۲۴ تیر ۱۳۹۵، ۹:۳۳
کد خبر: 82148527
T T
۰ نفر
مهدكودك، پايگاه علمي آموزش مهارت‌ها و نقش‌پذيري اجتماعي براي كودكان

سمنان- ايرنا- كارشناس مسوول امور كودكان اداره كل بهزيستي استان سمنان گفت: مهدكودك ها، پايگاهي تخصصي بر پايه آموزش هاي علمي براي آموزش مهارت هاي زندگي، توانمندسازي، نقش پذير كردن و تكامل همه جانبه كودكان است.

مريم فهيمي روز پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: مهمترين و اصلي ترين شاخص بهزيستي در بحث مهدهاي كودك بر اين مطلب استوار است كه مهدها به هيچ عنوان تنها يك مركز مراقبتي نيستند، بلكه پايگاهي تخصصي بر پايه آموزش هاي علمي براي آموزش، ارائه خدمات حمايتي و پيشگيرانه از جمله غربالگري شنوايي سنجي، بينايي سنجي، اختلال هاي تكاملي و اضطراب است.
وي با بيان اينكه مهدهاي كودك اولين پايگاه اجتماعي انسان سازي فرزندان جامعه هستند، افزود: ريشه رشد انسان ها در كودكي آنها رقم مي خورد و هرچه اهتمام خانواده ها در خردسالي فرزندانشان بيشتر باشد، ثمره زندگي مطلوب در بزرگسالي آنها نمود پيدا مي كند.
فهيمي گفت: مهدهاي كودك متولي نگهداري فرزندان زير 6 سال هستند و خدمات گوناگوني را به كودكان و خانواده هاي آنان ارائه مي كنند و با توجه به اينكه آموزش پيش دبستاني اجباري نيست، كليه كودكان زير سن دبستان مي توانند در مهدهاي كودك زير مراقبت و پرورش بهينه قرار بگيرند.
وي، هدف بهزيستي را ايجاد فضايي سازگار با روح كودكان دانست و افزود: كودكان بايد در مهدها شادي و امنيت را تجربه كنند و ضمن يادگيري مهارت هاي خوداستقلالي، با غلبه بر موانع و ايفاي نقش هاي مختلف در كارهاي تيمي و نمايش هاي گروهي، مراحل رشد و تكامل را با موفقيت طي كنند.
كارشناس مسوول امور كودكان بهزيستي استان سمنان ياد آور شد: آموزش كودكان از حساسيت هاي ويژه اي دارد و به گفته روانشناسان هرآنچه كودك تا سن پيش از دبستان بياموزد، در انتخاب مسير سنين بزرگسالي نقش مستقيم خواهد داشت.
وي ادامه داد: بهزيستي با رويكرد آموزش بر مبناي بازي، نوع دوستي، نظم، مسئوليت پذيري، همكاري، صبر، جامعه پذيري را با ايجاد فضاي سازگار با روحيه كودكان، در فرزندان نهادينه مي كند.
فهيمي خاطر نشان كرد: آماده سازي فضايي آرام، بدون دغدغه با حضور مربيان دلسوز و مورد اعتماد، آرامش رواني فرزندان را به دنبال دارد و اين نكته بخش بزرگي از دل‌نگراني هاي خانواده ها را از سپردن كودكان‌شان به مهدكودك به جاي مراكز غيرمجاز و مهدهاي خانگي كه فاقد جايگاه قانوني هستند رفع مي كند.
وي افزود: با توجه به رشد مغزي كودكان و حفظ سلامت جسمي، رواني، اجتماعي و ارزشي آنان با رويكرد تربيتي و مهارت آموزي به صورت غيرمستقيم از اهميت ويژه اي برخوردار است و به همين خاطر تمام جنبه هاي رشد كودكان در ابعاد مختلف مد نظر قرار مي‌گيرد.
كارشناس مسوول امور كودكان بهزيستي استان سمنان، از وجود سه سامانه نظارتي دقيق بر فعاليت هاي مهدهاي كودك خبر داد و گفت: راه اندازي سايت مهدهاي كودك و سامانه پيامكي به شماره 3000012333، نظارت مستمر كارشناسان، نظارت فراگير تيمي و كانون توسعه و همياري مهدهاي كودك با برگزاري نشست هاي علمي با رويكرد كاربردي در مهدهاي كودك، برگزاري دوره هاي آموزشي ويژه مربيان و مديران و پيگيري مسائل و مشكلات و درخواست هاي خانواده ها، آرامش رواني خانواده ها را به همراه داشته كه اين امر نشانگر اهتمام سازمان بهزيستي در امر نظارت است.
در استان حدود 133 مهد كودك با بيش از 400 مربي و مدير زير نظارت معاونت اجتماعي بهزيستي قرار دارد و حدود 6 هزار كودك در اين مهد ها نگهداري مي شوند.
7342/6103