۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۱۷
کد خبر: 82164387
T T
۰ نفر
كپوي دزفول در نمايشگاه بين المللي گرجستان به نمايش در آمد

دزفول - ايرنا - سرپرست اداره ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري دزفول از ارائه آثار كپوبافي هنرمندان دزفولي در نمايشگاه بين المللي كشور گرجستان خبر داد.

كپوي دزفول به عنوان يك نماد (برند) براي ثبت جهاني به يونسكو پيشنهاد شده است.
يعقوب زلقي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود:در نمايشگاه بين المللي صنايع دستي كه از امروز در كشور گرجستان برپا شده و براي مدت يك هفته داير است يك گروه از هنرمندان صنايع دستي كپو باف دزفول به سرپرستي خانم زينت ظهيرنيا شركت دارند.
وي با بيان اينكه كپوبافي دزفول تنها هنر از صنايع دستي استان خوزستان است كه در اين نمايشگاه ارائه شده گفت: بيش از 40 اثر كپوبافي از سوي اين گروه از هنرمندان در اين نمايشگاه به نمايش در آمده است.
زلقي اظهاركرد: هفته گذشته نيز نمايشگاه صنايع دستي در يزد و تهران برگزار شد كه هنرمندان صنايع دستي دزفول با ارائه آثار هنري خود موفق به كسب لوح برتر از اين نمايشگاه شدند.
كپو يكي از رشته هاي بومي و خاص خوزستان و به ويژه شهرستان دزفول است كه با پيچش ساقه هاي مركزي و جوان نخل به دور ساقه هاي كرتك شكل مي گيرد و با نقش اندازي كامواهاي الوان، زيبايي آن دوچندان مي شود.
مركز بافت كپو دهستان شهيون در شهرستان دزفول است. كپو در گويش محلي دزفولي، به ظرف حصيري كروي سر دار كه از برگ خرما و كرتك بافته شده گفته مي شود.
از نظر كيفيت و اصالت، كپو هاي توليد دزفول رتبه نخست را در كشور دارند، به طوري كه كپوهاي توليد دزفول به شهرهاي مختلف كشور و برخي كشورها صادر مي شود.
صنايع دستي دزفول شامل 50 تا 60 شاخه اصلي و بيش از 100 زيرشاخه است كه توسط هنرمندان دزفولي توليد مي شوند.
تاكنون رشته خراطي دزفول به ثبت جهاني رسيده است.
در گذشته نه چندان دور بيش از 500 كارگاه توليد 100 نوع صنايع دستي در دزفول فعال بوده است.
7278/6068 / 6037
۰ نفر