۱۸ تیر ۱۳۹۵، ۹:۵۲
کد خبر: 82140289
T T
۰ نفر
طرحی كه با اجرای آن ایرانیان آسان تر به مقصد می رسند

تهران- ایرنا- مدیرعامل شركت پست جمهوری اسلامی ایران گفت: چندگانگی موجود در نظام آدرس دهی كشور با طرح تازه نشانی استاندارد ملی ایرانیان(جی.نف) اصلاح شده است و همه مكان ها دارای یك نشانی منطبق با استانداردهای جهانی می شوند.

طرح ملی جی.نف (GNAF) یا فایل ملی نشانی ژئوكدشده، قرار است با هدف یكسان سازی نشانی همه مكان های كشور در حال پیاده سازی است.
ژئوكد اقدامی است كه به یك نشانی روی نقشه اطلاعات (دیتا) داده می شود.
در همین پیوند، «حسین مهری» امروز (جمعه) درباره این طرح به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: اكنون دستگاه ها یا افراد نشانی خود را به شكل های مختلف در اختیار دیگران قرار می دهند اما با اجرای نظام آدرس استاندارد و یكسان ملی ایرانیان همه این مشكل ها برطرف و آدرس یابی آسان می شود.
وی افزود: اكنون هر كدام از 23 دستگاه اجرایی كشور یك نشانی و كد در اختیار دارند كه با هم هماهنگی ندارند كه این امر از عوامل موثر در سخت پیدا كردن یك نشانی است.
مهری سامان دهی به همه نشانی ها و یكسان سازی نگارش آنها در مرسوله های ارسال شده از سوی دستگاه های اجرایی را یكی از فایده های اجرای طرح ملی جی.نف برشمرد و اضافه كرد: كاهش اتلاف وقت و هزینه از دیگر مزیت های این طرح است.
مدیرعامل شركت پست جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این پرسش كه آیا مكان های خالی از سكنه نیز مشمول این طرح می شود، گفت: وظیفه داریم به هر مكانی در كشور چه دارای سكنه باشد و چه نه، كد داده و طول و عرض جغرافیایی آن مكان را تعیین كنیم.
به گفته وی، از این كد و طول و عرض جغرافیایی روی نقشه استفاده شود.
وی یكی از كاربردهای طرح ملی جی.نف را در ارایه اطلاعات دقیق مكانی برشمرد و افزود: چاه های آب، تابلو و پست های برق، صندوق های پستی و هر نشانه غیرمتحرك در كشور شامل این طرح می شود و نشانی خواهد داشت.
مهری اجرای طرح ملی نشانی استاندارد یكسان ایرانیان را پایه اصلی و پیش شرط اجرای كامل پروژه دولت الكترونیك دانست و ادامه داد: دستیابی به اطلاعات صحیح از همه مكان های كشور عامل اصلی موفقیت آمیز بودن دولت الكترونیك است.
مدیرعامل شركت پست جمهوری اسلامی ایران اضافه كرد: داشتن اطلاعات درباره اینكه یك خیابان چند باب ساختمان دارد و هر یك از این ساختمان ها چند واحد مسكونی، تجاری، نانوایی، داروخانه، بیمارستان و... را در خود جای داده است افق روشنی برای برنامه ریزی درست پیش روی مسئولان می گشاید.
وی ادامه داد: ایجاد چنین اطلاعات جامع و كاملی كه نشان دهد چند نفر در ساختمان های یك خیابان ساكنند و چگونه می توانند نیازهای خود را برطرف كنند، به شدت مورد نیاز برنامه ریزان و مدیران دستگاه های دولتی و خصوصی است كه به آنها كمك می كند بهترین راه را برای افزایش رضایت مردم از خدمات خود انتخاب كنند.
مهری بیان كرد: ایجاد این اطلاعات دقیق همچنین كمك می كند در صورت بروز هر نوع خسارت طبیعی یا غیرطبیعی مشخصه های ملكی، دقیق باشد و در آینده از آنها برای بازسازی و نوسازی مكان ها استفاده كرد؛ بدون آنكه حق كسی پایمال شود.
مدیرعامل شركت پست جمهوری اسلامی ایران گفت: در این طرح همه اسناد ملكی قدیمی ایران به روزرسانی و ایرادهای موجود برطرف می شود. همچنین یك بانك اطلاعات واحد برای همه دستگاه ها ایجاد می شود.
وی اجرای طرح ملی جی.نف را عامل ایجاد تاثیرهای شگرف در اقتصاد كشور دانست و افزود: با این طرح اعمال مدیریت آسان می شود و مردم می توانند بهترین مسیرها را بیابند.
پیش از این رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، اطلاعات پایه مكانی و پیاده سازی آن را فعالیتی فرادستگاهی دانسته و گفته بود با وجود مشكل های بودجه ای و تداخل مدیریتی ضروری است امسال همكاری ها توسعه یابد.
«نصرالله جهانگرد» افزوده بود: اطلاعات پایه مكانی در سال های آتی یكی از شاخص های مهم توسعه یافتگی در ارزیابی كشورها از سوی سازمان ملل متحد خواهد بود.
همچنین معاون برنامه ریزی و توسعه شركت پست جمهوری اسلامی گفته بود: برای اجرای طرح شناسایی استاندارد مكانی ملی، 20 میلیون و 33 هزار و 272 واحد در كشور شناسایی شده است.
«سیدمجتبی نصیری» افزوده بود: از این شمار، 14 میلیون و 895 هزار و 599 واحد شهری و پنج میلیون و 137 هزار و 673 واحد روستایی است.
اجرای طرح نظام نشانی استاندارد ملی یا جی.نف سبب می شود نشانی نویسی بر اساس كدپستی 10 رقمی كه نمایانگر هویت مكانی یك فرد است، صورت بگیرد.
مدیرعامل شركت پست جمهوری اسلامی ایران دوازدهم تیرماه به ایرنا اعلام كرده بود: طرح بهنگام سازی كدپستی كه پارسال به اجرا درآمد به 100درصد اهداف پیش بینی شده در بخش شهری دست یافت و 60 درصد برنامه های بخش روستایی آن نیز كامل شده است.
به گفته وی، طرح بهنگام سازی كدپستی در همه بخش های روستایی تا میانه امسال پایان می یابد.
اقتصام**2078**1961
۰ نفر