۱ تیر ۱۳۹۵، ۲۲:۰۷
کد خبر: 82121611
T T
۰ نفر
فرهنگ استفاده بهينه از فضاي مجازي بايد در جامعه نهادينه شود

اراك- ايرنا- نماينده ولي فقيه در استان مركزي بر فرهنگ سازي استفاده از فضاي مجازي در جامعه تاكيد كرد و گفت: تحقق اين مهم برنامه ريزي هاي مدون و كارشناسي را مي طلبد.

آيت الله قربانعلي نجف آبادي عصر سه شنبه در نشست شوراي فرهنگ عمومي استان مركزي در محل بيت امام جمعه اراك افزود: علم و فناوري اطلاعات، از جمله فناوري‌هاي موجود در فضاي مجازي، با سرعتي شگفت‌انگيز در حال پيشرفت است و به ‌كارگيري اين امكانات با توجه به آثار مختلف اجتماعي و فردي نيازمند برنامه ريزي هاي كاربردي و كارشناسي از سوي مسئولان مربوطه است.
وي ادامه داد: اعضاي شوراي فرهنگ عمومي استان به عنوان تصميم گيران نهايي مسائل فرهنگي استان، بايد ضمن تسلط به فضاي مجازي در خصوص آسيب شناسي شبكه هاي اجتماعي گام هاي اساسي بردارند چرا كه هر چقدر ما عقب نشيني كنيم دشمنان پيشرفت مي كنند.
امام جمعه اراك اظهار كرد: بازگو كردن بازتاب فضاي مجازي در روابط اجتماعي، ضرورت واكاوي و تاثير برخي آثار زيانبار آن براي مصون نگه داشتن اقشار مختلف مردم به خصوص دختران و پسران نوجوان و جوان در معرض آسيب را ضروري كرده است.
وي اضافه كرد: استفاده فراگير از شبكه هاي اجتماعي نيازمند مديريتي با ساختار فرهنگي براي جلوگيري ازبرخي آثارمخرب اين شبكه ها در جامعه است.
نماينده ولي فقيه در استان مركزي اضافه كرد: اساتيد دانشگاه ها، آموزگاران، روحانيان و دستگاه هاي فرهنگي نسبت به فرهنگ سازي استفاده بهينه از فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي وظيفه سنگين تري بر عهده دارند و بايد اقدامات ارزنده اي در اين خصوص انجام دهند.
وي اظهار كرد: فيلتر كردن فضاي مجازي در حال حاضر به نفع جامعه نيست چرا كه نمي توانيم به جنگ تكنولوژي و فن آوري هاي مدرن برويم و در عوض بايد با راهكارهاي كارشناسي نسبت به آسيب شناسي اين فضا اقدام كرده و جوانان را به سمت و سوي استفاده بهينه از آن هدايت كنيم.
امام جمعه اراك بيان كرد: جمهوري اسلامي ايران با هيچ نوع توسعه و پيشرفت در زمينه هاي مختلف مخالف نيست اما فضاي مجازي در كشور بايد بر اساس آرمان هاي انقلاب، شهدا، امام راحل و منويات مقام معظم رهبري مسير توسعه را بپيمايد.
وي گفت: مردم مومن و موحد ايران اسلامي بايد بدانند كه توليد برنامه هاي مختلف در شبكه هاي مجازي از سوي غرب به خصوص اسراييل جنايتكار در راستاي تخريب بنيان خانواده ها است و بايد آگاهانه از اين امكانات استفاده كنند.
معاون سياسي و امنيتي استانداري استان مركزي نيز در اين نشست گفت: مديريت فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي به نحوي كه اخلاق و فضاي رواني جامعه و حريم خصوصي افراد تهديد نشود، ضرورت دارد.
شكرالله حسن بيگي اضافه كرد: بخش عظيمي از توليد كنندگان برنامه هاي شبكه هاي اجتماعي و سرورهاي كنترل آنها در خارج از كشور هستند كه دسترسي به آنها بسيار مشكل است از طرف ديگر فيلتر كردن فضاي مجازي نيز به هيچ عنوان به نفع جامعه نيست چرا كه بسياري از مردم استفاده هاي فرهنگي و مذهبي از فضاي مجازي مي كنند.
وي با بيان اينكه بايد درست استفاده كردن از فضاي مجازي را به شهروندان آموزش دهيم بيان كرد: فيلتر كردن فضاي مجازي به نوعي پاك كردن صورت مسئله محسوب مي شود، بنابراين بايد با برنامه ريزي هاي مدون به نهادينه ساختن فرهنگ استفاده از فضاي مجازي پرداخته شود.
فرمانده سپاه روح الله استان مركزي نيز در اين نشست گفت: افرادي كه دغدغه فرهنگ، اخلاق و اصالت جامعه ايران اسلامي را دارند بايد به فيلتر شدن فضاي مجازي رضايت دهند.
سردار محسن كريمي افزود: هم اكنون جامعه غرب همه امكانات اقتصادي و صنعتي را از كشور ايران دريغ كرده و به معناي واقعي كلمه كشور در تحريم به سر مي برد اما در امكانات فضاي مجازي هيچ تحريمي به كار نيست و اين مهم نشان دهنده استفاده ابزاري از فضاي مجازي براي دستيابي به اطلاعات داخلي است.
فرمانده انتظامي استان مركزي نيز در اين نشست گفت: برنامه ريزي نكردن از سوي مسئولان فرهنگي و ورود بي‌مهاباي اقشار مختلف به خصوص جوانان و نوجوانان به اين فضا، خسارات جبران‌ناپذيري را به‌وجود مي‌آورد كه نمونه‌هاي متعدد آن در زندگي روزمره مردم قابل مشاهده است.
سرهنگ كيومرث عزيزي افزود: هم اكنون بسياري از پرونده هاي مربوط به فضاي مجازي ناشي از وب گردي و جستجوي بي هدف افراد در فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي است و افرادي كه با اهداف از پيش تعيين شده وارد اين فضا مي شوند به مراتب كمتر دچار مشكل مي شوند.
وي، كاهش روابط اجتماعي، انزوا و افسردگي، شكاف بين نسلي را مهمترين معضلات فضاي مجازي عنوان كرد و گفت: برداشت هاي اينترنتي غير مجاز، هتك هيثيت و كلاهبرداري هاي رايانه اي بيشترين فراواني جرايم فضاي مجازي را به خود اختصاص داده اند.
فرمانده انتظامي استان مركزي افزود: اين استان رتبه 20 ميزان جرايم رايانه اي در كل كشور را به خود اختصاص داده كه با توجه به اينكه اين استان از نظر تراكم جمعيت رتبه 19 كشور را دارا است در اين خصوص شرايط مناسبي دارد.
وي بيان كرد: در سه ماه اول سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 درصد افزايش وقوع جرم رايانه اي در استان مركزي داشته ايم.
سرهنگ عزيزي برگزاري 176 كارگاه آموزشي، 27 فقره كشف پيشدستي وقوع جرم، انتشار و توزيع دو هزار جلد كتاب، حضور در برنامه ها و نشست هاي خبري در مطبوعات و رسانه ها و 172 مورد بازديد از فعاليت كافي نت ها را مهمترين اقدامات پيشگيرانه فرماندي انتظامي استان مركزي عنوان كرد.
وي گفت: هم اكنون 43 ميليون نفر كاربر فضاي مجازي و 25 ميليون نفر كاربرشبكه هاي اجتماعي در كشور فعاليت مي كنند و 80 درصد همه كاربران تلگرام در كل دنيا را ايرانيان تشكيل مي دهند.
فرمانده انتظامي استان مركزي افزود: با توجه به اينكه سرور هاي شبكه هاي اجتماعي در كشورهاي آلمان، فرانسه، اسرائيل، كانادا و آمريكا است دسترسي به آنها غيرممكن است و تنها راه كنترل آسيب هاي احتمالي شبكه هاي اجتماعي فرهنگ سازي استفاده بهينه از اين امكان است.
وي بيان كرد: فرماندهي انتظامي استان مركزي با برخورداري از امكانات پليس امنيت و پليس فتا همه توان خود را در راستاي پيشگيري از انواع جرم به خصوص جرم هاي رايانه اي به كار گرفته است.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري استان مركزي در خصوص تشكيل شوراي فرهنگ اجتماعي كه از مصوبات پيشين شوراي فرهنگ عموم استان مركزي است نيز گفت: اولين نشست اين ستاد به رياست استاندار مركزي در 14 فروردين و نشست دوم نيز اول خرداد ماه برگزار شد.
حسن بيگي افزود: بر اساس فرمايشات مقام معظم رهبري مقابله با اعتياد، حاشيه نشيني، فحشا، فساد، بي بندوباري و طلاق مهمترين محورهاي فعاليت اين ستاد است.
وي گفت: سند كنترل و كاهش آسيب هاي اجتماعي نيز با همكاري 60 دستگاه اجرايي استان سال گذشته تدوين شد.
تشكيل كميته تخصصي ساماندهي فضاي مجازي به رياست نماينده ولي فقيه و مشاركت سپاه روح الله، فرماندهي انتظامي، صدا وسيما، استانداري و اداره كل اطلاعات مهمترين مصوبه اين نشست بود.
3017/6012