۲۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۷:۰۶
کد خبر: 82144819
T T
۰ نفر
‌پوركياني: ورزش دانشجويي به دنبال ارتقا سلامت نخبگان جامعه است

تهران - ايرنا - مديركل تربيت بدني سازمان امور دانشجويي وزارت علوم گفت: اگر چه بررسي وضعيت سلامت دانشجويان از ابعاد مختلف هميشه مورد توجه اين سازمان بوده اما براي ارتقا سلامت قشر تاثير گذار و نخبگان جامعه طرح پايش سلامت جسماني دانشجويان آغاز شده است.

محمد پوركياني در نشست خبري سيزدهمين المپياد فرهنگي ورزشي دانشجويان كه امروز (دوشنبه) در سازمان امور دانشجويي برگزار شد، افزود:‌ طرح پايش سلامت جسماني دانشجويان از سال گذشته آغاز شده و براي به دست آوردن نتايج دقيق بايد منتظر انجام كامل اين طرح در 50 دانشگاه سراسر كشور باشيم.
وي ادامه داد:‌ وقتي نتايج اين طرح مشخص شود، ناهنجاري هاي موجود در وضعيت سلامت دانشجويان به طور كامل تعيين مي شود و در چنين شرايطي مي توانيم توصيه و راهكارهايي را براي حل اين ناهنجاري ها ارايه كرده و برخي از اين راهكارها كمترين هزينه اي در بر نخواهد داشت.
به گفته پوركياني برخي از ناهنجاري ها و مشكلات جسماني دانشجويان ممكن است با انجام چند حركت ورزشي يا تغيير در الگوهاي رفتاري كاملا مرتفع شود.
سرپرست سابق فدراسيون ورزش هاي دانشگاهي ادامه داد: ‌بسياري از راهكارها و توصيه هايي كه به دانشجويان ارايه مي شود گاهي حتي نياز به فضا يا امكانات خاص ندارد و با امكانات بسيار اندك مي توان براي ارتقا سلامت دانشجويان گام برداشت.
وي به واحد درسي تربيت بدني يك و دو دانشجويان در مقاطع مختلف تحصيلي آموزش عالي اشاره كرد و گفت:‌ وقتي آمار و اطلاعات درستي از شرايط جسماني ورزشكاران در اختيار اداره تربيت بدني سازمان امور دانشجويي قرار گيرد، اين اطلاعات مي تواند در اختيار مدرسان يا مسئولان واحد تربيت بدني دانشگاه ها قرار گيرد تا راهكارهاي مناسب را متناسب با هريك از دانشجويان به آنان ارايه كند.

** گراميداشت روز جهاني ورزش دانشگاهي در ايران
عضو كميته ورزش سازمان علمي، آموزشي و فرهنگي ملل متحد (يونسكو) افزود: روز ورزش دانشگاهي 30 شهريورماه در جهان برگزار مي شود و اين روز را نيز در ايران گرامي خواهيم داشت اما با توجه به تاخير بازگشايي دانشگاه هاي در ايران اين مراسم در با تاخير و در مهرماه در دانشگاه هاي سراسر كشور برگزار مي شود.
وي همچنين به تعامل خوب سازمان امور دانشجويي وزارت علوم با فدراسيون هاي و سازمان هاي مرتبط با ورزش كشور اشاره كرد و گفت: از معاونت استاني وزارت ورزش و جوانان خواستيم تا نماينده ورزش دانشگاه ها در شوراي استاني ادارات ورزش و جوانان حضور يابد و در تصميم گيري و تصميم سازي ها تاثيرگذار باشد.
دبير اجرايي ستاد برگزاري سيزدهمين المپياد فرهنگي ورزشي دانشجويان كشور نيز در اين نشست گفت: ‌توانمند سازي دانشجويان از جلمه اهداف وزارت علوم، تحقيقات و فناوري است و بر همين اساس 400 دانشجو از سراسر كشور به صورت داوطلبانه و در قالب نظام نهضت داوطلب ورزشي برگزاري اين المپياد را به عهده دارند.
حميد رضا طاهري ادامه داد:‌ از دو سال پيش كه پرچم المپياد دانشجويي از دانشگاه شهيد بهشتي به دانشگاه فردوسي مشهد منتقل شد، كار آماده سازي اين دانشگاه براي برگزاري سيزدهمين المپياد دانشجويي آغاز شد و توانستيم در اين فاصله زماني فضاهاي ورزشي اين دانشگاه را استاندارد سازي و افزايش دهيم.
به گفته طاهري در فاصله اين دو سال فضاي ورزشي دانشگاه فردوسي مشهد پنج هزار و 500 متر و فضاي آموزشي ورزشي اين دانشگاه براي ميزباني المپياد شش هزار متر مربع افزايش يافته است.
دبير اجرايي ستاد برگزاري المپياد دانشجويي افزود: براي اولين بار پيست تارتان دووميداني براي ورزش دانشگاهي در دانشگاه فردوسي مشهد احداث شده و براي سيزدهمين دوره المپياد دانشجويي مورد استفاده قرار مي گيرد.
سيزدهمين دوره المپياد فرهنگي ورزشي به ميزباني پايتخت معنوي ايران مشهد و با حضور 2500 دانشجوي دختر و 3500 دانشجوي در دو مرحله براي دختران و پسران اواخر تير و مردادماه برگزار خواهد شد.
در اين رقابت ها 120 دانشگاه و مركز آموزشي از سراسر كشور در هشت رشته دختران و 10 رشته پسران با هم رقابت مي كنند و هزينه هاي برگزاري اين رقابت ها از طريق ورودي تيم هاي ورزشي تامين خواهد شد.
رقابت هاي دختران دانشجو از 27 تير تا پنجم مردادماه برگزار مي شود و پسران دانشجو نيز 11 تا 20 مردادماه به مصاف هم خواهند رفت.
براساس اين گزارش نفرات برتر اين رقابت ها به اردوهاي انتخابي تيم هاي ملي دانشجويان براي حضور در بيست و نهمين دوره يونيورسياد دانشجويان جهان در چين تايپه دعوت مي شوند.
ورزشي **1828**1379
۰ نفر