۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۵۶
کد خبر: 82142950
T T
۰ نفر

آذر يزدي/ نگار من كه به مكتب نرفت و خط ننوشت

۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۵۶
کد خبر: 82142950
آذر يزدي/ نگار من كه به مكتب نرفت و خط ننوشت

يزد - ايرنا - 18 تيرماه، سالروز درگذشت مهدي آذر يزدي، نويسنده شهير و پدر ادبيات كودك و نوجوان ايران است.

به گزارش ايرنا مهدي آذر يزدي نويسنده معروف داستان هاي كودكان در سال 1300 هجري شمسي در محله خرمشاه يزد متولد و در سال 1322 به تهران آمد و مقيم تهران شد، قبل از آنكه به كار نگارش داستان هاي كودكان بپردازد به مشاغل گوناگون و از جمله عكاسي و كتابفروشي اشتغال داشته است .
روزگار كودكي اش در سختي و فقر رفت، اصلاً مدرسه نرفته و رنگ كلاس درس را نديده، تا جايي كه وقتي در پنجاه سالگي براي نخستين بار يك كلاس درس مي بيند نمي تواند جلوي گريه خود را بگيرد، الفبا را از پدر ياد گرفته و خود را با كتاب ساخته است.
پدرش معتقد بوده مدرسه آدم را فاسد مي كند و مي گفته به فكر آخرت باشيد، آرزوي مدرسه رفتن و بچه ها را با كيف و لباس مدرسه ديدن هميشه براي مهدي آذريزدي باقي ماند،نان و پنير و پياز و سركه غذاي روزگار كودكي خانواده آذريزدي بود و هيچ وقت پولي در خانه نداشتند .
خيلي از چيزهاي مورد نيازشان را مي كاشتند و يا مثلاً آرد را با صابون عوض مي كردند، اين طور بود كه مادر اصرار داشت مهدي سر كاري برود تا مزد بگيرد و پول به دست آورد .
بعد از مدتي كار كردن با پدر، در يك جوراب بافي مشغول شد و بعد در يك كتابفروشي كه معبر او بود به دنياي جديدش كه خلاصه مي شد در كتاب، همدم تمام تنهايي هايش.
وقتي با كتاب آشنا شد، فهميد دنيا از خرمشاه هم بزرگتر است، آن روزها دكتر محمدعلي اسلامي ندوشن در سال چهارم دبيرستان ايرانشهر درس مي خواند و از اين كتابفروشي كتاب مي خريد .
آذريزدي مي ديد ديگران دكتر و استاد مي شوند، متوجه شد راه ديگري ندارد جز اينكه با كتاب خودش را بسازد.
21 ساله بود كه راهي تهران شد و در آنجا مشغول به كار در چند انتشاراتي و كار تصحيح و ويرايش شد .
سال 73 اما آذريزدي دوباره به يزد بازگشت، ديگر پول اجاره خانه در تهران را نداشت، به خانه پدري رفت كه با آرامش بنشيند و بنويسد، پشيمان شد، ولي ديگر توان جابجايي نداشت.
وي از سال 1336 با توجه به زمينه و مطالعات وسيع قبلي اش شروع به نوشتن داستانهاي گوناگون براي كودكان نمود.
مهدي آذر يزدي در سال 1343 به سبب نگارش كتاب 'قصه‌هاي خوب براي بچه‌هاي خوب' از سوي 'سازمان جهاني يونسكو' به دريافت جايزه نايل آمد.
بزرگ‌ترين لذت زندگي آذريزدي، كتاب خواندن بود و مي‌گفت ترسم از اين است از اين است كه عمرم به ‌پايان برسد و حسرت كتاب‌هاي نخوانده را با خود به ‌همراه داشته باشم.
تعدادي آثار مهدي آذر يزدي به نظم و نثر به افزون بر 30 اثر مي‌رسد كه شامل قصه هاي خوب براي بچه هاي خوب، قصه هاي كليله و دمنه، قصه هاي مرزبان نامه، سندبادنامه و قابوسنامه، قصه هاي مثنوي مولوي، قصه هاي قرآن، قصه هاي شيخ عطار، قصه هاي گلستان و ملستان و قصه هاي چهارده معصوم است. ˈقصه هاي تازه از كتابهاي كهنˈ خير و شر، حق و ناحق، ده حكايت، بچه آدم، پنج افسانه، مرد و نامرد، قصه ها و مثل ها، هشت بهشت، گربه ناقلا‎، شعر قند وعسل، مثنوي بچه خوب‎، خاله گوهر، فالگير، مكتبخانه، قصه هاي ساده‎، گربه تنبل‎ و چهل حديث از ديگر كتاب هاي اين نويسنده كتاب است.
آذريزدي 18 تيرماه سال 88 در 88 سالگي در بيمارستان آتيه‌ تهران درگذشت و 21 تيرماه پس از تشييع از مسجد حظيره در حسينيه‌ خرمشاه يزد در نزديكي محل زندگي‌اش به خاك سپرده شد.
ويژه برنامه ياد آذر در هفتمين سال درگذشت زنده ياد مهدي آذر يزدي، فردا /دوشنبه/ (روز ادبيات كودك و نوجوان) در يزد برگزار مي شود.
2088/ 6197