۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۵۱
کد خبر: 82160163
T T
۰ نفر

تاجيكستان همچنان در جست و جوي «محي الدين كبيري»

۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۵۱
کد خبر: 82160163
تاجيكستان همچنان در جست و جوي «محي الدين كبيري»

تهران - ايرنا - «رمضان رحيم‌زاده» وزير امور داخلي (كشور) تاجيكستان گفت: «محي‌الدين كبيري» رئيس حزب ممنوعه نهضت اسلامي را همچنان تحت جست و جوي بين‌المللي قرار داده ايم .

به گزارش روز شنبه تاج نيوز تاجيكستان «رمضان رحيم‌زاده» در نشستي خبري افزود: «ما با مقامات پليس بين الملل (اينترپل) براي بازداشت و استرداد «محي‌الدين كبيري» ضمن ارسال مدارك و اسناد لازم ،‌ مذاكره داشته ايم و هم اكنون وي از سوي اين پليس بين‌المللي تحت جست و جو قرار گرفته است.
به گفته رحيم‌زاده، تاجيكستان با كشور‌هايي كه احتمال عبور و حضور محي‌الدين كبيري در قلمرو آنها وجود دارد نيز براي بازداشت و استرداد او ، درخواست همكاري كرده است.
وزير امور داخلي تاجيكستان همچنين در مورد «گلمراد حليم‌اف» يك فرمانده سابق در نيروي انتظامي اين كشور كه به داعش پيوسته است ، گفت: وي را بازداشت و مجازات خواهيم كرد.
اتهام «محي الدين كبيري» رئيس حزب نهضت اسلامي تاجيكستان دست داشتن در حوادث خونين شهريور ماه سال گذشته در اين كشور است.
در همان زمان دادستاني كل تاجيكستان با انتشار بيانيه اي «محي الدين كبيري» را به مشاركت و دست داشتن در آشوب منسوب به «عبدالحليم نظر‌زاده» معاون سابق وزير دفاع متهم كرد.
«محي الدين كبيري» رئيس حزب ممنوع شده نهضت اسلامي اين اتهامات را رد و اعلام كرده است كه من و حزب نهضت اسلامي تاجيكستان با اين حوادث ارتباطي نداريم.
13 تن از اعضاي بلندپايه حزب نهضت اسلامي در تاجيكستان نيز دو ماه پيش با همان اتهام به حبس هاي طويل المدت محكوم شدند.
گروه وابسته به «نظرزاده» در پي دو حمله مسلحانه صبح چهارم سپتامبر (13 شهريور) به يك شعبه وزارت كشور در شهر «وحدت» و به يك پاسگاه پليس در نزديكي فرودگاه شهر «دوشنبه» كه منجر به كشته شدن 9 كارمند و پليس شد، تحت تعقيب نيروهاي امنيتي اين كشور قرار گرفتند.
مقامات تاجيكستان مسووليت رهبري اين حمله ‌ها را به «نظرزاده» معاون وزير دفاع نسبت دادند. گفته شد كه نظر‌زاده با سوء استفاده از مقام خود در دستگاه مركزي وزارت دفاع مقاديري سلاح را با خود برد، ولي ‌بخش قابل توجهي از اين تسليحات در همان روز نخست عمليات در دره «راميت» كشف و مصادره شد. «نظر‌زاده» نيز در همان روز با اتهام رهبري و برنامه ريزي اين حملات بركنار و بلافاصله تحت تعقيب قرار گرفت.
حزب نهضت اسلامي هم به مشاركت در اين حوادث متهم و بلافاصله ممنوع الفعاليت اعلام و اعضايش نيز دستگير و زنداني شدند.
«محي الدين كبيري» رئيس حزب نهضت اسلامي از زمان اتمام انتخابات پارلماني سال 2015 و بدست نياوردن كرسي در مجلس به خارج از كشورش رفته و هنوز بازنگشته است.
آساق**1663**
۰ نفر