۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۲۶
کد خبر: 82113695
T T
۰ نفر
واكسيناسيون دام ها سلسله به دليل ييلاقي بودن منطقه، اهميت ويژه اي دارد

خرم آباد- ايرنا- فرماندار سلسله گفت: براي پيشگيري ازشيوع تب برفكي، واكسيناسيون دام ها در شهرستان سلسله به دليل ييلاقي بودن منطقه حايز اهميت ويژه است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، قدرت الله فلاح نژاد روز چهارشنبه در ديدار با مديركل شبكه دامپزشكي لرستان با اشاره به شيوع تب برفكي و خسارتي كه به حوزه دام به عنوان يكي از حوزه هاي مهم اقتصادي شهرستان وارد كرده، اظهار داشت: برنامه ريزي، حساسيت و اقدامات پيشگيرانه مي تواند به كنترل اين بيماري در شهرستان كمك كرده و از خسارات و هزينه هايي كه حوزه دام متحمل مي شود جلوگيري نمايد.
وي با بيان اينكه مساله تب برفكي در شهرستان سلسله به دليل ييلاقي بودن منطقه داراي حساسيت ويژه است اظهار داشت: عشاير فراواني از مناطق مختلف كشور همواره در اين فصل سال در شهرستان سلسله حضور دارند و اين امر مي طلبد تا با حساسيت ويژه و با تلاش بيشتر نسبت به واكسيناسون دام ها اقدام كرد.
فرماندار سلسله از همكاري مجموعه فرمانداري و ساير دستگاه هاي اجرايي شهرستان با شبكه دامپزشكي در امر واكسينه كردن دام ها خبر داد و تصريح كرد: در راستاي اطلاع رساني و آگاه كردن دامداران، مي بايست بخشداران شهرستان با دهياران جلسه اي را برگزار و آنان را نسبت به اهميت كار توجيه نمايند و همه ادارات مرتبط نيز موظف به همكاري با شبكه دامپزشكي جهت مقابله با اين معضل هستند.
در ادامه، مديركل دامپزشكي استان نيز به شيوع تب برفكي در كشور اشاره كرد و افزود: تب برفكي يك بيماري ويروسي بومي ايران است كه واكسيناسيون در شرايط مناسب حداكثر شش ماه ايمني در دام ها ايجاد خواهد كرد.
ابراهيم توكلي اظهار داشت: در استان به خاطر حاكم بودن شرايط سنتي اين سطح ايمني چهار ماه است به نحوي كه ما بايد در سال سه بار تمامي دام ها را واكسينه كنيم.
توكلي تصريح كرد: در حال حاضر 300 هزار راس دام سبك در شهرستان به صورت رايگان واكسينه شده اند و روند واكسينه كردن 14 هزار دام سنگين نيز در حال انجام است كه در صورت همكاري دامداران در بازه زماني باقي مانده انتظار مي رود تا دو هفته ديگر اين عمل به پايان برسد.
مديركل شبكه دامپزشكي لرستان خاطرنشان كرد: تاكنون اقدامات مناسبي در زمينه مبارزه با اين بيماري صورت گرفته است به گونه اي كه ميزان تلفات دام سبك در استان تاكنون زير يك هزار راس و در دام هاي سنگين 25 راس بوده است و اين حجم كم خسارت به دليل عملكرد مناسب و اقدامات شبانه روزي نيروهاي شبكه دامپزشكي در شهرستان ها بوده است.
شهرستان سلسله با 75هزار نفر جمعيت يكي از شهرستانهاي استان لرستان است كه مركز آن شهر الشتر است.
اين شهرستان از شمال به شهرستان دلفان، از جنوب به شهرستان خرم آباد و از شرق به شهرستان بروجرد محدود است.
7265/6001