۳۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۹:۴۶
کد خبر: 82158687
T T
۰ نفر
مغز انسان در صورت آسیب، اطلاعات را به نیم كره دیگر منتقل می كند

رم - ایرنا - متخصصان ایتالیایی كشف كردند؛ مغز انسان از طریق یك برنامه توانبخشی فشرده، قادر است همانند یك كلید عمل كرده و در صورت آسیب دیدگی وخیم، اطلاعات مربوط به شناخت، گویش و حركت را از نیمكره چپ به نیمكره راست انتقال دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه 'لارپوبلیكا'، متخصصان ایتالیایی برای نخستین بار در جهان موفق شدند تا از طریق یك برنامه جدید توانبخشی فشرده، مركز شناخت، گویش و حركتی را از نیمكره چپ به راست مغز بیمار منتقل كنند.
مغز انسان قادر است همانند یك كلید عمل كرده و در صورت آسیب دیدگی وخیم، مركز شناخت، گویش و حركت را نیكره چپ به نیمكره راست انتقال دهد.
این مورد برای نخستین بار در جهان در ایتالیا به روی یك جوان 19 ساله تبعه رومانی كه به دو زبان صحبت می كرد، بوقوع پیوست. وی در پی یك تصادف رانندگی از ناحیه سر آسیب و دچار مشكلات شناختی، گویشی و حركتی شده بود اما از طریق این برنامه فشرده كه توسط متخصصان ایتالیایی انجام شد، نجات یافت.
'اندرا مارینی' از دانشگاه اودینه گفت این نخستین مورد در جهان است كه در آن نیمكره راست مغز، اطلاعات نیمكره چپ را ذخیره می كند. این مطالعات كه در نشریه Brain and Language نیز منتشر شده است یك فرصت جدید برای جبران گویش و حركت را در صورت ایكتوس و اسیب های وخیم می گشاید.
وی افزود: این جوان بر اثر یك تصادف رانندگی و آسیب از ناحیه سر، نیمكره چپ مغز خود را در عرض 4 ماه كاملا از دست داد اما ما موفق شدیم تا با اجرای یك برنامه فشرده توانبخشی تجربی كه برای او از سال 2011 تا 2016 ترتیب دادیم، توان شناخت و گویش را به وی برگردانیم و اكنون او می تواند به دو زبان صحبت كند. ما در این تجربه دیدم كه او از فضای نیمكره راست مغز برای دو زبان استفاده می كند كه خود یك جبران موازی است كه تاكنون نه دیده و نه تشریح شده بود.
اروپام**461 **1908**1517