۲۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۳۸
کد خبر: 82148907
T T
۰ نفر
استاندار آذربايجان شرقي: تحقق اقتصاد مقاومتي بدون سرمايه گذاري خارجي و بخش خصوصي مشكل است

تبريز- ايرنا- استاندار آذربايجان شرقي از بروز ناهماهنگي هاي مختلف در بدنه برخي وزارتخانه براي اجراي طرح هاي عمراني و زيربنايي انتقاد كرد و يادآور شد: تحقق اقتصاد مقاومتي بدون هماهنگي، همدلي و ايجاد تسهيل در امر سرمايه گذاري هاي بخش خصوصي و خارجي ممكن نيست.

اسماعيل جبارزاده روز پنجشنبه در نشست اعضاي شوراي برنامه ريزي و توسعه استان هاي آذربايجان شرقي، غربي، اردبيل و زنجان در تبريز با اشاره به برخي كارشكني ها در موضوع سرمايه گذاري هاي خارجي در بدنه وزارتخانه راه و شهرسازي، از اينكه پروژه مهم و ملي اتوبان تبريز - بازرگان پس از افزون بر يكسال از انعقاد قرارداد همكاري با طرف خارجي به مورد اجرا گذاشته نشده است، ابراز تاسف كرد.
وي گفت: درحالي كه ارديبشهت ماه پارسال قرارداد اين پروژه مهم كه براي مجموعه هاي اقتصادي كشور و نيز اتصال ترانزيت تهران به اروپا از طريق تركيه بسيار حائز اهميت مي باشد، امضا شد، اما اجراي آن هم اكنون در پيچ و خم هاي اداري گرفتار شده و به دليل مشكلات در بدنه وزارت راه و شهرسازي در سطح كارشناسي ، راكد مانده است.
جبارزاده، حجم سرمايه گذاري اتوبان تبريز- بازرگان را 60هزار ميليارد ريال اعلام و اظهار كرد: در حالي كه طبق برنامه زمان بندي شده قرار بود اين طرح مهم ملي در مدت زمان چهار سال به بهره برداري برسد ، با گذشت بيش از يك سال هنوز خبري از اجراي آن نيست و اين براي اقتصاد ايران مضر است.
وي ، همچنين از بروز مشكلات عديده در اجراي نيروگاه دو هزار مگاواتي تبريز با مشاركت سرمايه گذار خارجي خبر داد و گفت: در حالي كه اين پروژه مي تواند براي توليد برق منطقه شمال غرب و كل كشور مفيد باشد، به دليل ناهماهنگي ها در وزارت نيرو بيش از يك سال است كه معطل باقي مانده است.
وي ادامه داد: اين در حالي است كه ما در آذربايجان شرقي براي حضور اين سرمايه گذار خارجي مدت ها تلاش كرديم تا آنها را قانع به حضور در تبريز كنيم.
استاندار آذربايجان شرقي با تاكيد بر اينكه تحقق اقتصاد مقاومتي با ايجاد نشاط، هماهنگي و حمايت از قانون عملياتي مي شود، گفت: در اين راستا قوانين بايد به طور متوازن و يكسان در تمامي استان ها اجرا شود، نه اينكه در برخي استان ها شاهد سخت گيري هاي سفت و محكم باشيم و در برخي از مراكز مثل تهران سهل تر باشد.
جبارزاده اضافه كرد: قانون وقتي در دولت و مجلس مصوب مي شود براي تمامي كشور و استان ها بايد به صورت يكسان به مورد اجرا گذاشته شود كه متاسفانه در پاره اي موارد شاهديم كه اين قوانين متفاوت اجرا مي شود.
وي ، رشد هشت درصدي پيش بيني شده در قانون برنامه ششم توسعه را يكي از برنامه هاي خوب دولت يازدهم عنوان كرد و افزود: اما بايد توجه داشت كه دستيابي به اين رشد منطقي و مناسب بدون توسعه و گسترش و رونق سرمايه گذاري هاي بخش خصوصي و خارجي ميسر نيست زيراكه با اعتبارات بسيار محدود دولتي نمي توان اين هدف را محقق كرد.
جبارزاده ، لازمه حضور سرمايه گذاران خارجي در كشور را ايجاد فضاي امن و مناسب در اقصي نقاط كشور عنوان كرد و گفت: در اين رابطه همكاري، همدلي و وحدت بين قواي سه گانه بسيار ضروري است تا اهداف و محورهاي 10 گانه تدوين شده توسط مقام معظم رهبري در موضوع اقتصاد مقاومتي محقق شود.
وي ، مصالح ملي در اجراي برنامه هاي توسعه اي كشور را مورد اشاره قرار داد و با بيان اينكه نبايد اين مقوله مهم و حياتي دستاويز گروه ها و احزاب سياسي و مسايل جناحي قرار بگيرد، يادآور شد: نبايد به خاطر منافع گروهي و جناحي ، مصالح ملي را فدا كرد و با انجام برخي كارهاي غلط موجب فراري شدن سرمايه هاي خارجي از كشور شويم.
استاندار آذربايجان شرقي ادامه داد: اينكه دولت تمامي تلاش هاي خود براي توسعه و رونق اقتصادي را انجام دهد و برخي رسانه ها و افراد با انجام مصاحبه هاي نادرست تمامي اين كوشش ها را به هدر بدهند به هيچ عنوان با مصالح ملي سازگاري ندارد و بايد توجه داشت كه تحقق اقتصاد مقاومتي بدون ايجاد فضاي آرام ممكن نخواهد شد.
جبارزاده ، وضعيت امنيتي استان ها شمال غرب كشور را بسيار مناسب توصيف كرد و افزود: با وجود اينكه اين استان ها در مبادي مرزي قرار گرفته و با چند كشور همسايه هم مرز هستند اما به جهت امنيت با تلاشهاي شبانه روزي نيروهاي امنيتي، انتظامي و نظامي در وضعيت بسيار مطلوبي به سر مي برند.
وي ، تلاش مديريت آذربايجان شرقي در زمينه كاهش نرخ بيكاري طي سه سال اخير را مورد تاكيد قرار داد و با بيان اينكه اين آمار در ابتداي روي كار آمدن دولت تدبير و اميد بيش از 12 درصد بود، اظهار كرد: با تلاش هاي صورت گرفته اين رقم هم اكنون به رقم 7.3 درصد كاهش يافته است كه اين مهم جز با همكاري و ورود بخش خصوصي و مشاركت آنها در اقتصاد استان ممكن نمي شد.
3038/518
۰ نفر