۲۵ کارگاه کپوبافی در دزفول فعال است

دزفول-ایرنا- سرپرست اداره میراث فرهنگی, گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: ۲۵ کارگاه کپوبافی در روستای پامنار و سایر نقاط دزفول فعال است.

حمیدرضا خادم روز جهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کپوی دزفول یکی از با کیفیت ترین صنایع دستی جهان محسوب می‌شود به طوری که طی بررسی‌های انجام شده قرار است دزفول به عنوان شهر جهانی کپو معرفی شود.

وی با اشاره به فعالیت ۱۰ کارگاه کپوبافی در پامنار و ۱۵ کارگاه در سایر نقاط دزفول ادامه داد: چهار فروشگاه کپوبافی نیز زیرنظر میراث فرهنگی در حال فعالیت هستند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول اظهارکرد: افزون بر ۲ هزار نفر بافنده کپو در شهرستان دزفول فعالیت می‌کنند که محصولات آنها به نقاط مختلف کشور و دنیا صادر می‌شود.

وی به اعزام تیمی متشکل از یونسکو و بازرسانی از کویت و هند به دزفول درخصوص نهایی شدن ثبت جهانی شهر کپو اشاره کرد و افزود: این تیم هشتم تا دهم اسفندماه در دزفول حضور خواهند داشت و ضمن بازدید از ظرفیت‌های موجود و دبیرخانه, دزفول به عنوان شهر جهانی کپو معرفی خواهد شد.

خادم با بیان اینکه دزفول با کسب این عنوان، یکی از ۱۱ شهر دنیا خواهد بود که نشان یونسکو دریافت کرده است، گفت: باتوجه به اینکه مواد اولیه کپو بومی است تلاش می‌شود این صنایع دستی منحصربفرد با برند دزفول در دنیا معرفی شوند.

کپوی دزفول یکی از صنایع دستی ویژه این شهرستان به شمار می‌رود که شامل ۲ نوع حصیری و کاموایی است و ماده اولیه آن را چوب کرتک(موجود در بیشه زارهای دزفول) تشکیل می‌دهد.

کپو بافی با داشتن اصالت، کیفیت و ظرافت بالا برای افراد زیادی اشتغال ایجاد کرده و از رشته‌های بومی و خاص خوزستان به ویژه دهستان شهیون دزفول است.

کپو با پیچش ساقه‌های مرکزی و جوان نخل به دور ساقه‌های کرتک شکل می‌گیرد و با نقش اندازی کاموای رنگی، زیبایی آن دوچندان می‌شود.

کپو در گویش محلی دزفولی، به ظرف حصیری کروی سر دار که از برگ خرما و کرتک بافته شده گفته می‌شود؛ کپوهای دزفول از نظر کیفیت و اصالت رتبه نخست را در کشور دارند و به شهرهای مختلف و خارج از کشور صادر می‌شوند.
دزفول با پیشینه‌ای چند هزار ساله و آثار باستانی دارای بیش از ۵۰۰ کارگاه تولید ۱۰۰ نوع صنایع دستی بوده که اکنون بسیاری از آنها به فراموشی سپرده شده‌اند.
تاکنون خراطی دزفول به ثبت جهانی رسیده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha