۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۲۲
کد خبر: 82160704
T T
۰ نفر
بانك آسیا در تركیه به اتهام وابستگی به جماعت گولن منحل شد

آنكارا – ایرنا – سازمان تنظیم و كنترل نظام بانكی تركیه، روز شنبه امتیاز فعالیت بانك آسیا را كه به موسسه مالی وابسته به جماعت گولن شناخته می شد، لغو كرد.

به گزارش ایرنا، جماعت گولن عامل كودتای نافرجام 15 جولای تركیه است كه دولت آنكارا به دنبال اعلام حالت فوق العاده به سرعت در حال منحل كردن و مصادره و پاكسازی كلیه نهادهای اقتصادی، مالی، آموزشی، مدنی و اجتماعی وابسته به این جماعت می باشد.
دولت آنكارا اعلام كرده است كه عوامل گروه تروریستی فتح الله گولن با سازماندهی گسترده ای در درون ارتش دست به این كودتا زده اند.
مدیریت بانك آسیا در اوایل سال گذشته به صندوق بیمه سپرده تركیه واگذار شده بود.
در اطلاعیه سازمان تنظیم و كنترل نظام بانكی تركیه كه در تارنمای رسمی این سازمان منتشر شد، آمده است: امتیاز بانك آسیا لغو شده و این بانك از نظام بانكی تركیه حذف شده است.
براساس ماده 107 نظام بانكی تركیه، بانكی كه به صندوق بیمه سپرده واگذار می شود بایستی ظرف 9 ماه فروخته شود. سازمان تنظیم و كنترل نظام بانكی می تواند این مدت را سه ماه دیگر تمدید كند. در صورتی كه در این دوره به فروش نرود، براساس درخواست صندوق بیمه سپرده ها، امتیاز این بانك لغو می شود.
صندوق بیمه سپرده تركیه برای فروش سهام این بانك اقدام كرده بود كه كسی خریدار آن نشده است.
بانك آسیا یكی از 20 شركت، موسسه و رسانه وابسته به طرفداران فتح الله گولن مخالف دولت تركیه است كه در پنسیلوانیای آمریكا به سر می برد.
براساس اولین بخشنامه در حكم قانون كه امروز به دنبال اعلام حالت فوق العاده در تركیه صادر شد، 15 دانشگاه وقفی، 35 موسسه بهداشتی و سلامت و بیش از یك هزار موسسه آموزشی وابسته به گروه گولن بسته شد.
اموال این موسسات به اداره كل اوقاف تركیه منتقل خواهد شد.
دولت آنكارا به دنبال كودتای نافرجام 15 جولای جاری با اعلام حالت فوق العاده در سطح تركیه، اقدامات بسیار گسترده ای را برای پاكسازی عناصر وابسته به گروه گولن شروع كرده است.
این پاكسازی از ارتش، نیروهای امنیتی، قوه قضائیه، ادارات دولتی گرفته تا وزارت آموزش ملی، همه نهادها و موسسات دولتی را شامل می شود.
گفته می شود در این راستا تا كنون بیش از 50 هزار تن از كاركنان دولت تعلیق خدمت شده اند و انتظار می رود بر شمار این افراد نیز افزوده شود.
دولت آنكارا با در دست داشتن اختیارات وسیع برگرفته از قانون حالت فوق العاده، سعی دارد، كلیه راههای حقوقی و اداری مربوط به امكان بازگشت افراد وابسته به گولن به دستگاه دولتی را مسدود كند.
خاورم/2011**1144