۱۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۵:۴۱
کد خبر: 82134311
T T
۰ نفر
عضو حزب سوسيال دمكرات سوئد: عضويت استكهلم در ناتو در آينده نزديك بعيد است

تهران-ايرنا- يكي از اعضاي حزب سوسيال دمكرات سوئد اعلام كرد عضويت كشورش در سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در آينده نزديك بعيد است اما اين كشور به همكاري نزديك با اين سازمان متعهد است.

«پي تر جپسون/Peter Jeppsson » از نمايندگان مجمع پارلماني سازمان امنيت و همكاري اروپا در مصاحبه با خبرگزاري اسپوتنيك گفت: ما روابط نزديكي با ناتو داريم و بر اين باوريم كه سطح كنوني روابط مان با اين سازمان نسبتا مطلوب است و به همين مسير ادامه خواهيم داد اما فكر نمي كنم كه كشور در آينده نزديك تقاضاي عضويت در ناتو را ارائه دهد.
سوئد و فنلاند براي شركت در نشست آتي ناتو كه قرار است در تاريخ 8 و 9 ژوييه (18 و 19 تير) درورشو پايتخت لهستان برگزار شود، دعوت شده اند.
وزيران خارجه و دفاع اين دو كشور در ماه مه گذشته (ارديبهشت) و اوايل ماه ژوئن (خرداد) براي نخستين بار در مذاكرات وزيران ناتو در بروكسل شركت كردند.
ناتو از سال 2014 تاكنون به بهانه مداخله نظامي مسكو در اوكراين، حضور نظامي اش در كشورهاي شرق اروپا و هم مرز با روسيه را تقويت كرده است.
مسكو تاكنون چنين ادعايي را بارها تكذيب و به ناتو هشدارداده كه تقويت حضور نظامي اش در مرزهاي روسيه اقدامي تحريك آميز و اقدامي تهديد كننده عليه صلح و ثبات در منطقه و جهان است.
«استيگ هنريسكون/Stig Henriksson» عضو كميته دفاعي پارلمان سوئد چندي پيش در مصاحبه با اسپوتنيك گفته بود، سوئد و روسيه بايد راه هاي ارتباطي براي مذاكرات سياسي را باز نگه دارند تا امكان گفت و گو درباره اختلافات شان فراهم شود.
وي تاكيد كرد كه مسكو را دشمن استكهلم قلمداد نمي كند.
هنريكسون درباره دعوت از سوئد براي شركت در نشست ناتو به عنوان نشانه اي براي تلاش اين سازمان جهت برقراري روابط نزديك تر با سوئد و فنلاند به عنوان دو كشور نورديك، گفت: اين دعوت مي تواند چنين نشانه اي باشد اما نبايد فراموش كرد كه دولت سوئد در پيامي آشكار اعلام كرده كه اين كشور قصد ندارد به عضويت ناتو در آيد.
اروپام**9158**1572