۱۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۶:۳۶
کد خبر: 82131934
T T
۰ نفر
بيماري VHS در مزارع پرورش ماهي  شهرستان سلسله كنترل شد

خرم آباد- ايرنا- رئيس جهاد كشاورزي سلسله گفت: در حال حاضر بيماري VHS در مزارع پرورش ماهي اين شهرستان كنترل شده است.

رحيم هادي پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود:سال گذشته بيماري VHS ظرفيت توليد ساليانه ماهي در اين شهرستان را بيش از يك هزار تن كاهش داد.
وي اظهارداشت: در حال حاضر 44 مزرعه فعال پرورش ماهي در شهرستان سلسله وجود دارد كه ظرفيت توليد آن ها تا قبل از شيوع بيماري VHS ، بيش ازسه هزار و 500 تن بود.
وي اظهار داشت: از جمله اقدامات انجام شده براي كنترل اين بيماري توجه به نكات بهداشتي - قرنطينه‌اي در همه واحدهاي پرورشي اعم از مزارع تكثير و پرورش آبزيان است، همچنين كانون‌هاي آلوده شناسايي، تخليه و خشك شده و عمليات ضدعفوني، سم‌پاشي استخرها و همچنين خشك‌كردن مزارع پرورش ماهي در اين شهرستان به‌صورت كامل انجام شد.
هادي پور تصريح كرد: شهرستان سلسله داراي پتانسيل و ظرفيت بسيار مناسبي در بحث پرورش ماهيان سردآبي(قزل آلا) است و در صورت توجه و فراهم كردن زيرساخت هاي لازم مي تواند قطب توليد ماهي در استان محسوب شود.
رئيس جهاد كشاورزي سلسله با اشاره به اينكه يكي از مشكلات پيش روي مزرعه داران گراني خوراك ماهي است، خاطرنشان كرد: در حال حاضر سرانه مصرف ماهي شهرستان 4/9 است كه تقربا حدود نصف سرانه مصرف ماهي در كشور است.
وي افزود: مردم لرستان بيشتر تمايل به مصرف گوشت قرمز دارند و بايد از طريق رسانه هاي عمومي اطلاع رساني و فرهنگ سازي بيشتري در مورد فوايد گوشت سفيد بخصوص ماهي صورت گيرد.
بيماري VHS يك بيماري سمي هموراژيك ويروسي شديد مي باشد كه توسط يك نوع رابدوويروس ايجاد مي شود و داراي مرگ و مير بالا و كاملاً مسري بوده و تمامي سنين ماهي به بيماري حساس هستند.
علائم عمده بصورت تيرگي، اگزوفتالمي دو طرفه و اتساع شكمي بصورت است و حالت خونريزي در سطح باله ها و نيز چشم و آبشش ها وجود دارد و ماهيها داراي شناي چرخشي و نامتعادل به دور خودشان هستند .
شهرستان سلسله با 75هزار نفر جمعيت يكي از شهرستانهاي استان لرستان است كه مركز آن شهر الشتر است.
اين شهرستان از شمال به شهرستان دلفان، از جنوب به شهرستان خرم آباد و از شرق به شهرستان بروجرد محدود است.
7265/6001/6060