۱۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۱۲
کد خبر: 82133866
T T
۰ نفر
شش كانون اصلاح حركات جسماني در استان تجهيز و راه اندازي مي شود

قزوين-ايرنا- مديركل آموزش و پرورش استان قزوين از راه اندازي و تجهيز شش كانون حركات اصلاحي حركات جسماني در استان خبر داد و گفت: سه ميليارد ريال اعتبار براي راه اندازي اين كانون ها اختصاص مي يابد.

به گزارش روز شنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي اداره كل آموزش و پرورش استان قزوين سالار قاسمي افزود: اين كانون ها براي حل مشكل جسماني و قامتي دانش آموزان در شهرستان هاي استان راه اندازي مي شوند.
وي اعتبار مورد نياز براي راه اندازي اين كانون ها را شش ميليارد و 800 ميليون ريال اعلام و اظهاركرد: جهت ايجاد اين كانون ها سه ميليارد ريال از سوي استانداري به آموزش و پرورش استان اختصاص خواهد يافت كه در صورت تأمين نيمي از آن در استان با ساير منابع داخلي به سرعت در هر شهرستان يك كانون راه اندازي مي كنيم.
قاسمي ادامه داد: 60 درصد از دانش آموزان ابتدايي استان حداقل يكي از مشكلات قامتي را دارند كه با راه اندازي كانون حركات اصلاحي مي توانيم در آينده اي نزديك از ناهنجاريهاي قامتي دانش آموزان جلوگيري كنيم.
وي مشكل ساختار قامتي را در بين دانش آموزان دختر بيشتر دانست و گفت: سر به جلو، شايع ترين عارضه در بين دانش آموزان است كه با استاندارد سازي ميز و نيمكت هاي مدارس و استفاده از كيف هاي دو بنده مي توان از افتادگي شانه و ستون فقرات تاب دار در بين دانش آموزان جلوگيري كرد.
قاسمي خاطرنشان كرد: بطور كلي حركات اصلاحي به تمام حركات و تمرينات و روشهايي گفته مي شود كه جهت رفع يا پيشگيري از ضعف هاي جسماني، عضلاني، ارگانيكي و هماهنگي به كار مي رود و قبل از ارائه تمرينات اصلاحي ابتدا بايد ناهنجاريهاي غيرقابل اصلاح و ساختاري را از انواع قابل اصلاح تفكيك نمود، كه معمولا با دانستن عوامل ايجادكننده تفكيك آنها به راحتي قابل تشخيص مي باشد.
اصلي ترين عوامل ايجادكننده ناهنجاري هاي ساختاري و غيرقابل اصلاح اختلالات ژنتيكي و مادرزادي، بيماري ها و صدمات همراه با محدوديت مفصلي و سيستم كنترل عصبي و كمبود محركات رشدي مثل نور آفتاب، موقعيت جغرافيايي و آب و هوا و تغذيه نامناسب برشمرد كه البته در مواردي پس از حذف يا تعديل عامل ايجاد كننده و تجويز پزشكان و متخصصين امر مي توان تاحدي با حركات اصلاحي و استفاده از وسايل كمكي نسبت به پيشگيري اقدام و يا از انتقال به مفاصل ديگر و گسترش ناهنجاري هاي ساختاري جلوگيري كرد.
7388/ 6128