد سعدي به شركت كنندگان در دوره اهدا شد.
فراهنگ**1085**1027
۰ نفر