۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۴:۳۹
کد خبر: 82137037
T T
۰ نفر
آلمان ها و اسپانیایی ها در برق منطقه ای باختر نیروگاه خورشیدی می سازند

تهران- ایرنا- یك شركت سرمایه گذار اسپانیایی- آلمانی، برای سرمایه گذاری 50 مگاواتی نیروگاه خورشیدی در حوزه برق باختر اعلام آمادگی كرد.

شركت برق منطقه‌ای باختر مسوولیت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق را در سه استان لرستان، مركزی و همدان عهده دار است.
به گزارش ایرنا، سیاست‌های دولت و وزارت نیرو در تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر بر آن است كه پنج هزار مگاوات انرژی از این دست در برنامه ششم توسعه به ظرفیت نیروگاهی كشور اضافه شود كه بخش خصوصی نیز سهم عمده‌ای در ساخت آن خواهد داشت.
«حمید چیت چیان» وزیر نیرو پیش تر در این زمینه به ایرنا گفته بود: تبصره خاصی در بودجه سال 1395 درباره حمایت از استفاده از انرژی های تجدیدپذیر پیش بینی شده كه مطابق این تبصره حداقل هفت هزار میلیارد ریال منابع و اعتبارات از محل عوارض متداول كشور برای انرژی های نو اختصاص خواهد یافت.
همچنین «آرش كردی» مدیرعامل شركت مادرتخصصی توانیر نیز ظرفیت كنونی نصب شده كشور در بخش انرژی های تجدیدپذیر را فقط یك درصد سبد انرژی برشمرد و پیش بینی كرد در افق سال 1400 ظرفیت تولید انرژی نیروگاه های تجدیدپذیر به پنج هزار مگاوات برسد.
استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و نو بدنبال حضور ایران در همایش بین المللی زیست محیطی پاریس فرانسه مشهور به «كاب ٢١» كه از 30 نوامبر تا 11 دسامبر سال 2015 (9 تا 20 آذرماه 94) در پاریس برگزار شد، قوت گرفت.
ایران برنامه گسترده‌ای به‌صورت داوطلبانه برای این موضوع اعلام كرده كه از جمله می‌توان به بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر، افزایش بازده نیروگاه‌های حرارتی، كاهش تلفات شبكه‌های انتقال و توزیع نیروی برق، تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیكل تركیبی و تكیه بر تولید نیروگاه‌های تولید پراكنده اشاره كرد.
در همین پیوند، «علیرضا شیخی» مجری طرح تولید پراكنده برق باختر بیان داشت: شركت برق منطقه ای باختر با توجه به گسترش فزاینده نیاز به انرژی برق، محدودیت منابع فسیلی، آلودگی زیست محیطی، رفع مشكل افت ولتاژ و حركت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی ، تولید برق از انرژی خورشیدی در محدوده سه استان مركزی، همدان و لرستان را با ظرفیت بیش از 300 مگاوات با جذب سرمایه گذاری خارجی در دستور كار دارد.
به گفته این مقام مسوول، با توجه به استعدادهای بالقوه منطقه از نظر داشتن 300 روز آفتابی در سال و وجود میانگین انرژی تابشی خورشید بر سطح منطقه (حدود 4.5 كیلوولت ساعت بر مترمربع) كه بالاتر از معیارهای بین‌المللی است، زمینه مناسبی برای ساخت نیروگاه خورشیدی در منطقه وجود دارد.
شیخی ادامه داد: براساس مذاكره های انجام شده با یك شركت سرمایه گذار اسپانیایی- آلمانی، این شركت برای سرمایه گذاری 50 مگاواتی نیروگاه خورشیدی در حوزه برق باختر اعلام آمادگی كرده و حتی تمایل خود را به سرمایه گذاری بیشتر در فازهای جدید و همچنین همكاری‌های بیشتر ابراز داشته است.
وی گفت: برای تسریع در انجام اقدام‌های مربوط به ساخت نیروگاه‌های خورشیدی، سرمایه گذار خارجی برای اخذ زمین مورد نیاز به مركز خدمات سرمایه‌گذاری و منابع طبیعی استان‌های مربوطه معرفی شده و همچنین پست‌های برق مستعد نصب نیروگاه‌های خورشیدی نیز به سرمایه گذاران پیشنهاد شده است.
به گزارش ایرنا، پیش تر نمایندگان شركت چینی شانسی انرژی (Shanxi Energy) در ماه های گذشته با حضور در سازمان انرژی های نو ایران (سانا) و برگزاری جلسه با مدیران و كارشناسان این سازمان، از هدفگذاری برای ساخت ٦٠٠ مگاوات نیروگاه خورشیدی (فتوولتائیك) در ایران خبر داده بودند.
این شركت در سال ٢٠٠٧ میلادی یك پروژه برقابی در ایران به ظرفیت ١٠٠ مگاوات اجرا كرده و به دنبال آن است فعالیت خود در این زمینه را با ساخت یك نیروگاه 50 مگاواتی خورشیدی در كشورمان آغاز كند.
همچنین، شركت هایی از ایتالیا، آلمان و اسلوواكی برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر در كشورمان اعلام آمادگی كرده و شماری از آنها نسبت به عقد قرارداد نیز اقدام كردند كه از جمله مهم ترین آنها امضای تفاهمنامه همكاری صنعتی بین وزارتخانه های نیرو ایران و توسعه اقتصادی ایتالیا در تهران برای ساخت چند نیروگاه تجدیدپذیر در زمینه های زیست توده، خورشیدی و زمین گرمایی با مجموع 500 مگاوات بود.
اقتصام ** 3065 **1561
۰ نفر