۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۵
کد خبر: 82142814
T T
۰ نفر
آيت الله خاتمي: آيين نامه انتخابات مجلس خبرگان نياز به اصلاح دارد

قم - ايرنا - عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري گفت: آيين نامه انتخابات مجلس خبرگان رهبري از جمله مسائل مورد توجه اعضاي خبرگان است كه بايد به كميسيون آيين نامه اين مجلس ارجاع شود و تغييرات مورد نظر در آن صورت گيرد.

به گزارش ايرنا، آيت الله سيد احمد خاتمي روز يكشنبه در نشست خبري در دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري در قم افزود: در اجلاس انتخاب هيات رئيسه خبرگان اين مساله مطرح شد كه نخستين اقدام مجلس خبرگان بايد سامان دادن آيين نامه انتخابات باشد، حقيقت اين است كه اين آيين نامه نياز به اصلاح دارد همان طور كه آيين نامه مجلس شوراي اسلامي در طول ساليان بارها تغيير كرده است.
وي بيان كرد: بايد يك معيار علمي حوزوي در سطوح عالي براي ورود به مجلس خبرگان تعيين شود تا اشكالي در اين حوزه پيش نيايد، در همين انتخابات گذشته عده اي قصد داشتند در انتخابات مجلس شوراي اسلامي شركت كنند اما چون داراري مدرك كارشناسي نبودند به جاي آن در ثبت نام انتخابات مجلس خبرگان شركت كردند.
وي با اشاره به اينكه بر اساس قانون اساسي مسائل مرتبط با مجلس خبرگان را خود اعضاي آن تعيين مي كنند و تغيير در نحوه انتخابات خبرگان رهبري بر عهده كميسون آيين نامه اين مجلس است، ادامه داد: مساله بعدي سن افراد شركت كننده است كه نياز به اصلاح دارد.
امام جمعه موقت تهران در خصوص پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري و مسائل بعد از آن افزود: بايد به آينده نگاه كرد، نبايد اختلافات باقي بماند، اما به طور كلي بايد گفت اعضاي دوره پنجم انقلابي هستند و تا پاي جان پاي آرمان ها هستند.
انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري و دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي اسفندماه سال گذشته برگزار شد.
خاتمي گفت: همان طور كه امام خميني (ره) فرمودند مجلس خبرگان تقويت رهبري است و همه اعضاي خبرگان، همراه و هم زبان ولي فقيه هستند و كسي رويارويي با ايشان ندارد، آنچه در جريان تعيين رئيس و اعضاي هات رئيسه خبرگان اتفاق افتاد بر اساس خرد ورزي و ضوابط بود، مجلس قانوني جاي ابراز عواطف نيست همان طور كه آيت الله مشكيني انتخاب شد و بعد از ايشان هم افراد ديگري آمدند، انتخاب رئيس و ساير اعضاي هيات رئيسه در دوره پنجم هم مبنايي خرد ورزانه داشت.
وي بيان كرد: در رابطه با اضافه كردن اعضاي خبرگان در اين دوره ابتدا طبق قانون به ازاي هر يك ميليون تن در هر استان، يك تن اضافه مي شد ولي اين اختيار با خبرگان بود كه اين اضافه را بپذيرد يا نه؛ با بررسي كه در اين رابطه صورت گرفت مساله به اجلاس رسمي كشيده شد تا در آن تصميم گرفته شود كه اين اضافه شدن پذيرفته شود يا اينكه سقفي تعيين گردد يا بر همين سقف فعلي بماند كه اعضا راي دادند كه در همين سقف بماند.
وي افزود: تنها تغيير در رابطه با نمايندگان استان البرز بود، اين استان در سال هاي قبل جزو تهران بود اما اكنون دو نفر براي اين استان عضو مجلس خبرگان رهبري هستند و نمايندگان خبرگان تهران نيز 16 تن باقي ماندند در نتيجه بر اساس آيين نامه مجلس خبرگان رهبري 88 تن خواهند ماند استدلالي هم كه در اين زمينه اين بود كه مجالسي مانند مجلس خبرگان در سراسر دنيا اعضاي ثابتي دارند، دليل آن هم همين است كه كار خبرگان انتخاب رهبر است و مراقبت بر ماندن شرايط و اين كاري نيست كه در آن نيازي به حضور بيشتر افراد باشد؛ كاهش نخواهيم داشت اما در حال حاضر افزايش نيز نخواهيم داشت.
خاتمي با اشاره به جايگاه نظارتي مجلس خبرگان رهبري گفت: در قانون اساسي واژه مراقبت را داريم و نظارت بر رهبري را نداريم، با توجه به زماني كه قانون نوشته مي شد و جايگاه بالاي امام خميني(ره)، قانون گذار واژه نظارت را نياورده و براي آن راهكار ارائه نكرده است و در قانون اساسي واژه نظارت وجود ندارد اما رهبري از نظارت استقبال كردند، نه حالا بلكه از همان اوايل دوره سوم و حتي دو تن از بيت رهبري گزارش دادند كميسون تحقيق همين وظيفه را دارد كه اگر جايي نقصان در كار رهبري ديده مي شود آن را ارائه دهد، اين كميسون آماده شنيدن نظرات مختلف است.
وي ادامه داد: نظارت به معناي مچ گيري نيست، ناظر نبايد دائم به دنبال مچ گيري باشد، اين تصوير نادرستي است، ناظر بايد صحت كار را تاييد و خلاف را گزارش كند، بنده به عنوان كميسون تحقيق مي گويم كه نقاط قوت در رصدها به حدي است كه چشم پوشي از آنها جفاست. امروز به صراحت مي گويم به اعتراف بزرگان نظام لباس رهبري بر قامت رهبر معظم انقلاب زيبنده و تنها شايسته ايشان است، افرادي كه نقد دارند حرف هاي خود را با شرايط و واقعيات بسنجند.
وي در ادامه با بيان اينكه اخبار عمومي مجلس خبرگان رهبري را در زمان هاي مناسب در اختيار رسانه ها قرار مي دهيم و پاسخ گوي سوالات آنها در رابطه با مجلس خبرگان هستيم گفت: بعد از تعيين هيات رئيسه دوره پنجم جلسات متعددي برگزار و قرار شد هيات رئيسه هر ماه يك جلسه داشته باشد و جلسه اين ماه در روز 31 تيرماه جاري برگزار خواهد شد و دستور كار آن بررسي مسائلي كه قانون بر عهده خبرگان قرار داده و اجراي رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب در ديدار اخير با اعضاي خبرگان پس از انتخاب هيات رئيسه است.
وي افزود: در هيات رئيسه مجلس خبرگان تصويب شده است تا در بين دو اجلاس رسمي اين مجلس، رئيسان كميسيون ها و پنج تن از اعضاي خبرگان به صورت متناوب به انتخاب هيات رئيسه، يك اجلاس برگزار كنند.
وي با اشاره به اينكه اين اجلاس مياني كمسيون ها را فعال تر كرده و خبرگان را در جريان مسائل قرار خواهد داد، ادامه داد: نخستين اجلاس رسمي خبرگان در دوره پنجم در 23 و 24 آذرماه امسال تشكيل مي شود و روز 25 آذرماه نيز ديدار با رهبر معظم انقلاب و زيارت مرقد امام خميني (ره) انجام مي شود.
خاتمي گفت: هميشه اجلاس هاي خبرگان، شهريور و اسفندماه انجام مي شد، اما چون اجلاس هيات رئيسه و كميسون ها در خرداد بود قرار شد تا پايان سال همين اجلاس را داشته باشيم و به ترتيب از اين به بعد در شهريور و اسفند ماه اجلاس تشكيل مي شود و اگر نياز بود مي توان اجلاس فوق العاده تشكيل داد.
وي با اشاره به فعاليت هاي انجام شده در دوره چهارم مجلس خبرگان رهبري افزود: مجلس خبرگان رهبري داراي چندين كميسيون است كه مسائل مختلف را بررسي مي كنند، كميسيون اصل 107 و 102 قانون اساسي در دوره چهارم 9 جلسه داشته، كميسون راه هاي پاسداري و حراست از ولايت فقيه 42 جلسه، كميسون امور مالي و اداري 11 جلسه، كميسيون آيين نامه اصل 108 قانون اساسي 24 جلسه، كميسون سياسي اجتماعي 62 جلسه و كميسون تحقيق 60 جلسه داشته است.
وي با بيان اينكه اميدواريم دوره پنجم مجلس خبرگان رهبري فعال تر باشد ادامه داد: بر اساس برنامه ريزي ها قرار است بعد از ماه مبارك رمضان كميسيون ها جلسات خود را از 31 تيرماه آغاز كنند، نگاه ما به افق خبرگان اين است كه اعضاي آن با انگيزه بيشتري در خبرگان به وظايف خود عمل كنند.
عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري گفت: بيش از 30 تن از اعضاي خبرگان دوره پنجم جديد به اين مجلس آمده اند، برخي ها براي نخستين بار است و برخي هم در دوره چهارم نبودند و در اين دوره حضور دارند، رهبر معظم انقلاب نيز از حضور تعدادي از مجتهدان جوان در خبرگان رهبري تجليل كردند و حقيقت هم همين است كه حضور مجتهدان جوان در كنار فقيهان برجسته، تشكيلات خبرگان را كارآمدتر خواهد كرد.
خاتمي گفت: در رابطه با مسائل سياسي، ما يك كميسيون سياسي اجتماعي داريم كه يك ماه قبل از برگزاري اجلاس اعضاي اين كميسيون موضوع هاي اولويت دار را در بررسي ها مشخص مي كند و فرد مسئول در آن حوزه را با نظر هات رئيسه براي ارائه گزارش به اجلاس مجلس خبرگان دعوت مي كند.
وي هم چنين با اشاره به حفظ جايگاه ولايت فقيه بيان كرد: عرصه پاسداري از رهبري تنها مرتبط با خبرگان نيست بلكه تمام دلدادگان مي دانند كه مساله ولايت فقيه يكي از چهار ركن اصلي كشور است و حتي در بازنگري قانون اساسي هم امكان تغيير آن وجود ندارد.
وي با بيان اينكه اسلاميت، جمهوريت، ولايت فقيه و مذهب رسمي كشور چهار ركن اصلي قانون اساسي هستند ادامه داد: بنابر اين تقويت ولايت فقيه يك قانون است و امروز ولايت فقيه تنها يك تئوري نيست يك قانون است و عمل به اين قانون وظيفه همه كساني است كه در عرصه نظام اسلامي حضور دارند و به نظام وفادارند.
امام جمعه تهران در خصوص فعاليت هاي مجلس خبرگان رهبري براي تقويت جايگاه ولايت فقيه گفت: مجله حكومت اسلامي كه مجلس خبرگان رهبري منتشر مي كند منبع خوبي براي معرفي نظام اسلامي است كه تا كنون 77 شماره آن منتشر شده است و اين يكي از مجلات فاخر تخصصي در اين حوزه است و منتشر كنندگان آن، راه كارهاي ارائه بهتر مطالب به مخاطبان را بررسي مي كنند.
وي افزود: امروز در حوزه هاي علميه درس ولايت فقيه تدريس مي شود كه لازم است اين مبحث به دليل اهميتي كه در نظام اسلامي دارد در دانشگاه ها و مدارس هم تدريس شود.
وي با اشاره به ارتباط اعضاي مجلس خبرگان رهبري با مراجع تقليد ادامه داد: هر گاه مراجع نظري در رابطه با خبرگان رهبري داشته باشند اين نظر پيگيري مي شود و ديدگاه اعضاي خبرگان رهبري اين است كه مراجع ركن نظام هستند و اگر به صورت جمعي ديداري با مراجع نبوده است يك دليل آن اين است كه مجلس در تهران تشكيل مي شود و مراجع در قم هستند اما اعضاي خبرگان در تماس با مراجع تقليد مي باشند و رهبر معظم انقلاب هم همواره بر حفظ جايگاه مرجعيت و پاسداري از آن تاكيد مي كنند.
/7405/ 1175