ظریف: تا زمانی كه مردم همراه هستند امكان هیچ گونه تحریمی وجود ندارد

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه،‌ همراهی مردم را اساس اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: تنها راه ورود به یك دنیای بهتر، باور به این است كه با اتكا به مردم می توان در هر كاری موفق بود و امكان هیچگونه تحریمی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدجواد ظریف روز سه شنبه در اختتامیه شانزدهمین كنگره پرسش مهر رئیس جمهوری افزود: همه ما در طول زندگی تلاش برای آموختن، فهم و درك را داریم و مشكل كنونی دنیای ما مشكل ادراك، نفهمیدن و عدم درك واقعیات است.
وی افزود: امروز در دنیایی زندگی می‌كنیم كه آن را جهانی شده می‌دانیم اما كمترین درك در ما و در تصمیم‌گیران جهانی، ایجاد شده كه معنی آن را بدانیم.
وزیر امور خارجه گفت: نخستین گام برای گفت‌وگو و ورود به هر كاری، مذاكره موثر و شنیدن است. بنابراین باید شنید، گوش كرد و فهمید قبل از آنكه زبان برای صحبت باز شود.

**تحمیل بر ملت ها ناپایدار است
ظریف با اشاره به اینكه من امروز شاهد این واقعیت بودم كه شنیدن، مطالعه كردن و پرسیدن، سه اقدام ضروری برای فهم بیشتر است و این موارد در آموزش و پرورش رشد كرده‌اند، اظهار داشت: اگر به شرایط كنونی نگاه كنیم، متوجه می‌شویم اگر سیاست‌مداران و تصمیم‌گیران بین‌الملل به اندازه دانش‌آموزان ایرانی شجاعت فكر كردن و اندیشیدن نسبت به آینده را داشته باشند، خواهند فهمید كه در دنیای جهانی شده، تحمیل بر ملت‌ها ناپایدار است.
وزیر امور خارجه تصریح كرد: در دنیای جهانی شده، نمی‌توان در كنار امنیت، ناامنی و در كنار توسعه‌یافتگی، بی‌توسعگی را مشاهده كرد. بزرگترین قدرت نظامی جهان از ایجاد امنیت برای شهروندان خود ناتوان است و اگر به چهره مردم آمریكا بعد از حادثه 11 سپتامبر 2001 نگاه می‌كردید، متوجه می‌شدید كه قدرتی كه می‌تواند تمام دنیا را با سلاح‌های هسته‌ای خود نابود كند از تامین امنیت برای شهروندانش ناتوان است.

**كسانی كه می گفتند راكتور اراك نباشد، امروز از ایران آب سنگین می خرند
رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: آمریكا با وجود هزینه‌های میلیاردی در افغانستان و عراق هنوز متوجه نشده كه دوران تحمیل و فشار به سر آمده است. بنابراین انواع تحریم غیرانسانی را علیه مردم ایران وارد كردند اما مردم با حضور در پای صندوق‌های رأی نشان دادند كه تحریم‌ها بی‌تاثیر است و باید با احترام با ایرانیان رفتار كرد.
ظریف تصریح كرد: آمریكا سرانجام متوجه شد كه با احترام در پای میز مذاكره با ایرانیان قرار بگیرد و مذاكرات هسته ای براساس شرایط جدید بین‌الملل شكل گرفت. این واقعیت در جهان امروز ملموس است كه بازی برد و باخت منجر به باخت هر دو طرف می‌شود.
وی گفت: آمریكا كه ادعا می‌كرد ایران نباید حتی یك سانتریفیوژ داشته باشد و انواع تحریم ها را وارد كرد، هم‌اكنون با 20 هزار سانتریفیوژ مواجه است و یا می‌گفتند كه رآكتور اراك باید با بولدوزر نابود شده و آن را آسفالت كرد، امروز نه تنها راكتور آب سنگین را پذیرفته اند بلكه در بازطراحی این راكتور حضور دارند و از ایران آب سنگین می خرند.
وزیر امور خارجه خاطرنشان كرد: مردم ما با رهبری هوشمند و رئیس جمهوری با تدبیر این واقعیت را بخوبی درك كرد كه در جهان امروز قدرت نظامی، توان اقتصادی و توان تبلیغاتی، این امكان را به هیچ كسی نمی دهد كه دیدگاه خود را به مردم تحمیل كند.
ظریف ادامه داد: در منطقه ای كه در هر گوشه ای از آن بساط بمب جریان دارد و در هر گوشه آن شاهد عملیات انتحاری، بمب و كودتا هستیم، ایرانیان در یك محیط امن زندگی می‌كنند و این به خاطر آن است كه به این واقعیت رسیده‌ایم كه تنها در جهان یك ابرقدرت وجود دارد و آن خداوند است و باور داریم تا زمانی كه مردم همراه ما هستند امكان هیچگونه تحریمی وجود ندارد.
ظریف افزود:در دنیای امروز تك تك انسانها تاثیرگذار هستند و قدرت عظیمی دارند كه هر یك جوان می تواند یك امپراتوری رسانه ای را شكست دهد.
وزیر امور خارجه با تاكید بر اینكه دوران تحمیل و امپراطوری به سر آمده است تاكید كرد:تنها راه ورود به یك دنیای بهتر باور به این است كه با اتكا به توان مردم می‌توان در هر كاری موفق بود و این موضوع اساس اقتصاد مقاومتی است.اقتصاد مقاومتی به معنای درون نگری است ما به درون اعتماد داریم ضمن اینكه به بیرون هم نگاه می كنیم .
ظریف با اشاره به سخنان امام خمینی (ره) مبنی بر اینكه آمریكا هیچ غلطی نمی‌تواند بكند افزود: این سخن امام (ره) به این دلیل است كه باور داشتند با اتكا به توان مردم می‌توانیم هر طرح كه علیه مردم باشد را خنثی كنیم و با اتكا به باورهای خود در برابر هر قدرتی موفق باشیم.
وی تصریح كرد: این اعتماد به نفس بزرگترین هدیه انقلاب بود و این خودباوری به محیط پرنشاط، دانش آموزانی با لبخند، با گوش شنوا و فكری پرسشگر و شجاع نیاز دارد.
سیام**2021**1429