۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۷:۱۹
کد خبر: 82137350
T T
۰ نفر

برگزاری پنج جشنواره رضوی با محوریت كتاب

۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۷:۱۹
کد خبر: 82137350
برگزاری پنج جشنواره رضوی با محوریت كتاب

مشهد- ایرنا- مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت: به مناسبت دهه كرامت 184 برنامه در قالب چهاردهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) برگزار می شود كه در این میان پنج جشنواره رضوی به كتاب و كتابخوانی اختصاص دارد.

سید جواد جعفری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران این موارد را شامل 'جشنواره كتابخوانی، جشنواره انتخاب كتاب سال، جشنواره كتابخوانی ویژه دانشگاهیان، جشنواره تولید كتاب ویژه كودكان و نوجوانان و جشنواره كتابخوانی ویژه كودكان و نوجوانان برشمرد.
وی ادامه داد: نهاد كتابخانه های عمومی با برخورداری از 2200 كتابخانه در سطح كشور برگزاركننده جشنواره ملی كتابخوانی رضوی به میزبانی همه استانها است.
مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت: جشنواره تولید كتاب برای كودكان و نوجوانان در استان چهارمحال و بختیاری، جشنواره انتخاب كتاب سال رضوی توسط آستان قدس رضوی و جشنواره كتابخوانی رضوی ویژه دانشگاهیان به میزبانی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان شرقی برگزار می شوند.
وی افزود: فارسی زبانان مقیم كشورهای دیگر می توانند در جشنواره كتابخوانی رضوی شركت كنند. فراخوان این جشنواره از طریق 80 رایزن فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در كشورهای مختلف منتشر شده است.
جعفری ادامه داد: در این چارچوب كتاب 'دوست مهربان كبوترها' نوشته مجید ملامحمدی برای رده سنی كودك، كتاب 'اعترافات غلامان' نوشته حمیدرضا شاه آبادی برای رده سنی نوجوانان و كتاب 'امام علی بن موسی الرضا(ع)' محصول بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی برای رده سنی بزرگسال در نظر گرفته شده است.
وی به شیوه های شركت در جشنواره كتابخوانی رضوی نیز اشاره و بیان كرد: علاقه مندان از سه طریق ثبت نام الكترونیكی، مسابقه حضوری و برگزاری جشنواره به صورت نمادین در برخی شهرها می توانند در این جشنواره حضور یابند.
مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) گفت: همچنین در بسیاری از استانها برای نابینایان كتابهای مسابقه با خط بریل و یا به صورت صوتی آماده شده است.
برنامه های چهاردهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) از جمله پنج جشنواره رضوی با محوریت كتابخوانی آبان ماه پارسال همزمان با فراخوان سراسری آغاز شد.
چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) به مناسبت میلاد فرخنده علی‌ بن موسی ‌الرضا(ع) و خواهر بزرگوارشان كریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) طی روزهای یكم تا یازدهم ذی ‌القعده موسوم به دهه كرامت در گستره ایران و 77 كشور جهان برگزار می ‌شود.
گشایش این جشنواره همزمان با سالروز میلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س) در قم و مراسم پایانی آن در شب میلاد مسعود حضرت امام رضا(ع) در مشهد مقدس می شود.

* كمبود كتاب رضوی در حوزه كودك و نوجوان
مدیركل كتابخانه های عمومی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در حوزه پرداختن به زندگی امام رضا (ع)، سیره ایشان و فرهنگ رضوی در حوزه كودك و نوجوان با كمبود جدی كتاب در كتابخانه های عمومی مواجهیم.
حسین اكبری افزود: با توجه به وجود مضجع شریف ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) در خراسان یكی از برنامه های جدی این نهاد توسعه تولید كتاب رضوی در حوزه كودك و نوجوان است.
وی به تشكیل ستاد اجرایی ششمین جشنواره كتابخوانی رضوی در 28 شهرستان نیز اشاره و بیان كرد: موضوعات این جشنواره در سه بخش كودكان، نوجوانان و بزرگسالان پیش بینی شده است.
مدیركل كتابخانه های عمومی خراسان رضوی ادامه داد: حضور در این جشنواره از طریق سه كتابخانه در مشهد، نیشابور و سبزوار ویژه روشندلان و چهار كتابخانه ویژه اتباع افغانستان در سطح استان برای این دو قشر نیز فراهم شده است.
201 كتابخانه نهادی و مشاركتی در خراسان با عضویت 174 هزار نفر فعال است.
7489/1858