۲۷ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۳۷
کد خبر: 82114540
T T
۰ نفر
اتفاق سران سه قوه بر گسترش نشاط و امید/ نگاه سیاسی و اقتصادی روزنامه ها

تهران- ایرنا- گسترش امید و نشاط در جامعه و استفاده از فرصت های اقتصادی پسابرجام، مهمترین محورهای گفت وگوی دیروز سران سه قوه بود كه در روزنامه های صبح امروز بازتاب گسترده ای داشت. دیدار وزیران امور خارجه ایران و آمریكا در حاشیه اجلاس «اسلو فروم» نروژ و همچنین اما و اگرهای خرید ایران از شركت هواپیمایی «بویینگ» نیز دیگر محورهای برجسته در روزنامه ها بود.

این گزارش به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز پنجشنبه 27 خرداد 1395 خورشیدی در حوزه های سیاسی و اقتصادی نگاهی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی كرده است.

*** سران قوا در نخستین نشست مشترك چه گفتند؟
نخستین نشست مشترك سران قوای سه ‌گانه در دوره دهم مجلس در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این نشست، سران قوا در باره مسایل مهم داخلی و خارجی به گفت وگو و تبادل ‌نظر پرداختند. گسترش فضای امید و نشاط در جامعه، فرصت های پسابرجام برای رونق و اشتغال، تعامل مناسب مجلس و دولت، تعامل بر سر قراردادهای نفتی IPC و اجرای اقتصاد مقاومتی از دیدگاه روزنامه های امروز، مهمترین محورهای مورد بحث در نشست سران سه قوه بود.
لزوم ایجاد امید و نشاط در جامعه به عنوان یكی از مهمترین محورهای مورد تاكید در این نشست در عنوان نخست روزنامه های «ابتكار»، «فرهیختگان»، «رویش ملت»، و «روزان» جای گرفت.
ابتكار در این باره به نقل از «حسن روحانی» رییس جمهوری نوشت: خواست هر سه قوه از رسانه‌ها این است كه فضای امید و نشاط در جامعه امروز بیشتر شود تا بتوان در شرایطی كه امروز كشور دارد از همه استعدادها و ظرفیت‌ها برای توسعه و رشد كشور استفاده كنیم؛ جوانانی كه بسیاری از آنها دارای مراجع عالی تحصیلی هستند. این كار امكان‌پذیر نیست مگر با همكاری و هماهنگی هر سه قوه و سایر اركانی كه در نظام مسوولیت‌هایی دارد. رسانه‌ها نیز باید فضای امید در جامعه را بیشتر كنند.
اشاره به فرصت های پسابرجام برای رونق اقتصاد و اقدام در جهت اشتغال نیز از دیگر محورهای اشاره شده در نشست سران سه قوه بود كه روزنامه های «ایران» و «جهان اقتصاد» نیز آن را مورد توجه قرار دادند. ایران در این پیوند به نقل از روحانی نوشت: امروز در شرایط پسابرجام قرار داریم و باید از این فضا برای ایجاد رونق در كشور و ایجاد اشتغال، حداكثر استفاده را ببریم و رسیدن به این هدف تنها با همكاری و هماهنگی سه‌قوه و سایر اركانی كه در نظام مسئولیت‌هایی را برعهده دارند، میسر خواهد بود. همچنین جهان اقتصاد هم از زبان رییس جمهوری آورد: باید از فضای پسابرجام نهایت استفاده را ببریم.
روزنامه «تجارت» موضوع تعامل مناسب میان مجلس و دولت را مورد توجه قرار داد و در گزارش خود به نقل از روحانی آورد: امیدوارم مجلس دهم و دولت كه اكنون به یكدیگر نزدیك شده‌اند بتوانند با یكدیگر هماهنگ و همفكر برای اهدافی كه مردم به ما رای داده‌اند بكوشیم.
در این ارتباط، روزنامه های «تعادل»، «حمایت» و «خراسان» نیز موضوع اصلاح قراردادهای نفتی و ارایه آن به مجلس را برجسته كردند. به گزارش روزنامه تعادل، روحانی در این نشست بیان كرد: وزیر نفت گزارشی درمورد میادین مشترك گاز و نفت و نحوه‌ استفاده از این فضا ارایه داد، به ویژه اینكه طبق قانون، چارچوبی برای قراردادهای جدید در دولت تصویب شد و آن چارچوب كه مورد بحث و نقد برخی صاحب ‌نظران بود اصلاح و با اصلاح جدید دوباره در دولت تصویب و به مجلس تقدیم می‌شود كه ان‌شاء‌الله آن چارچوبی خواهد بود كه ما باید در آن چارچوب حركت كنیم.
اقتصاد مقاومتی و اجرای آن دیگر محور گفت وگوی سران سه قوه بود كه مورد توجه «جام جم»، «جوان» و «رسالت» قرار گرفت. به گزارش جام جم، رییس ‌جمهوری در پایان نشست مشترك سران سه قوه به میزبانی رییس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: امسال باید اقتصاد مقاومتی را عملیاتی كنیم و این یكی از اهداف ما است.

*** دیدار وزیران امور خارجه ایران و آمریكا در حاشیه اسلو فروم 2016
حضور «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه كشورمان در اجلاس اسلو فروم 2016 كه سه شنبه بیست و پنجم خرداد با حضور شخصیت های سیاسی جهان در اسلو پایتخت نروژ برگزار شد، دیداری حاشیه ای را با «جان كری» وزیر امور خارجه آمریكا به همراه داشت. تعدادی از روزنامه ها در گزارش های خود به این دیدار اشاره كردند.
روزنامه ایران با اشاره به اینكه ظریف و كری 70 دقیقه پشت درهای بسته گفت وگو كردند، از تاكید 2 طرف بر تسریع اجرای «برجام» در این دیدار خبر داد. ایران نوشت: وزیران خارجه ایران و امریكا از فرصت حضور در اجلاس اسلو استفاده كردند و بار دیگر بر سر توافق هسته‌ای و مشكلات ناشی از اجرایی شدن آن به گفت ‌وگو نشستند. واشنگتن با انتشار بیانیه‌ای، ضمن تأیید دیدار ظریف و كری در حاشیه اجلاس اسلو اعلام كرد كه «دو طرف در این دیدار درباره پیشرفت تداوم اجرای برجام شامل مسائل مربوط به بانكداری و لغو تحریم‌های مرتبط هسته‌ای ایران بحث و گفت‌وگو كرده‌اند.»
«آرمان» در گزارش «سلام علیك دوباره ظریف و كری! » آورد: وزارت امور خارجه آمریكا با انتشار بیانیه ای ضمن تایید دیدار ظریف و كری در حاشیه اجلاس اسلو عنوان كرد كه دو طرف در این دیدار در خصوص روند اجرای برجام گفت‌وگو كرده‌اند و همچنین وزارت امور خارجه آمریكا در این بیانیه اعلام كرده است كه دو طرف در دیدار خود در اسلو درباره پیشرفت تداوم اجرای برجام شامل مسائل مربوط به بانكداری و لغو تحریم‌های مرتبط هسته‌ای ایران بحث و گفت‌وگو كردند. بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریكا این بیانیه نشان می‌ دهد كه در این دیدار كه هفتاد دقیقه پشت درهای بسته انجام شده، جان كری بر اهمیت نقش ایران و نفوذش در دولت سوریه برای تضمین انتقال كمك‌های بشردوستانه و لزوم حفظ آتش بس با مخالفان میانه‌روی سوریه تاكید كرده است. ظریف نیز در این نشست تاكید كرد كه آمریكا باید برای ترغیب بانك‌ها و تجار برای تعامل با ایران پس از رفع تحریم‌ها جدیت بیشتری از خود نشان دهد.
در روزنامه «اعتماد» نیز می خوانیم: جان كری در حالی برای دیدار با ظریف به اسلو سفر كرد كه محمدجواد ظریف روز سه‌شنبه با فدریكا موگرینی و هیات تمام زنانه او دیدار كرده بود. دیداری كه گفته می‌شود بخش عمده آن مربوط به آخرین بررسی در خصوص اجرای برجام از سوی طرفین و همچنین شنیدن گلایه‌های ایران از برخی كم‌كاری‌ها و تعلل‌های امریكا بوده و بخش دیگری از آن مربوط به تحولات منطقه‌ای از جمله بحران سوریه بود. با این حال، جان كری و هیات مردانه او در حالی به اسلو آمد كه یك روز پیش آن، مقام معظم رهبری امریكا را مورد انتقاد قرار داد و اعلام كرد كه دولت آن كشور به تعهدات خود در قبال لغو تحریم‌ها عمل نكرده است.

*** اما و اگرهای خرید هواپیما از بویینگ
پس از توافق ایران با شركت هواپیمایی «ایرباس» فرانسه بر سر خرید 118 فروند هواپیما اینك شركت آمریكایی «بوئینگ» نیز از نهایی شدن قرارداد فروش 100 فروند هواپیمای مسافربری به ایران خبر داده است. این موضوع در شماری از روزنامه های امروز مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
«دنیای اقتصاد» در گزارش «كارت بوئینگی علیه ایرباس» نوشت: این سوال مطرح است كه آیا ایران قصد خرید این تعداد هواپیما از دو شركت معتبر هواپیماسازی جهان را دارد یا اینكه هدفش ایجاد موازنه در مسیر مذاكرات تجاری با غول‌های هواپیماسازی است؟ برای این سوال سه سناریو می‌توان پیش‌بینی كرد. سناریوی اول این است كه هدف ایران در ابتدا خرید هواپیما از بوئینگ بوده و تفاهم با شركت ایرباس فرانسه، صرفا به‌منظور تحریك رقیب آمریكایی‌اش (بوئینگ) صورت گرفته است. سناریوی دوم واكنش ایران بعد از هشدار مدیران ایرباس نسبت به تعیین‌تكلیف بندهای مالی و تهدید به لغو قرارداد از سوی این سازنده هواپیما را در بر می‌گیرد. سناریوی دوم بر این فرض است كه هدف مذاكره با بوئینگ امتیازگیری بیشتر از ایرباس است. البته سناریوی سومی نیز در این میان مطرح است كه ایران به منظور نوسازی ناوگان هوایی خود، درصدد است از رقابت بین دو شركت هواپیماساز ایرباس و بوئینگ، به نفع خود بهره گیرد. براساس جدیدترین اخباری كه از سوی شركت بوئینگ اعلام شده، قرارداد فروش هواپیما از سوی این شركت به ایران شامل تحویل و تعمیر هواپیما طی نزدیك به یك دهه است.
روزنامه ایران نیز از بازگشت بویینگ به پس از 37 سال خبر داد و عنوان كرد: اگرچه سازوكارهای مالی این توافق هنوز نهایی نشده است اما احتمالا هواپیماهای خریداری شده ایران طی حدود یك دهه تحویل این كشور خواهد شد. در دی‌ماه سال گذشته، باراك اوباما، رئیس‌جمهوری امریكا ضمن موافقت با فروش هواپیماهای مسافربری امریكایی به ایران، به وزیر خارجه خود اختیار داد تا مجوز فروش هواپیماهای مسافربری به ایران را صادر كند.
همچنین در روزنامه فرهیختگان كه خبر خرید بویینگ را بررسی كرده است، می خوانیم: پالس‌های مثبت از سوی یكی از غول‌های هواپیمایی دنیا حالا وارد فاز اجرایی شده است تا دست دلالانی كه وزیر راه و شهرسازی از آنان صحبت می‌كرد، از ماجرای خرید هواپیما به‌ طور كامل قطع شود. دیروز اما مهم ‌ترین خبری كه روی خروجی رسانه‌های داخلی و خارجی به‌روزرسانی شد، موضوع به توافق رسیدن ایران و شركت هواپیماسازی بویینگ بود.
روزنامه جوان اما با رویكردی متفاوت در گزارش نخست خود با عنوان «فرود 17 میلیارد دلار بوئینگ امریكایی روی باند اقتصاد مقاومتی» می نویسد: خرید هواپیمای خارجی آن هم به تعداد بالا در حالی كه اقتصاد ایران در پسا برجام هم از گرداب ركود خارج نشده و بنگاه‌های اقتصادی یكی پس از دیگری تعطیل می‌شوند و دولت خود معترف شده كه 7500 بنگاه اقتصادی تعطیل و نیمه تعطیل هستند، جای بسی تعجب و تأمل دارد. خبرهای دریافتی نشان می‌دهد كه در بالاترین سطوح نظام نیز هنوز در مورد پافشاری عباس آخوندی ‌وزیر راه و شهرسازی برای انعقاد قرارداد خرید صدها فروند بوئینگ امریكا و ایرباس فرانسه ابهام و سوال وجود دارد و این انتقاد مطرح می‌شود كه چرا دولت به جای عمل به سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی و تمركز روی اجرای بند بند این سیاست‌ها، تلاش دارد با خریدهای خارجی میلیون دلاری و جذب سرمایه‌گذار خارجی اقتصاد را احیا كند، غافل از آنكه یك‌سال بیشتر از پایان به كار دولت باقی نمانده است و اقتصاد بیش از پیش به ركود فرو رفته و همچنان می‌رود.
**گروه پژوهش و تحلیل خبری
پژوهشم**9283**9279
۰ نفر