۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۰۲
کد خبر: 82109861
T T
۰ نفر

وزارت نيرو:

حجم روان آب‌هاي كشور 34 درصد كاهش يافت

۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۰۲
کد خبر: 82109861
حجم روان آب‌هاي كشور 34 درصد كاهش يافت

تهران- ايرنا- حجم روان آب‌ها و جريان‌هاي سطحي از ابتداي سال آبي جاري (اول مهرماه پارسال) تاكنون، در مقايسه با ' سال متوسط بلندمدت ' 34 درصد كاهش داشته است.

به‌گزارش ايرنا از وزارت نيرو، بيشترين ميانگين افزايش روان آب‌ها و جريان هاي سطحي از ابتداي مهرماه سال گذشته تاكنون،‌ در مقايسه با متوسط سال گذشته در حوضه آبي درياچه اروميه با 174 درصد و بيشترين ميانگين كاهش در حوضه آبي هامون و مرزي شرق با 9 درصد كاهش بوده است.
برپايه اين گزارش، حوضه‌هاي آبي خليج فارس و درياي خزر با 60 و 41 درصد افزايش، به ترتيب رتبه هاي دوم و سوم را در افزايش حجم جريان‌هاي سطحي در مقايسه با سال گذشته به خود اختصاص دادند.
امسال ميزان روان آب‌هاي كل كشور 45 ميليارد و 466 ميليون مترمكعب بوده كه نسبت به سال گذشته با 30 ميليارد و 662 ميليون مترمكعب، افزايش 48 درصدي را نشان مي دهد.
بنابراين گزارش، حجم جريان‌هاي سطحي سال آبي جاري با وجود اينكه در مقايسه با سال آبي گذشته 48 درصد افزايش داشته، اما در مقايسه با متوسط بلندمدت با 34 درصد كاهش روبرو است.
به گزارش ايرنا، پيش از اين وزارت نيرو اعلام كرده بود، وضعيت ذخاير آبي كشور همچنان در مرز بحران قرار دارد و با وجود بارندگي هاي اخير آمارها نشان مي دهد، حجم آب هاي روان كشور به نصف كاهش يافته و ميزان آب هاي زير زميني هم در وضعيت هشدار قرار دارد.
بيش از 90 درصد آب كشور دربخش كشاورزي صرف مي شود ، چنانچه 10 تا 20 درصد از آب مصرفي در بخش كشاورزي صرفه جويي شود ،مشكلات به ميزان لازم كاهش خواهد يافت .
اقتصام ** 3065 ** 1559
۰ نفر