توفان و گردوغبار سيستان 1353 نفر را راهي مراكز درماني كرد

زاهدان- ايرنا- رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني زابل گفت: هزار و 353 نفر در سيستان به دليل مشكلات تنفسي ناشي از توفان و گرد و خاك حاكم بر منطقه راهي مراكز درماني شدند.

علي اكبر نصيري روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين افراد به دليل مشكلات تنفسي و قلبي از شب گذشته تا صبح امروز به مراكز درماني زير پوشش اين دانشگاه مراجعه كردند.
وي اظهار داشت: هزار و 323 نفر از مراجعه كنندگان به مراكز درماني سيستان به دليل شدت كم مشكلات تنفسي به صورت سرپايي درمان و مرخص شدند.
وي ادامه داد: همچنين 30 نفر از مراجعه كنندگان به دليل مشكلات تنفسي حاد در مراكز درماني بستري شدند.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني زابل خاطر نشان كرد: تمامي مراكز بهداشتي و درماني منطقه سيستان از زمان بروز توفان گرد و خاك در منطقه در حال آماده باش كامل هستند تا به بيماران نيازمند خدمات مطلوب ارائه دهند.
استان سيستان و بلوچستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسيم شده كه شهرستانهاي شمالي شامل زابل، هيرمند، زهك، هامون و نيمروز زير پوشش دانشگاه علوم پزشكي زابل و شهرستانهاي زاهدان، ميرجاوه، خاش، سراوان، سيب و سوران، مهرستان، چابهار و كنارك زير نظر دانشگاه علوم پزشكي زاهدان و شهرستانهاي ايرانشهر، سرباز، نيكشهر، دلگان، فنوج و قصرقند زير پوشش دانشكده علوم پزشكي ايرانشهر قرار دارد.
كارشناس هواشناسي سيستان و بلوچستان نيز گفت: وزش باد همراه با گرد و غبار ميزان غلظت ذرات معلق در هواي منطقه سيستان (زابل، هيرمند، زهك، نيمروز و هامون) را در شبانه روز گذشته به 60 برابر حدمجاز و 22 برابر حد بحراني رساند.
علي ملاشاهي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا حد مجاز و استاندارد ذرات معلق در هوا را 150 ميكرو گرم بر متر مكعب عنوان كرد و اظهار داشت: غلظت ذرات معلق در هواي منطقه سيستان در اين مدت به 9 هزار و 263 ميكرو گرم بر متر مكعب گزارش شد.
وي سرعت وزش باد در سيستان را در اين مدت 94 كيلومتر بر ساعت ذكر كرد و افزود: اين وضعيت تا اوايل هفته آينده در منطقه تداوم دارد به طوري كه سرعت وزش باد به حدود 105 كيلومتر بر ساعت نيز مي رسد.
مديركل مديريت بحران استانداري سيستان و بلوچستان گفت: ادارات و سازمان هاي دولتي منطقه سيستان به علت وزش باد و بروز پديده ي گرد و غبار و آلودگي هوا تا 60 برابر حد استاندارد امروز /پنجشنبه/ نيز تعطيل شد.
ادارات سيستان ديروز نيز تعطيل بود.
بادهاي موسمي 120 روزه از زمان شكل گيري سيستان در شمال استان با اين منطقه همزاد بوده و هر سال با آغاز آن در اوايل تابستان مردم منطقه شاهد گرد و غبار و آلودگي هوا بعضا تا چند برابر حد استاندارد نيز هستند.
سيستان با پنج شهرستان زابل، زهك، هامون، هيرمند و نيمروز در شمال سيستان و بلوچستان واقع شده است.
7316 /8005 /6081