۳۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۱۲
کد خبر: 82158248
T T
۰ نفر
29 قطعه پرنده سهره طلايي در زنجان كشف و رهاسازي شد

زنجان - ايرنا - فرمانده يگان حفاظت اداره كل محيط زيست استان زنجان از كشف و رهاسازي 29 قطعه پرنده سهره طلايي در اين استان خبر داد.

زعفر افشاري روز پنجشنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا افزود: حوالي ساعت 16 روز گذشته /چهارشنبه/ محيط بانان شهرستان ماهنشان موفق به كشف و ضبط اين تعداد سهره طلايي از صيادان غيربومي شدند.
وي اظهار كرد: چهار فرد متخلف به صورت غيرمجاز اين پرندگان زينتي را با پهن سه رشته دام مخصوص پرندگان، زنده گيري كرده و به منظور فروش و كسب سود به كرمانشاه قاچاق مي كردند كه در چنگ محيط بانان گرفتار آمدند و خودرو آنان نيز توقيف شد.
افشاري افزود: متخلفين پس از تشكيل پرونده به منظور اعمال قانون به مرجع قضايي شهرستان ماهنشان معرفي و 29 قطعه پرنده سهره طلايي نيز با دستور مقام قضايي در دامان طبيعت رها شدند.
25 تير سال 93 نيز 200 قطعه سهره طلايي از داخل يك دستگاه اتوبوس مسافربري تبريز- تهران در عوارضي زنجان - قزوين كه به مقصد تهران قاچاق مي شد توسط ماموران انتظامي زنجان كشف شده بود.
هيچ يك از مسافران اتوبوس مسووليت انتقال اين پرندگان زينتي را برعهده نگرفتند اما با اين حال ماموران اداره كل حفاظت محيط زيست زنجان پس از گذشت چند ساعت از كشف، آنها را در طبيعت دشت سهرين زنجان رها كردند.
همچنين هفتم مهر سال 93 تعداد 120 قطعه پرنده سهره طلايي، توسط ماموران انتظامي فرماندهي انتظامي استان زنجان مستقر در عوارضي زنجان در بازرسي از يك دستگاه خودرو، كشف شد.
در اين رابطه نيز دو متخلف كه اين پرندگان زينتي را در شهرستان مهاباد زنده گيري و به منظور فروش و كسب سود به تهران قاچاق مي كردند در چنگ ماموران انتظامي زنجان گرفتار و جهت اعمال قانون به مراجع قضايي معرفي مي شوند تا درس عبرتي براي ساير صيادان شود.
متاسفانه براثر شرايط بد نگهداري و انتقال در وضع نامطلوب، 10 قطعه از اين پرندگان زينتي قبل از كشف تلف شده بودند اما 120 قطعه كشف شده هم كه تا حدودي توان پرواز را از دست داده بودند پس از تيمار، در حاشيه زنجانرود از زيستگاه هاي اين پرنده رهاسازي شدند.
سهره طلايي پرنده اي كوچك جثه و اندكي كوچكتر از گنجشك به اندازه 12سانتي متر، داراي دم چنگالي شكل و منقار مخروطي و نسبتا باريك بوده و پرواز اين پرنده موجي و رقص مانند است.
597/6085