تونی بلر: تمام مسوولیت برای ورود به جنگ عراق در سال 2003 می‌پذیرم

لندن - ایرنا- تونی بلر نخست‌وزیر پیشین انگلیس عصر روز چهارشنبه در واكنش به گزارش جان چیلكات در مورد دخالت انگلیس در جنگ عراق در سال 2003، ضمن دفاع از سرنگونی صدام، گفت: من تمام مسوولیت تصمیم برای ورود به این جنگ را می‌پذیرم .

به گزارش ایرنا، تونی بلر در جریان كنفرانس خبری اش كه بیش از یك ساعت به طول انجامید، گفت: 'اگر اشتباهی بوده مسئولیت آن را می‌پذیرم. اما نمی‌پذیرم كه من در خصوص برای حمله به عراق تصمیم اشتباهی گرفتم.
وی بیان داشت: «برای آن تصمیم، امروز تمام مسئولیت‌ها را بدون عذر و بهانه برعهده می‌گیرم. بخاطر تمام عواقب این تهاجم متاسفم و عذرخواهی می‌كنم.»
نخست وزیر پیشین انگلیس مدعی شد:' وضعیت جهان اكنون بهتر از چیزی است كه اگر به عراق حمله نمی‌شد، جهان بدون صدام حسین، جهان امن‌تری است.'
وی افزود: 'این تصمیم را گرفتم چون فكر می‌كردم در درازمدت به نفع بریتانیاست و تصمیمی بود كه باید آن زمان گرفته می‌شد و به‌درستی گرفته شد.'
تونی بلر گفت گزارش هیئت تحقیق درمورد دخالت انگلیس در عراق تایید می‌كند كه او و دولتش هیچ دروغ و فریبكاری در آستانه جنگ عراق انجام ندادند.
وی بیان داشت: «می‌توانم نه تنها به چشمان خانواده‌ها (سربازان كشته شده در عراق) بلكه به چشمان تمام مردم انگلیس نگاه كنم و بگویم كه آنها را فریب نداده‌ام.»
نخست وزیر انگلیس گفت: خشم و غم خانواده‌هایی كه را عزیزانشان را در جنگ عراق از دست دادند می‎فهمد اما نمی‌تواند قبول كند كه نیروهای بریتانیایی برای امری پوچ جانشان را ازدست‌داده‌اند.
تونی بلر بیان داشت: 'تصمیم‌گیری درباره جنگ عراق در آن مقطع تصمیمی پیچیده و دشوار بود و در كمال حسن نیت تصمیم گرفتم بریتانیا متحد قوی آمریكا بماند و به جنگ برود.'
وی بیان داشت: با اصرار آمریكا برای این تهاجم، لحظه آخر برای تصمیم گیری بود. در آن زمان آمریكا با انگلیس یا بدون انگلیس جنگ را شروع می‌كرد. با اطلاعاتی كه داشتم و تهدیداتی كه مشاهده می‌كردم، تصمیم درستی گرفتم.'
وی افزود: 'ما نمی‌توانستیم ریسك كنیم كه عراق تهدیدی برای امنیت جهانی باشد و این فرصت را نداشتیم كه این كار را به تاخیر بیندازیم.'
تونی بلر گفت: 'نمی‌شد در خصوص برنامه‌ سلاح‌های هسته‌ای صدام ریسك كرد. چون این اتفاق قبلاً افتاده بود.'
نخست‌وزیر پیشین انگلیس افزود: 'براساس اطلاعاتی كه داشتم و تهدیدهایی كه می‌دیدم، این تصمیم را گرفتم.'
تونی بلر افزود: ' موقعیت نخست‌وزیر موقعیتی است كه باید تصمیم‌های دشواری بگیرد و آنچه درنهایت مهم است این است كه او تصمیم رفتن به جنگ عراق را با سوءنیت نگرفته است.'
تونی بلر، گفت: 'اگر ما تهدید نظامی علیه صدام را متوقف می‎كردیم و نیروهایمان را از آن منطقه بیرون می‌آوردیم، امكان نداشت بعد از بتوانیم آن تعداد نیرو را دوباره جمع كنیم و اینكه آیا دوباره می‌توانستیم بازرسی‌های اتمی را ادامه دهیم. و اینكه صدام بازهم آنجا می‌ماند.'
وی افزود: صدام رژیمی با خشونت بی‌سابقه را اداره می‌كرد و عراق تنها كشوری بود كه از سلاح شیمیایی و میكروبی استفاده كرد، ضمن اینكه تحریم‌ها علیه عراق رو به زوال بوده و رژیم مهار كردن وی متزلزل شده بود.
نخست وزیر پیشین انگلیس گفت: «اگر در سال 2003 صدام را سرنگون نمی‌كردیم، در سال 2011 شورش عمومی علیه او و جنگ داخلی مانند آنچه كه در سوریه شده، رخ می‌داد. خدا رو شكر امروز با او (صدام) و دو پسرش طرف نیستیم.'
بلر افزود: 'حالا كه از آن داستان گذشته، می‌شود طور دیگری نگاه كرد. باید از اشتباه ها و تجربیاتمان بیاموزیم. روزی نیست كه در این 13 سال گذشته به وضعیت خاورمیانه فكر نكنم. نسل بعدی ما صلح را خواهد دید.'
بلر همچنین گفت: 'درست است كه اقدام نظامی در خاورمیانه می‌تواند باعث شود گروه‌های تروریستی انگلیس را هدف قرار دهند، اما حتی اگر كاری نكنیم هم آنها ما را هدف خواهند گرفت. به‌عنوان نمونه بلژیك را ببینید.'
تونی بلر با تأكید بر حفظ رابطه نزدیك لندن با واشنگتن بیان داشت: اختلاف‌نظر آلمان و فرانسه با آمریكا بر سر جنگ عراق باعث تضعیف روابط بین آنها شد و رهبران بعدی باید تلاش مضاعفی برای روابط نزدیك با آمریكا انجام می‌داند.
وی در پاسخ به سؤالی كه فكر می‌كند تاریخ درباره او چگونه قضاوت خواهد كرد، گفت قضاوت تاریخ درباره او باید بر این مبنا باشد كه او صدام را از قدرت بركنار كرد.
تونی بلر با بیان اینكه به دنبال سقوط صدام، لیبی تلاش‌های هسته‌ای خود را كنار گذاشت، گفت امروز در عراق دولتی داریم كه با تروریسم می‌جنگد.
نخست وزیر پیشین انگلیس همچنین ارتباط سرنگونی صدام با ظهور داعش را رد كرد.
گزارش 12 جلدی و حدود 2.6 میلیون كلمه ای 'جان چیلكات' كه روز چهارشنبه منتشر شد، به بررسی نقش انگلیس از آغاز جنگ عراق و عواقب آن پرداخته است.
تمركز گزارش چیلكات بر روی تعهداتی است كه بلر به 'جورج بوش' رئیس جمهوری وقت آمریكا داده بود. این گزارش همچنین در پی طرح این مساله است كه آیا نخست وزیر، افكار عمومی انگلیس را درباره تسلیحات كشتار جمعی درعراق فریب داده است یا خیر.
چیلكات روز چهارشنبه در سخنانی با اشاره به ابعاد این گزارش عنوان كرد: ما به این نتیجه رسیدیم كه دولت انگلیس قبل از اینكه گزینه‌های مسالمت‌آمیز برای خلع سلاح را به‌طور كامل بررسی كند تصمیم گرفت در حمله به عراق مشاركت داشته باشد. اقدام نظامی در آن زمان آخرین راه‌حل نبود.
وی تصریح كرد: ما همچنین به این نتیجه رسیدیم كه قضاوت درباره شدت تهدیدی كه از سوی سلاح‌های كشتارجمعی عراق ناشی می‌شد، به‌گونه‌ای ارائه شد كه توجیه قطعی نداشت. باوجود هشدارهای علنی، عواقب و پیامدهای این حمله دست‌كم گرفته شد و برنامه‌ریزی‌ها برای عراق بعد از سقوط صدام اصلاً درست و مناسب نبود. دولت انگلیس در عمل در رسیدن به اهدافش شكست خورد.
چیلكات همچنین بابیان اینكه حمله به عراق باعث گسترش بی‌ثباتی در منطقه و قدرت گرفتن گروه‌های تروریستی شد، تصریح كرد انگلیس و آمریكا پس از حمله به عراق به نیروهای اشغالگر تبدیل شدند.
وی بابیان اینكه، انگلیس نقش منفی در شورای امنیت سازمان ملل درباره عراق ایفا كرد،گفت: انگلیس با رفتار خود بدون به دست آوردن تایید اكثریت اعضای شورای امنیت برای اقدام نظامی، باعث تضعیف این شورا شد.
اروپام**4**1552