۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۴۱
کد خبر: 82122313
T T
۰ نفر
عوارض ذرات معلق كمتر از دو نيم ميكرون بر سلامتي عميق است

اراك - ايرنا - رئيس بيمارستان وليعصر (عج) اراك گفت: عوارض ذرات معلق كمتر از دو و نيم ميكرون بر سلامتي عميق است و مردم بايد توصيه هاي مراقبتي را جدي بگيرند.

دكتر سيد محمد جماليان روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: ذرات معلق كمتر از دو و نيم ميكرون به دليل ريزي بيش از حد به راحتي وارد دستگاه تنفسي شده و در بخش هاي انتهايي آن رسوب كرده و اكسيژن رساني به خون را مختل مي كند.
وي توضيح داد: ذرات معلق كمتر از دو و نيم ميكرون ديواره آلبائول ها را در ريه تخريب مي كند و ضعف اكسيژن رساني در خون سرگيجه و بي حالي ايجاد مي كند.
رئيس بيمارستان وليعصر (عج) اراك بيان كرد: اغلب افرادي كه در معرض ذرات معلق كمتر از دو و نيم ميكرون هستند به دليل ريزي جسم خارجي، عكس العمل تدافعي در سيستم تنفسي را كمرنگ دارند و تحريك مناسب براي دفع آن را ندارند.
دكتر جماليان خاطرنشان كرد: استنشاق ذرات ريز ميكروسكپي در روزهاي آلوده براي كساني كه سيستم تنفسي حساسي دارند مي تواند سبب خس خس و تنگي نفس شده و با بروز اختلال اكسيژن رساني به سلول ها، فرد را مجبور به بستري شدن در مراكز درماني كند.
وي اضافه كرد:اگر چه بيمارستان وليعصر (عج) اراك سانتر درماني بيماري هاي ريوي و قلب و عروق نيست اما، با افزايش ميزان آلايندگي هوا با منشاء ريزگردهاي ميكروسكوپي در سه روز اخير افزايش بار مراجعه شش درصدي بيمار با علائم معضلات ناشي از آلودگي هوا را داشته است كه افراد مشكل دار از طريق هدايت بيمارستاني براي پيگيري مداوا ارجاع شده اند و بخشي از افراد نيز به صورت سرپايي درمان شده اند.
رئيس بيمارستان وليعصر (عج) اراك خاطرنشان كرد: آلودگي هوا با منشاء ريزگرد همچنين بر سيستم عروقي و گردش خون تاثير نامطلوبي دارد و بر اساس نتايج تحقيقات علمي جهان، آلاينده ها موجبات غليظ شدن خون و بالا رفتن احتمال تشكيل لخته، آسيب به سرخرگ‏ها، تصلب شرايين و ايجاد رسوب چربي در ديواره رگ‏ها و اختلال در اكسيژن رساني به بافت ها را همراه دارد.
دكتر جماليان يادآور شد: ذرات معلق در بسياري از موارد حاوي تركيبات شيميايي نيز هستند و در صورت وجود هيدروكربن و فلزاتدر تركيبات آن، افزايش توليد اندوتلين(پروتئيني كه در تنظيم فشار خون موثر است )را موجب شده كه در افراد مبتلا به تصلب شرايين احتمال سكته قلبي را بالا مي برد.
وي اظهار كرد: ذرات معلق با قطر كمتر از دو و نيم ميكرون به مراتب خطرناك تر از گرد و قبار با قطر پنج ميكرون است و اگر تعداد روزهاي آلاينده با شاخص ناسالم براي همه گروه هاي جمعيتي تداوم يابد در هفته هاي آتي بايد منتظر عوارض جدي آن بود.
رئيس بيمارستان وليعصر (عج) اراك به بيماران قلبي و عروقي و ريوي و تمامي افرادي كه باردارند و يا از بيماري مزمن رنج مي برند توصيه كرد: نكات مراقبتي را جدي بگيرند و از خوانواده ها خواست كه كودكان زير پنج سال را از منزل بيرون نبرند.
وي گفت: خوردن شير كم چرب و استفاده از ميوه و سبزي ها و آب فراوان و پرهيز از غذاهاي چرب و شيرين در روزهايي كه ميزان ذرات معلق ميكروسكپي بالاست كمك زيادي را در كاهش عوارض اين آلودگي مي كند.
دكتر جماليان يادآور شد: بستن در و پنجره و همچنين پرهيز از استفاده كولر آبي كه هدايتگر اين ذرات به محيط است نيز توصيه مي شود.
وي گفت: ذرات معلق كمتر از دو و نيم ميكرون به طور معمول در كوتاه مدت مرگ و مير نمي دهد اما در دراز مدت بستر مشكلات جدي براي سلامت است.
رئيس بيمارستان وليعصر (عج) اراك عنوان كرد: سوزش چشم و در پاره اي موارد احتمال بروز بثورات پوستي از ديگر مسايلي است كه ممكن است در روزهاي آلوده مردم با آن ها مواجه باشند كه نياز است به مراكز درماني مراجعه كنند.
كلانشهر اراك براي ششمين روز متوالي با چالش افزايش ميزان ريزگردها مواجه است و تمامي مدارس، ادارات و نهادهاي دولتي اراك و شازند روز چهارشنبه به دليل وضعيت ناسالم هوا از سوي كميته اضطرار هوا تعطيل شده است.
بر اساس اعلام مركز پايش كيفيت هواي اراك در 24 ساعت گذشته غلظت آلاينده ذرات معلق در هواي اين شهر 210 ميكروگرم بر متر مكعب بود كه بيانگر وضعيت ناسالم هوا است.
ميزان غلظت ذرات معلق كمتر از دو و نيم ميكرون در ساعت هفت صبح روز چهارشنبه در هواي اراك نيز 85 ميكرو گرم بر متر مكعب گزارش شده در حاليكه استاندارد سنجش اين آلاينده 35 ميكروگرم بر متر مكعب است.
6013/