۱۲ تیر ۱۳۹۵، ۲۰:۱۷
کد خبر: 82134609
T T
۰ نفر
دولت به دنبال احياي دوباره دشت ها است

همدان-ايرنا-مدير عامل عامل شركت آب منطقه اي استان همدان گفت: دولت يازدهم به دنبال احياي دوباره دشت ها با اجراي طرح تعادل بخشي است.

مرتضي عزالدين روز شنبه در جمع خبرنگاران استان همدان افزود: انسداد چاه هاي غير مجاز و جلوگيري از اضافه برداشت ها، نصب كنتورهاي هوشمند، انجام فعاليت هاي اطلاع رساني، پر كردن چاه هاي غير مجازاز برنامه هاي وزارت نيرو براي حل اين مشكلات است.
وي از تشكيل شوراي حفاظت آب استان خبر داد و افزود: بيش از 12 جلسه در استان تشكيل داده ايم و در مجموع شوراي حفاظت استان همدان در كشور مقام اول را دارد.
مدير عامل شركت آب منطقه اي استان همدان عنوان كرد: دولت مصمم به حل مشكلات اين حوزه است به گونه اي كه درهمه دولت هاي قبل تنها هشت جلسه شوراي عالي آب تشكيل شده بود اما در دولت يازدهم تاكنون 16 جلسه شوراي آب تشكيل شده است.
وي افزود: با توجه به تغييرفرهنگ ها،نگاه ها به حوزه آب در استان تغيير يافته است و استان همدان جزو معدود استان هاي كشور است كه داراي سه حوزه آبريزاست.
وي بيان كرد: متوسط نزولات جوي در اين استان 330 ميلي متر است و در سالجاري با توجه به بارش هاي خوب ميزان بارندگي در استان به 467 ميلي متر رسيد كه اين نشان از افزايش 54 درصدي بارندگي ها نسبت به سال قبل و افزايش 34 درصدي نسبت به بلند مدت است.
وي عنوان كرد: بارندگي هاي امسال در 20 سال گذشته بي سابقه بوده و سدها از وضعيت خوبي برخوردار هستند.
وي بيان كرد: سالانه دو ميليارد و 200 ميليون متر مكعب آب از منابع زير زميني استان برداشت مي شود كه با توجه به ميزان نزولات جوي 252 ميليون متر مكعب كسري مخزن در آبخوان هاي استان وجود دارد و سالانه يك متر افت عمودي آب در استان وجود دارد.
وي تصريح كر: 13 دشت مطالعاتي در استان وجود دارد كه همگي دشت ها ممنوعه باشند و نگراني ما براي نگه داري اين دشت هاي بيمار است.
وي با بيان اينكه در حال حاضر 17 هزار و 541 حلقه چاه در استان وجود دارد افزود: هم اكنون 89.9درصد از مصارف آب استان دربخش كشاورزي، 7.82 درصد در بخش آشاميدني و در بخش صنعت نيز سه درصد است.
وي اظهار كرد: بايد هدفگذاري ها به سمتي باشد كه سهم بخش كشاورزي را كاهش و سهم بخش صنعت را افزايش دهيم.
وي با اشاره به اعتبارات تخصيص داده شده اين شركت تصريح كرد: اعتبارات سال 92 اين شركت يك هزار و 10 ميليارد ريال، اعتبار سال93 يك هزار و 150 ميليارد ريال، اعتبار سال 94 دو هزار و 460 ميليارد ريال بود.
وي افزود: منابع مختلف استاني، اعتبارات خاص رهبري، اعتبارات خشكسالي ماده 10 و 12 ، خريد اوراق مشاركت و اسناد خزانه اسلامي كه سال گذشته بيش از 600 ميليارد ريال از اين محل استفاده و 640 ميليارد ريال از طريق احداث دو تصفيه خانه به روش بي يو تي سرمايه گذاري شد.
وي بيان كرد: در سفر هيات دولت 6 طرح آبرساني به شهرستان تويسركان از سد سرابي،آبرساني به شهرستان ملاير از سد كلان، تكميل سد سرابي، تكميل سد كلان، آبرساني از دره مرادبيك به تصفيه خانه شهيد بهشتي و تكميل سد شنجور مصوب شد.
وي ادامه داد: هم اكنون 29 طرح در مجموع شركت آب منطقه اي وجود دارد كه يك مورد از آن طرح ملي، 13 تا طرح ملي استاني و 15 طرح نيز استاني است.
عزالدين گفت:با وجود محدوديت هاي مالي با قوت در حال انجام هستند وتكميل همه اين پروژه ها نيازمند هشت هزار ميليارد ريال است و بيش از 600 ميليارد ريال بدهي به پيمانكاران وجود دارد.
مدير عامل شركت آب منطقه اي استان همدان بيان كرد:603 دشت مطالعاتي در كشور وجود دارد كه بيش از 52 درصد از آنها ممنوعه هستند و در همدان نيز همه دشت ها ممنوعه است.
وي با بيان اينكه در سال 93، 659 حلقه چاه و در سال 94 ،700 حلقه چاه مسدود شده است ادامه داد:در سالجاري نيز 200 حلقه چاه مسدود و به دنبال آن 15 ميليون متر مكعب آب صرفه جويي شده است و هدفگذاري ها تا پايان سال انسداد 550 حلقه چاه است.
وي بيان كرد:به دنبال اين انسدادها معادل پنج برابر سد اكباتان در مصرف آب صرفه جويي شده است.
وي از وجود دو هزار و 771 كنتور هوشمند خبر داد و گفت: در حوزه اقتصاد مقاومتي چهار هدف مشخص شده است كه انسداد چاه هاي غير مجاز و استفاده از پساب ها براي چرخه توليد از جمله اين برنامه ها است.
عزالدين اضافه كرد: انتقال پساب تصفيه خانه همدان به نيروگاه شهيد مفتح نمونه فعاليت هاي انجام شده در استان است چرا كه از توليد اين نيروگاه به دليل كم آبي ها از 1000 مگاوات به 250 مگا وات رسيده بوده كه اگر فكري نمي شد اين نيروگاه تعطيل و 500 نفر بيكار مي شدند، ظرف 6 ماه 43 كيلومتر خط انتقال آب با توان انتقال سالانه 15 ميليون مترمكعب پساب سالانه كار گذاري شد و هم اكنون 350 تا 400 ليتر آب در ثانيه به اين نيروگاه منتقل مي شود و هم اكنون اين نيروگاه 1000 مگا وات برق توليد مي كند.
مدير عامل شركت آب منطقه اي همدان ادامه داد: هشت حلقه از چاه هاي اين نيروگاه پلمپ شدند و مابقي چاه ها تا پايان شهريور پلمپ خواهند شد.
وي افزود: امسال هم پيش بيني مي شود تا بتوان 2 هزار كنتور آب با همكاري شركت توزيع آب نصب شود تا در اضافه برداشت ها و جلوگيري از منابع آب كنترل خوبي داشته باشيم، همچنين هزار و 500 كارت هوشمند فعال در استان وجود دارد.
عزالدين اظهار كرد: 24 فروچاله به علت وجود خشكسالي ها در استان وجود دارد كه بيشتر اينها در شهرستان كبودراهنگ هستند.
وي با اشاره به وضعيت سد تالوار بيان كرد: در طرح سد تالوار در بحث هزينه ها مديريت خوبي انجام شد و هم اكنون به دنبال پيدا كردن گزينه جديد براي پيوستن به سد تالوار هستيم البته تمام فعاليت هاي اين سد مديريت شده و با استفاده از دانش بهترين مشاوران كشور انجام شده است.
7530/6993