۳۱ تیر ۱۳۹۵، ۲۰:۴۴
کد خبر: 82158729
T T
۰ نفر
سفير ايران در اسپانيا: از تروريسم براي اهداف سياسي استفاده مي شود

مادريد - ايرنا - سفير جمهوري اسلامي ايران در اسپانيا گفت: از تروريسم براي اهداف سياسي استفاده مي شود و بايستي در مبارزه با آن متحد باشيم.

به گزارش ايرنا ، 'محمد حسن فدايي فرد' در سفري كه به ايالت گاليسيا واقع در شمال غربي اسپانيا به منظور ديدار با مقام هاي اين ايالت داشت، مصاحبه اي اختصاصي با روزنامه 'فارودويگو' انجام داد.
وي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اينكه بانك جهاني ميزان رشد اقتصادي در ايران طي سالجاري را 4 درصد اعلام كرده است، آيا اقتصاد ايران همپاي اقتصاد كشورهايي مانند برزيل، روسيه، هند و آفريقاي جنوبي در حال توسعه است؟ گفت: اقتصاد ايران قدرتمند است.
وي افزود : پيش بيني رشد اقتصادي براي سال آينده حدود 6 درصد است. دولت توانسته است در مدت سه سال تورم را از 40 به 13 درصد برساند.
' ما در 8 سال دچار جنگ، تحريم و تروريسم بوده ايم و اكنون هدفمان اين است كه زمان از دست رفته را جبران كنيم. برنامه هاي بسيار قوي براي انجام سرمايه گذاري داريم و پيش بيني رشد اقتصادي نيز از همين موضوع ناشي مي شود.'
سفير ايران در پاسخ به اين سوال كه چه فاكتورهايي را براي محقق ساختن اين تحول تعيين كننده مي داند؟ تصريح كرد :بدهي خارجي نداريم و جمعيت كشور ما بسيار جوان و داراي تحصيلات عاليه است. 55 درصد جمعيت ما زير 35 سال دارد و همچنين از با كيفيت ترين نيروي انساني در سطح خاورميانه برخوردار مي باشيم.
وي تصريح كرد : در زمان حاضر حدود 4.5 ميليون دانشجوي دانشگاهي داريم كه 52 درصد آنها خانم هستند.
فدايي فرد در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه وضعيت اقتصادي پس از برداشته شدن تحريم در چه وضعيتي است؟ خاطرنشان كرد: اين موضوع درست يك سال پيش رخ داد و به حذف تمامي تحريم هاي ناشي از برنامه هسته اي اعم از تحريم هاي آمريكا، تحريم هاي دو جانبه، يكجانبه و چند جانبه انجاميد. به اين معناست كه روابط اقتصادي ما با ديگر كشورها و بخصوص كشورهاي غربي بسرعت به حالت عادي باز مي گردد.
فدايي فرد درباره وضعيت قيمت نفت هم گفت هر چند كه قيمت بشكل ناعادلانه اي پايين است. از نظر ما قيمت نفت بايد بين 70 تا 80 دلار براي هر بشكه باشد و معتقديم كه نفت بزودي به اين سطح قيمت خواهد رسيد و به ما در بازسازي اقتصاد كشورمان كمك خواهد كرد. و كارهاي زيادي انجام داده ايم تا وابستگي اقتصاد و بودجه ايران به فروش نفت پايين بيايد.
ديپلمات ارشد كشورمان در اسپانيا در اشاره روزنامه به اين مورد كه شهر 'ويگو' موتور صنعت گاليسيا به شمار مي رود و خودروسازي مهمترين بخش اين صنعت را تشكيل مي دهد و اخيرا شركت هاي PSA و خودرو، جوينت ونچر (سرمايه گذاري مشترك)، خود را دوباره فعال نموده اند، تصريح كرد كه يك توافق 400 ميليون يورويي در اين زمينه انجام شده است.
وي در پاسخ به سوالي درباره جايگاه صنعت خودروي سازي در اقتصاد ايران گفت: اهميت آن بسيار زياد است. 1.2 ميليون انواع خوردوي سبك و سنگين در سال توليد مي كنيم. شهر 'ويگو' نيم ميليون در سال توليد دارد كه رقم قابل توجهي است. صنعت خودرو نقش كليدي در همكاري ميان دو كشور بخصوص بخاطر قرارداد PSA دارد.
'گاليسيا نقش بسيار مهمي در توسعه آينده صنعت خودرو ايران خواهد داشت. در زمان حاضر همكاري در بخش لوازم جانبي وجود دارد و به گاليسيا آمده ام تا ببينيم در چه بخش هاي ديگري مي توانيم همكاريهاي بيشتري داشته باشيم.'
سفير ايران در اسپانيا ادامه داد علاوه برصنعت خودرو ، همچنين مي توانيم در بخش سلامت، صنعت چوب، شيلات، هواپيما، زير ساختها، توريسم و صنايع ديگر كه كم نيستند و گاليسيا داراي توانايي هاي بسياري در كليه اين بخشهاست، همكاري داشته باشيم.
وي با بيان اينكه شركتهاي اسپانيايي تصوير بسيار خوبي از ايران دارند، افزود : تاكيد مي كنم با توجه به اينكه ايران بدهي خارجي ندارد، تمامي قراردادهايي كه با ايران امضا مي شوند، پرداخت خواهند شد چون به هيچ كس بدهكار نيستيم.
فدايي فرد درباره اولويت بندي در بحث همكارها افزود : انرژي هاي نو يكي از آنهاست. براي 5 سال آينده نياز به توليد 5000 مگاوات از انرژي نو داريم. ما 15 همسايه داريم و امنيت برايمان بسيار مهم است.
' ايران ثبات سياسي و اقتصادي دارد و به مثابه جزيره صلح در يك منطقه بحراني مي باشد، به همين دليل در هيچ كشور ديگري در منطقه، محلي بهتر از آن براي انجام تجارت و سرمايه گذاري وجود ندارد.'
' توريسم يكي ديگر از اولويتهاي ماست و مي خواهيم در 9 سال آينده تعداد گردشگران را از 6 ميليون در سال به 20 ميليون نفر برسيم. ما نياز به 10 فرودگاه، 400 هواپيماي تجاري، 2000 كيلومتر راه آهن پر سرعت و گسترش متروي تهران و شهرهاي بزرگ داريم.'
سفير ايران در اسپانيا با بيان اينكه شرايط لازم براي مدرن كردن اقتصاد ايران فراهم شده است، گفت : روابط ما با گاليسيا بسيار عالي هستند.
وي در بخش ديگري از مصاحبه خود به روابط مطلوب تهران - مادريد اشاره و اظهار كرد
تروريسم زمينه ديگري است كه در آن نه فقط نياز به همكاري اسپانيا و ايران بلكه به همه جامعه بين الملل داريم.
'اين يك مشكل بين المللي و يك پديده بين المللي است كه همه كشورها بايستي با جديت به مبارزه با تهديد آن بپردازند. از اين موقعيت استفاده مي كنم تا همدردي خود را با اقوام قربانيان نيس اعلام كنم.'
سفير در اين رابطه كه اين روزها مفهوم دين و تروريسم بيش از پيش در اذهان عمومي گره خورده اند، اشاره نمود كه تروريسم امروز ماسك مذهب را بر چهره زده است، تا افراطي گري خود را توجيه نمايد.
وي در پاسخ به سوالي ديگر مبني بر اينكه آيا فكر مي‌ كند قصدي براي آميختن اسلام، اسلام گرايي و تروريسم وجود دارد؟ تصريح كرد :همينطور است. مي بينيد چطور اين گروه مخالف مباني و آموخته هاي اسلام عمل مي كند. اسلام دين صلح است و آنان خود را دولت اسلامي مي نامند. در حاليكه نه اسلامي هستند و نه دولت.
' پديد آورندگان آنها خواسته اند رنگ و لعاب مذهبي به ايشان بدهند و اين موضوع به اسلام هراسي منجر شده است. همه مذاهب با كشتن افراد بي گناه مخالفند، افراطي گري در همه اديان بوجود آمده است و بايستي آنرا در همه اديان و مذاهب محكوم نمود.'
'رئيس جمهوري اسلامي ايران در سال 2013 پيشنهادي براي اتحاد كشورها براي مبارزه جدي با تروريسم به سازمان ملل ارايه نمود. '
وي در پاسخ به سوالي درباره نحوه مبارزه با تروريسم، اظهار داشت بايد مبارزه در ريشه و مبدا آن انجام شود. آنها از پشتوانه ايدئولوژيك، مالي و تداركاتي برخوردار هستند. مشكل اين است كه متاسفانه از تروريسم براي اهداف سياسي استفاده مي شود. بايد در كنار يكديگر و بشكل جدي با آن مبارزه كرد.
' اين يگانه راه براي چيرگي بر آن است. تنها مبارزه كلامي عليه تروريسم دردي را دوا نمي كند. سوريه را ببينيد، مردم از جاي جاي جهان به آنجا امده و در كنار ترويست ها هستند.'
فدايي فرد در سوال ديگري با توجه به اينكه موقعيت ژئو استراتژيك ايران كليدي است آيا فكر مي‌ كند از حمايت كافي جامعه بين الملل برخوردار است ؟خاطرنشان كرد اين موضوع بسيار مهمي است. ما در حاشيه تهديد تروريسم نيستيم و دشمنان بسياري سعي كرده اند كه به ما آسيب بزنند. اما ما توانسته ايم اين تهديدها را متوقف كنيم. همه ما نياز به كمك براي مبارزه با آن داريم. اين يك موضوع جدي است. اگر مي خواهيد با تروريسم مقابله كنيد، بايستي آنرا با جديت انجام دهيد. اين تنها راهي است كه مي توان در پيش گرفت.
'نمي توانيد بين تروريسم خوب و تروريسم بد فرقي قايل شويد. اين تمايز خود منشا مشكلات مي شود. هر كسي كه از اقدامات تروريستي بر عليه بي گناهان استفاده كند ، صرفنظر از نام و عنوانش، تروريست است.
وي در پايان با اشاره به مساله اسلام هراسي در اروپا اظهار داشت: اسلام هراسي ايده اي بسيار منفي و در حال گسترش در سطح اروپا است. شهروندان حق دارند حقيقت را بدانند و نمي توان اين كلمه را بيهوده بر زبان براند. اسلام دين صلح است، دين برادري است و به انسانها مي آموزد چگونه در كمك دادن و ياري از يكديگر پيشي بگيرند.
اروپام *5*491**1908**1517