۱۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۳۶
کد خبر: 82131701
T T
۰ نفر

واكنش كره جنوبی به اظهارات «ترامپ»

۱۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۳۶
کد خبر: 82131701
واكنش كره جنوبی به اظهارات «ترامپ»

پكن - ایرنا - اظهارات دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان برای كسب ریاست جمهوری آمریكا در ارتباط با نوع روابط كشورش با كره جنوبی بویژه در زمینه اقتصادی، واكنش های تند مقامات سئول را در پی داشته است.

به گزارش ایرنا، پس از آنكه ترامپ از حمایت های نظامی آمریكا از كره جنوبی و تقبل بخشی از هزینه های آن انتقاد كرد حالا محور انتقادهای خود را متوجه مسائل اقتصادی دو كشور بویژه كره جنوبی كرده است.
او به تازگی در سخنانی گفت كه پیمان تجارت آزاد كه آمریكا و كره جنوبی آن را امضا و اجرایی كرده اند به بهای از دست رفتن شغل آمریكایی ها منجر شده است.
او مدعی شد كه با توجه به این پیمان، آسیب های زیادی به اقتصاد آمریكا وارد شده و شمار زیادی از مردم كار خود را از دست داده اند.
«یو ایل هو» وزیر دارایی كره جنوبی امروز پنجشنبه در اظهاراتی كه حاكی از ناخرسندی وی از ترامپ بود، گفت كه این پیمان باعث بهبود روابط اقتصادی دو كشور شده و برای هر دو طرف سودآور بوده است.
وی در دیدار با شماری از اعضای اتاق بازرگانی آمریكا در سئول تاكید كرد كه این پیمان برای مشتریان، سرمایه گذاران و صاحبان امور تجاری مفید است.
خبرگزاری یونهاپ كره جنوبی از قول او گزارش كرده است كه مشكل آمریكا كسری تجاری بالای آن كشور است كه ارتباطی با دیگران ندارد و نباید به این واسطه كشورهای دیگر مقصر معرفی شوند.
ترامپ می گوید كه این پیمان در واقع قاتل فرصت های شغلی است و تاكنون 100 هزار نفر در آمریكا به همین دلیل شغل خود را از دست داده اند.
این در شرایطی است كه كره جنوبی می گوید ارزش صادرات آمریكا به كره جنوبی به دلیل همین پیمان از 4 میلیارد و 800 میلیون دلار به 5 میلیارد و 300 میلیون دلار افزایش داشته و در میان 13 توافقنامه تجارت آزاد آمریكا با كشورهای دیگر، پربارترین پیمان برای واشنگتن بوده است.
وزیر دارایی كره جنوبی، ترامپ را به بی اطلاعی از مسائل و آمارها متهم كرد و گفت كه فروش خودروهای آمریكایی در كره 28 درصد بیشتر شده و شركت های كره ای با ایجاد موسساتی در آمریكا اشتغال زایی برای آن كشور داشته اند.
ترامپ قبل از این هم گفته بود كه حاضر است در باره روابط با كره شمالی با «كیم جونگ اون» رهبر آن كشور دیدار كند و از كره جنوبی خواسته بود اگر به چتر نظامی آمریكا نیاز دارد باید همه هزینه آن را نیز بپردازد.
همچنین وزارت امور خارجه آمریكا به نقل از «آنتونی بلینكن» معاون وزیر خارجه این كشور اعلام كرد: سخنان ترامپ باعث می شود تا ژاپن و كره جنوبی اگر احساس كنند زیر چتر نظامی آمریكا نیستند به فكر ساخت سلاحهای هسته ای بیافتند.
آساق**231**1597