۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۵۴
کد خبر: 82113303
T T
۰ نفر
ثبت جهانی انار ساوه، رطب بم و فرش دستباف 14 منطقه ایران

تهران- ایرنا- مدیركل دفتر مالكیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت از ثبت چندین محصول راهبردی ایران از جمله انار ساوه، رطب بم كرمان و فرش دستباف 14 منطقه كشور در سازمان جهانی مالكیت فكری وایپو (WIPO) خبر داد.

'سید مهدی میرصالحی' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: دو محصول مهم ایران شامل انار ساوه و رطب بم كرمان و فرش دستباف مناطق اردكان، ایلام، تركمن جرگلان و بجنورد، كردی خراسان شمالی، چهارمحال بختیاری، سرد رود آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، قشقایی فارس، گبه فارس، لرستان، مود بیرجند، قهستان خراسان جنوبی، ورامین و سنقر كلیایی كرمانشاه، در فهرست سازمان جهانی مالكیت فكری به نام ایران به ثبت بین المللی رسید.
وی با بیان این كه اسناد ثبت جهانی این محصولات، دیروز- سه شنبه- به ایران رسید، خاطرنشان كرد: این محصولات استراتژیك مطابق با معاهده بین المللی لیسبون كه جمهوری اسلامی ایران با تصویب مجلس شورای اسلامی در سال 1380 به آن ملحق شد، به ثبت جهانی نشان جغرافیایی رسید.
میرصالحی ادامه داد: فرآیند ثبت این محصولات از اوایل سال گذشته با مطالعه امكان سنجی برای هر كالا و محصول شامل تنظیم اظهارنامه و تشكیل پرونده آغاز شد و پس از این كه هر یك از آنها به ثبت ملی رسید، وارد مرحله تشكیل پرونده ثبت جهانی شد.
وی توضیح داد: گزارش كارشناسی این محصولات شامل جزییات تمام ویژگی آنها مطابق اظهارنامه لیسبون تهیه و تنظیم شد و به همراه مستندات لازم از سوی دفتر مالكیت صنعتی وزارت صنعت به سازمان جهانی مالكیت فكری ارسال شد.
به گفته مدیركل دفتر مالكیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت، فرآیند ثبت محصولات در وایپو به طور معمول بین هفت تا هشت ماه به طول می انجامد كه پرونده محصول ابتدا در این سازمان مورد بررسی قرار می گیرد و سپس به تمام كشورهای عضو لسیبون ارسال می شود و درصورتیكه اعضا نسبت به محصول مورد نظر، ادعا یا اعتراضی نداشته باشند سند ثبت جهانی محصول در وایپو صادر می شود.
در سال های گذشته نیز فرش دستباف 15 منطقه مختلف ایران در وایپو به ثبت رسید.
سازمان جهانی مالكیت فكری (وایپو) یكی از ۱۶ آژانس تخصصی سازمان ملل متحد است. وایپو در پی امضای توافقنامه‌ای در استكهلم در سال ۱۹۶۷ «برای تشویق آثار خلاقانه در راستای حمایت از مالكیت معنوی در جهان» تأسیس شد و مقر آن در ژنو سوئیس قرار دارد.
هم‌اكنون ۱۸۴ كشور عضو وایپو هستند و این سازمان ۲۴ معاهده بین‌المللی را مدیریت می‌كند كه یكی از آنها موافقتنامه لیسبون (ویژه حمایت از اسامی مبدأ و ثبت بین‌المللی آن‌ها) است.
علمی**1055**2017
۰ نفر