۱۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۸:۱۸
کد خبر: 82134503
T T
۰ نفر
مراسم سنتي دوست، دوست و پيراهن مراد در شب بيست و هفتم ماه رمضان يزد

يزد - ايرنا - مراسم سنتي 'دوست، دوست' و 'پيراهن مراد' ويژه شب و روز بيست و هفتم ماه مبارك رمضان همچنان در ميان مردم مومن دارالعباده رواج دارد.

به گزارش ايرنا ماه مبارك رمضان در استان يزد با جلوه هاي زيبا و معنوي به همراه است و در اين طول ماه آيين هاي ويژه اي در مناطق مختلف اين خطه برگزار مي شود.
وقتي رمضان مهمان اين خطه مي شود قبل از آغاز و تا روز عيد فطر با آيين‌هاي ويژه‌اي برگزار مي‌شود آيين هاي چون 'دوست ، دوست ' در شب بيست و ششم رمضان و 'پيراهن مراد ' در روز بيست و هفتم با گذشت ساليان سال، هنوز به فراموشي سپرده نشده و در بسياري از نقاط استان يزد همچنان برگزار مي‌شود.
*** 'دوست ، دوست ، علي دوست'
آيين'ˈدوست ،دوست، علي دوست 'ˈ بر اساس خرده فرهنگ دير پا درشامگاه بيست و ششم ماه رمضان پس از تاريكي هوا بوسيله خردسالان اين خطه آغاز و تا نيمه هاي شب ادامه مي يابد.
جمعي از كودكان و نوجوانان بصورت گروه هاي كوچك در محله هاي خود به در منازل رفته و با قرائت اشعار و مطالب موزون درخواست كمك مي كنند.
اين افراد كه بعضا حتي صورت خود را نيز پوشانده اند به در هر منزلي كه رسيدند با خواندن ˈ'دوست دوست ، دوست علي - امام اول علیˈ' و يا ' ˈاين خونه شربت و قنده ، امام علي درش را نبنده '، 'يا من درويشم, كلاه ريشم تا نگيرم رد نمي شم تقاضاي كمك مي كنند.
مردم استان دارالعباده يزد معتقدند كه اين رسم پس از شهادت مولا علي و به ياد اين امام همام و كمك هايي كه آن حضرت به يتيمان كوفه داشتند برگزار مي شود.
همچنين براساس اعتقادات ، كساني كه به مراسم 'ˈدوست دوست علي دوست' ˈمي روند چيزهايي كه هرصاحبخانه به آنها مي دهد به عنوان تبرك به مال خود اضافه و در طول سال از آن براي بركت زندگي استفاده مي كنند.
مردم مومن يزد با عشق و ارادت خاصي كه به ائمه اطهار (ع) و مولاي متقيان دارند از شب هاي قبل از بيست و هفتم ماه مبارك رمضان با خريدن شيريني، نبات، آبنبات، نخود ، خرما و ساير مواد خوردني مناسب آماده پذيرايي از برگزار كنندگان اين آيين مي شوند.
در برخي از خانواده هاي يزدي مرسوم است كه براي برآورده شدن حوائج شرعي خود وجه نقد تهيه و به عنوان بركت به ميهمانان تقديم مي كنند.
اين مراسم، خاص گروه نونهالان و نوجوانان دختر و پسر نيست بلكه در برخي از مناطق استان خانم هاي خانه دار هم چند نفري با هم به در منازل همسايه ها رفته و سنت را بجا مي آورند.
عده اي از مردم اين استان عقيده دارند كه برگزاري اين مراسم علاوه بر زنده نگه داشتن ياد و خاطره مولاي متقيان حضرت علي (ع) موجب نزديكي دل ها و ترويج يتيم نوازي و ترحم ديگران در سطح جامعه نيز مي شود.
***آيين 'پيراهن مراد'
برگزاري آيين 'پيراهن مراد' از ديگر رسوم مردم استان يزد در روز بيست و هفتم ماه مبارك رمضان است كه در پاره اي از نقاط اين خطه بر پا مي شود.
در اين مراسم زنان در صحن 'مسجد جامع 'شهر و تكيه تاريخي 'امير چقماق يزد' براي گرفتن حاجت جمع شده و پارچه هايي كه به همين منظور آماده شده را قبل از نماز ظهر در قالب لباسي دوخته و به فرد حاجتمند هديه مي كنند.
*** حلقه مراد
يك پژوهشگر و نويسنده يزدي با اشاره به آيين مردم استان در ماه رمضان و به ويژه بيست هفتم به خبرنگار ايرنا گفت: ساختن و به دست كردن 'حلقه مراد ' از جمله رسوم مردم استان در اين روز است.
صديقه رمضان خاني افزود: پدر و مادراني كه فرزندشان قبل از سن بلوغ فوت مي كردند براي فرزند خويش حلقه مراد مي ساختند و معتقد بودند با اين كار از مرگ وي جلوگيري خواهند شد.
وي اظهار كرد: براي تهيه حلقه مراد، ابتدا از هفت نفر كه نام آنها محمد، علي و يا فاطمه بود يا از هفت مؤمن، يك سكه مي گرفتند، بعد از جمع آوري پول به زرگري رفته، سفارش حلقه اي از جنس نقره مي دادند و سفارش مي دادند كه حتما در روز بيست و هفتم ماه مبارك حلقه ساخته شود.
نويسنده كتاب فرهنگ عامه مردم شهر يزد تصريح كرد: سپس قبل از ظهر روز بيست و هفتم اگر فرزند دختر بود، دو حلقه به گوش او و اگر پسر بود تنها يك حلقه به گوش راستش آويزان مي كردند.
وي ادامه داد: براي اينكه پول حلقه مراد را از افرادي به نام محمد يا علي و يا فاطمه مي گرفتند، حلقه را 'حلقه محمد' يا 'حلقه هفت مرتضي علي' و يا 'حلقه هفت فاطمه 'هم مي ناميدند.
***نان بيست و هفتمي'
اين پژوهشگر با اشاره به نان مخصوص روز بيست و هفتم گفت:براي تهيه آن آرد را از هفت نفر كه اسم فاطمه دارند، گرفته و به سراغ مغازه اي كه رو به قبله بود و صاحبش فرد خوب و مومني محسوب مي شد، مي رفتند و پولي مي گرفتند.
وي تصريح كرد: با اين پول آرد خريده و نان را مي پختند و به برش هاي كوچكي تقسيم كرده و به مردم مي دادند و معتقد بودند اگر فردي كه بايد به سربازي برود اين نان را بخورد از خدمت سربازي معاف مي شود و يا اگر در زندان است آزاد مي شود
نويسنده كتاب فرهنگ عامه مردم شهر يزد اضافه كرد: البته امروزه ديگر چنين نيست و فرد به مغازه رفته و آرد اين نان را مي خرد و بعد از خمير، آن گاه آنها را به صورت چانه هاي كوچك پهن كرده و در روغن سرخ مي كنند و روي آن گل زرد ريخته و در پايان روي آن شكر مي پاشند و برخي نان سوروك را در شيره قرار مي دهند.
وي اضافه كرد:به جز نان بيست و هفتمي ، نان ديگري چون نان معمولي پخت مي شود و بعد از پخت نان را كه در تنور خشك كرده اند به تكه هاي كوچك درآورده و تكه هاي نان را به نيت برآورده شدن حاجت نگه مي دارند.
مولودي خواني ، كيسه مراد ، هديه بيست هفتمي و انگشتر گردان از از ديگر رسوم مردم اين استان است كه در روز بيست هفتم ماه رمضان انجام مي شود.
استان يزد يك ميليون و 80 هزار نفر جمعيت دارد.
2088/ 6197