خانواده های كشته شدگان كشتی مرمره: خون شهیدانمان فروشی نیست

استانبول - ایرنا - نزدیكان كشته شدگان در حمله نیروهای صهیونیستی به كشتی «مرمره آبی» حامل كمكهای بشردوشتانه به غزه، توافقنامه عادی سازی مناسبات تركیه با رژِیم صهیونیستی را به عنوان یك معامله خونین ارزیابی كرده و اعلام كردند: «خون شهیدانمان فروشی نیست».

به گزارش پایگاه خبری «ملی گازته» ، نزدیكان و اعضای خانواده های 9 قربانی كشته شده در حمله نیروهای صهیونیستی به كشتی كمك رسانی به غزه گفتند: این توافقنامه برایشان قابل قبول نیست.
در سال 2010 میلادی در حمله نیروهای صهیونیست به كشتی مرمره آبی كه حامل كمك های بشردوستانه به مردم غزه بود، 9 شهروند تركیه كشته و شماری زخمی شدند.
«بینالی یلدریم» نخست وزیر تركیه دوشنبه گذشته از توافق با رژیم صهیونیستی برای عادی سازی مناسبات خبر داد.
بر اساس این توافقنامه تل آویو 20 میلیون دلار غرامت پرداخت خواهد كرد.
«حسن یلدیز » برادر یكی از قربانیان آن حادثه با عنوان اینكه توافقنامه عادی سازی مناسبات با رژِیم صهیونیستی قابل قبول نبوده و به نفع اسرائیل خواهد بود ، افزود: با اجرای این توافقنامه در واقع محاصره غزه مشروعیت خواهد یافت.
«علی اكبر یارادیلمیش» یكی از كمك رسانان كشتی مرمره آبی نیز كه در حمله صهیونیستها معلول شده است،‌ گفت: «جنایات رژیم صهیونیستی بر كسی پوشیده نیست ، آنان قابل اعتماد نیستند و همواره به دنبال منافع خود بوده اند ، شاید دولت تركیه برای خود حسابهایی در عادی كردن مناسبات با رژِیم صهیونیستی باز كرده باشد، ولی این موضوع برای من تعهد آور نیست».
به نوشته «ملی گازته» چندین سازمان غیر دولتی از جمله «اتحادیه جوانان آناتولی» و «بنیاد حقوق بشر» نیز آشتی تركیه با رژیم صهیونیستی را محكوم كردند.
«بلند یلدریم» رئیس بنیاد حقوق بشر و كمك های بشردوستانه تركیه روز گذشته گفته بود : توافقنامه عادی سازی مناسبات تركیه با رژیم صهیونیستی منافع تل آویو را تامین می كند و محكوم است.
متولی اعزام كشتی كمك رسانی مرمره آبی به غزه، گفت : از اقدام دولت آنكارا در عقد چنین توافقنامه ای با رژِیم صهیونیستی متعجب است.
وی افزود: رژیم صهیونیستی برنده این توافق است چرا كه محاصره غزه همچنان ادامه خواهد داشت و تركیه با این توافقنامه از یكی از شرطهای خود مبنی بر لغو محاصره غزه چشم پوشی كرده و از سوی دیگر به نوعی به این محاصره مشروعیت داده است.
رئیس بنیاد حقوق بشر و كمك های بشردوستانه تركیه در ادامه اعتراضهای خود به عادی سازی روابط آنكارا با تل آویو اضافه كرد: با این توافقنامه راه برای رژِیم صهیونیستی در تصاحب منابع گازی در آبهای ساحلی غزه باز شد و این به معنی مصادره ثروت فلسطینی ها از سوی اسرائیل و فروش آن به اروپا خواهد بود.
برخی رسانه های تركیه از تواقق تركیه با رژیم صهیونیستی برای انتقال گاز شرق دریای مدیترانه به اروپا از طریق تركیه خبر داده اند.
خاورم**2010**1663**