۷ تیر ۱۳۹۵، ۱۵:۵۴
کد خبر: 82128131
T T
۰ نفر
عزاداري خياباني روزه داران آستارايي در سالروز شهادت پدر يتيمان عالم

آستارا - ايرنا - مردم مرزنشين و روزه دار شهرستان آستارا در سالروز شهادت پدر يتيمان عالم حضرت مولي الموحدين (ع) عزاداري خياباني كردند.

به گزارش خبرنگار ايرنا جمع كثيري از شيفتگان حضرت مولي الموحدين علي (ع) روز دوشنبه از محل روبه روي سپاه ناحيه آستارا تا مسجد حضرت علي بن ابيطالب (ع) شهرستان آستارا را با پاي پياده به سينه زني و عزاداري خياباني پرداختند.
مردان و زنان شركت كننده در اين آيين با پوشيدن لباس هاي حزن و اندوه در يك هواي آفتابي و سوزان عشق و علاقه خود را به مولاي متقيان نشان دادند.
عزاداران پس از شركت در دومين شب از ليالي پر فضيلت قدر اين بار در روز شهادت امام مهرباني ها هم سوگ با يتيمان كوفه گريستند.
برخي از سوگواران براي اينكه ارادت باطني خود را به حضرت مولي الموحدين (ع) به صورت عملي نشان دهند، در طرح اكرام ايتام با مراجعه به ايستگاه هاي سيار كميته امداد امام خميني (ع) شركت كردند.
از نكات جالب در اين آيين پيوستن تعداد از مسلمانان جمهوري آذربايجان به صفوف عزاداران بود كه در سوگ سالروز شهادت حضرت علي (ع) هم نوا با مداحي آذري مداحان اهل بيت عصمت و طهارت اشك ماتم ريختند.
امام علي(ع) در روز 13 ماه رجب سال سي ام عام الفيل در درون كعبه چشم بر جهان گشود ، اين امام بزرگوار 63 سال در اين دنيا زندگي كرد كه 33 سال همزمان با پيغمبر اسلام(ص) است كه 10 سال قبل از بعثت، 13 سال در مكه و 10 سال در مدينه بود و سي سال هم پس از رحلت آن حضرت با تحمل سختي‌ ها به سر برد.
در شب نوزدهم ماه رمضان سال چهلم هجري قمري در حالي كه حضرت علي(ع) در مسجد كوفه و اقامه نماز صبح در سجده بود، ضربتي از سوي ابن ملجم مرادي بر فرق مباركش وارد آمد كه در اين حال آن حضرت فرمود: فزت و رب الكعبه، به خداي كعبه سوگند كه رستگار شدم.
سرانجام حضرت علي(ع) در 21 ماه رمضان سال چهلم هجري به شهادت رسيد و بارگاه ملكوتي آن امام همام در نجف اشرف ميعادگاه عاشقان حق و حقيقت شد.
شهرستان آستارا در منتهي اليه غرب استان گيلان و در همسايگي جمهوري آذربايجان واقع است.
7105/2007