۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۴:۵۲
کد خبر: 82143085
T T
۰ نفر
اردوگاه هاي گردشگري استان ايلام به بخش خصوصي واگذار مي شود

ايلام - ايرنا - رئيس گروه برنامه ريزي و سرمايه گذاري ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان ايلام گفت: اردوگاه هاي گردشگري اين استان به بخش خصوصي واگذار مي شود.

محمد نوراللهي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه اردوگاه هاي گردشگري كلم و حيدرآباد به بخش خصوصي واگذار شده است، اظهار كرد: مراكز مهران و دره شهر نيز آماده واگذاري به بخش خصوصي هستند.
وي تاكيد كرد: اين اردوگاه ها تكميل نهايي شده و تمامي زيرساخت هاي مورد نياز تامين شده است و به صورت حق بهره برداري به متقاضيان بخش خصوصي واگذار مي شوند.
وي يادآور شد: علاوه بر اين مراكز در حوزه هاي ميراث فرهنگي و صنايع دستي نيز چند طرح آماده واگذاري به بخش خصوصي است.
رئيس گروه برنامه ريزي و سرمايه گذاري ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان ايلام گفت: قلعه هاي كنجانچم و ميرغلام هاشمي از جمله بناهاي تاريخي استان است كه قابليت واگذاري به بخش خصوصي را دارد و تا كنون سه مزايده در اين خصوص برگزار شده است.
نوراللهي افزود: قلعه تاريخي كنجانچم در 15 كيلومتري شمال شهر مهران و در جاده ايلام - مهران در مسير راه كربلا و تردد زائران عتبات عاليات قرار دارد و در سال 1326 هجري قمري بدستور غلامرضا خان ابوقداره آخرين والي ايلام بعنوان قلعه زمستاني ساخته شده و داراي اتاق هاي مرتبط به هم، حمام، برج نگهباني، قسمت مسكوني و ديوانخانه است.
وي ادامه داد: قلعه ميرغلام هاشمي نيز يكي از بناهاي دوره قاجاريه است كه بر اساس سنگ نوشته نصب شده بر ديوار ورودي بنا، در سال 1303 هجري قمري توسط ميرغلام هاشمي، حاكم وقت در روستاي فرهادآباد در هشت كيلومتري شمال غرب دره شهر به شكل چهار ايواني و با مصالحي از سنگ و ملات گچ ساخته شده و در زمان خود كاربرد نظامي، مسكوني داشته است.
نوراللهي با بيان اينكه اين بناي تاريخي بدليل سبك معماري و نوع مصالح بكار رفته در آن از استحكام قابل توجهي برخوردار است، اضافه كرد: در اين قلعه 35 اتاق ساخته شده كه به صورت تو در تو به يكديگر مرتبط هستند.
رئيس گروه برنامه ريزي و سرمايه گذاري ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان ايلام گفت: شرايط واگذاري قلعه تاريخي كنجانچم و ميرغلام به بخش خصوصي با توجه به ويژگي هاي خاص اين استان بايد تغيير كند.
نوراللهي با اشاره به اينكه اين بناهاي تاريخي به منظور واگذاري به بخش خصوصي از سوي صندوق احيا و بهره برداري بناهاي تاريخي كشور تا كنون سه بار به مزايده گذاشته شده است، افزود: متقاضياني براي سرمايه گذاري در قلعه كنجانچم مراجعه كرده اند اما به علت سختي شرايط تعيين شده قادر به انجام كار نيستند.
به گفته وي، شرايط صندوق احيا از نظر سپرده ها، ضمانت، نوع واگذاري، تهيه طرح و فرآيند واگذاري متناسب با شرايط مالي سرمايه گذاران ايلامي نيست و با خانه ها و اماكن تاريخي استان هاي برخوردار و گردشگر پذير كشور از جمله اصفهان و يزد يكسان است.
رئيس گروه برنامه ريزي و سرمايه گذاري ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان ايلام گفت: اين قلعه هاي تاريخي با كاربري پذيرايي و اقامتي بين راهي به متقاضيان بخش خصوصي واگذار مي شود و شرايط لازم براي سرمايه گذاري بخش خصوصي را دارد اما با اين شرايط كسي به اين حوزه ورود پيدا نخواهد كرد.
نوراللهي با بيان اينكه بازارچه صنايع دستي در حال احداث شهر ايلام نيز به متقاضيان بخش خصوصي واگذار مي شود، تاكيد كرد: اين بازارچه با 18 غرفه بيش از 80 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و حدود يك ميليارد و 600 ميليون ريال براي تكميل و تجهيز آن نياز است.
وي ادامه داد: در ازاي تكميل بازارچه صنايع دستي ايلام، حق بهره برداري از بازارچه به سرمايه گذاراني كه علاقمند به مشاركت در اين طرح باشند، داده مي شود.
نوراللهي اظهار كرد: هم اكنون چند متقاضي براي تكميل و بهره برداري از بازارچه صنايع دستي ايلام اعلام امادگي كرده اند اما به علت زودبازده نبودن طرح تمايل چنداني براي ادامه كار ندارند.
رئيس گروه برنامه ريزي و سرمايه گذاري ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان ايلام گفت: بر اساس برآوردهاي انجام شده، هزينه تكميل اين بازارچه دوره بازگشت چهار ساله دارد و اجراي طرح نيازمند مشاركت متقاضيان علاقمند به سرمايه گذاري واقعي و توسعه توليد و اشتغال است.
نوراللهي افزود: طبيعي است بخش خصوصي بيشتر علاقمند است در زماني كوتاه به سود برسد بنابراين متقاضيان علاقه زيادي براي مشاركت در اين طرح ندارند.
6032/6034