۱۶ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۲
کد خبر: 82139380
T T
۰ نفر
موسيقي ايراني پيام آور صلح در مراسم ايكوم ايتاليا مي شود

تهران - ايرنا - دبير پروژه «نواي صلح ايكوم» گفت: بخشي از موسيقي ايران زمين در قالب يك مجموعه موسيقايي، به نشانه پيام آوري صلح و آرامش، در مراسم سالگرد ايكوم در ميلان ايتاليا (13 تا 19 تير) عرضه و به همه اعضاي ايكوم جهاني نيز اهدا شد.

به گزارش گروه فرهنگي ايرنا از پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري، سيف ا... شكري افزود: از آنجا كه آواز و نوا همانند ژن انساني، تاريخي بسيار كهن و طولاني را همراه با نياكان بشري در تمام نقاط زمين طي كرده و يكي از معاني و ميراث بسيار كهن انساني و فرهنگي است، مي تواند زباني مشترك براي رسيدن به آرامش تمامي فرهنگ هاي بومي بشر قلمداد شود.
وي ادامه داد: سرزمين ايران يكي از مركزهاي تجمع تمدن هاي كهن بوده است و با توجه به فرهنگ غني موسيقي آن، چنگ تاريخي تمدن ايلام (نارسينا) كه در سنگ نگاره ي «كول فرح» (واقع در هفت كيلومتري شمال شرقي ايذه) نقش بسته است، نمادي از نواي صلح ايكوم ايران نامگذاري شده و در آيين گرامي داشت يكصدمين سالگرد راه اندازي موزه ملي ايران، نمونه بازسازي شده از اين چنگ، در مراسمي به نمايش درآمد و به نشانه نماد صلح به رياست جهاني ايكوم اهدا شد.
شكري همچنين گفت: موزه ها مهمترين مركزهاي توسعه صلح و همگرايي بين انسان ها و گروه ها هستند و نيز عامل مهمي است در توسعه پايدار. وظيفه موزه ها تنها گردآوري اشيا براي نمايشگاه ها و نمايش آنها نيست، بلكه در تحصيل و توسعه دانش سرزمين نيز نقش دارد.
وي با بيان چگونگي اجراي پروژه نواي صلح ايكوم افزود: از آنجا كه تمامي انسان ها زمين را مادر خود مي خوانند و مادر نماد زايش مهر و پرورش است، آغوش وي همواره مظهر آرامش نام گرفته است.
شكري تصريح كرد: لالايي مادران گوياترين نواي صلح بشري است كه هر انسان بدون در نظر داشتن تفاوت فرهنگي و بومي در حافظه شنيداري خود دارا است.
دبير پروژه ي «نواي صلح ايكوم» گفت: اساس تمركز دبيرخانه نواي صلح در اين پروژه، بر روي لالايي مادران است، تا بتوان همه مردم كشورهاي دنيا را با زبان ها و فرهنگ هاي متفاوتشان، به صلح دعوت كرد.
وي با اشاره به طراحي پروژه ي نواي صلح ايكوم در دو بخش بومي و جهاني افزود: قسمتي از موسيقي ايران زمين به نشانه پيام آوري صلح و آرامش از طرف فرهنگ ايران، در قالب يك مجموعه موسيقايي در مراسم سالگرد ايكوم در ميلان ايتاليا (13 تا 19 تير ماه) عرضه مي شود و به همه اعضاي ايكوم جهاني اهدا خواهد شد.
به گفته دبير پروژه «نواي صلح ايكوم» در بخش جهاني اين پروژه يك قطعه موزيك ويدئو با محوريت لالايي هاي بومي و تاريخي ايران زمين نيز آماده شده است.
شكري گفت: اين قطعه موسيقي لالايي به همراه استانداردهاي مورد نظر، براي كشورهايي كه مايل به مشاركت در اين پروژه باشند فرستاده مي شود تا آنها يك قطعه موسيقي به صورت صوتي يا تصويري حاوي مفاهيم اعلام شده از هنرمندان خود به دبيرخانه نواي صلح ايكوم بفرستند، كه اين قطعه ها پس از تدوين نهايي، در روز جهاني صلح در دفتر يونسكو در پاريس با حضور مقامات بين المللي رونمايي شود و براي نشر در اختيار تمامي كشورهاي عضو قرار گيرد.
وي افزود: همه كشورها قطعه هاي موسيقايي آماده شده را به دبيرخانه آواي صلح ايكوم ايران مي فرستند تا اين آثار، همچون يادگاري براي آيندگان و به نشانه سرآغاز حركت به سوي يك زندگي پر از آرامش، در يك مجموعه آماده شود و با پيام صلح ايكوم جهاني براي تمام كشورهاي جهان انتشار يابد.
فراهنگ ** 3067 ** 1071/ 6037