۱۰ تیر ۱۳۹۵، ۹:۴۳
کد خبر: 82131328
T T
۰ نفر
معدن و صنايع معدني،‌ گذر از سختي ها- مهدي كرباسيان*

تهران- ايرنا- برآمدن روز صنعت و معدن،‌ ضرورتي را ايجاد مي كند وضعيت پيش، ‌اكنون و آينده بخش معدن با واكاوي افزون تري نگريسته شود.

برآمدن روز صنعت و معدن،‌ ضرورتي را ايجاد مي كند كه نگاهي كوتاه به بخش معدن و صنايع معدني و اقدامات ايميدرو (سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران) داشته باشيم. اين رويداد، روز خجسته اي است كه نماد تلاش،‌ فعاليت و سازندگي را همراه خود دارد كه نيروي انساني در صدر آن جاي مي گيرد.
بخش معدن و صنايع معدني تا پيش از حدود سه سال پيش- نيمه 1392- وضعيت چندان روشني براي حركت به سوي توسعه نداشت و به گفته يكي از بزرگان بخش خصوصي،‌ جسم نيمه جاني بيش نبود. به اين دليل كه فرصت هاي گذشته را از دست رفته مي ديد و در عين حال بيش از 30 طرح نيمه تمام و معطل نيز روي دست مديران و مجريان در سراسر كشور باقي گذاشته بود.
به طور طبيعي اين امر بازخورد مثبتي نزد افكار عمومي بويژه مردم مناطق معدني و صنايع معدني ايجاد نكرده بود.
در آن ايام اولويت ايميدرو،‌ فعال كردن اين طرح ها بود كه همه بخش هاي سنگ آهن، فولاد، آلومينيوم، طلا،‌ سيمان و... را دربرمي گرفت. برخلاف اينكه ايميدرو در سال 1392 از كمترين امكانات مالي براي فعال كردن طرح ها برخوردار بود اما با همت همه فعالان مديريتي و‌ اجرايي بخش دولتي و خصوصي، به طور همزمان نقاط ضعف طرح ها شناسايي و راهكارهاي مورد نياز طراحي و تدوين شد و به سرعت به مرحله اجرايي رسيد؛ به گونه اي كه امروزه اين سازمان طرحي از گذشته روي زمين ندارد و همگي در حال اجرا يا در نوبت راه اندازي قرار دارند.
از سوي ديگر در سال هاي 1393 و 1394 نيز افزون بر يك ميليارد دلار سرمايه، ‌جذب پروژه ها شد تا طرح هاي متعددي در بخش هاي مختلف راه اندازي شوند.
در خلال انجام اين ماموريت، اين سازمان برنامه اكتشاف 250 هزار كيلومتر مربعي را روي ميز گذاشت كه در آغاز، حتي از سوي برخي كارشناسان،‌ دشوار و حتي غيرعملي مي نمود اما اين مهم، از نوار مرزي كشور آغاز و به جنوب شرق،‌ مركز و ديگر نقاط كشور تسري يافت و نتيجه آن شناسايي 25 پهنه و300 محدوده جديد معدني بود.
در اين فرايند كشف ذخاير جديد سنگ آهن، طلا، مس،‌ زغالسنگ، سرب و روي و حتي عناصر نادر خاكي از دستاوردهاي نخستين طرح اكتشاف بود كه اطلاعات آن در حال تكميل شدن است و بزودي نتايج بيشتري از كشف ذخاير معدني براي پيشبرد اهداف توسعه اي منتشر مي شود.
نكته قابل توجه در پياده سازي برنامه اكتشاف، كشف استعدادهاي داخلي در زمينه هاي فني و مهندسي و اجرا بود كه خود گامي مهم در مسير اقتصاد مقاومتي محسوب مي شود و منشا افزايش درآمد و فعاليت هاي مهندسي و اجرايي است كه منافع آنها نيز نصيب اقتصاد كشور مي شود.
همچنين استفاده از فناوري و تجارب كشورهاي صاحب نام در امور اكتشاف،‌ از ديگر دستاوردهاي اين برنامه جديد به شمار مي آيد.
امروزه در حال استفاده از يك فناوري هستيم كه ذخاير معدني را تا عمق 10هزار متري نشان مي دهد؛ در حالي كه در سال هاي پيش،‌ فقط امكان بررسي عناصر در عمق چند صد متري را داشتيم.
همچنين انعقاد اسناد همكاري با كشورهاي صاحب فناوري و سرمايه، به ارزش 6 ميليارد و 500 ميليون يورو كه از نتايج سفر رييس جمهوري به دو كشور اروپايي است، از ديگر اقدام هايي به شمار مي آيد كه در كارنامه ايميدرو به ثبت رسيده است.
در اينجا بايد سپاسگذار حمايت هاي رهبر معظم انقلاب و دولت يازدهم و دستگاه مبتكر ديپلماسي باشيم كه اكنون بخش معدن و صنايع معدني نيز در حال بهره گيري از شرايط ايجاد شده است.
ايميدرو امسال برنامه گسترده تري براي بخش معدن و صنايع معدني دارد كه راه اندازي طرح هايي به ارزش حدود يك ميليارد و 180 ميليون دلار و همچنين تنفيذ قراردادهايي به ارزش بيش از يك ميليارد و 700 ميليون دلار، نمايي كلي از اين برنامه است.
نگاهي فشرده و كلي به شرايط پيشين، كنوني و آتي در روز صنعت و معدن در واقع، بياني براي قدرداني از همه فعالان اين بخش در سطوح مختلف تصميم گيري و اجراست و بايد يادآور شد كه بدون نيروي انساني و تدبير كارآمد،‌ چنين دستاوردهايي عينيت نمي يافت.
روز صنعت و معدن گرامي باد.
..................................................
** معاون وزير و رييس هيات عامل ايميدرو- پايگاه خبري سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران
۰ نفر