۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۱۲
کد خبر: 82109093
T T
۰ نفر
نشست شورای جهانی صنایع دستی به میزبانی اصفهان برگزار می شود

اصفهان- ایرنا- مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: شهر اصفهان مهر امسال میزبان نشست شورای جهانی صنایع دستی با حضور حدود 200 نفر از شخصیت های بین المللی از 90 كشور دنیا ست.

به گزارش ایرنا، فریدون الهیاری شامگاه شنبه در مراسم تجلیل از خادمان صنایع دستی استان اصفهان افزود: در كنار این رویداد بزرگ، مجمع صنایع دستی آمریكای شمالی، آمریكای جنوبی و آسیا - اقیانوسیه نیز در اصفهان برگزار می شود.
وی تاكید كرد: برگزاری این رویداد بزرگ و مهم در راستای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ثبت شهر اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی صورت می گیرد.
وی با اشاره به عضویت 90 كشور در شورای جهانی صنایع دستی اظهاركرد: پارسال شاهد رویداد بزرگ ثبت اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی بودیم.
وی توضیح داد: در دنیا 11 شهر به عنوان شهرهای صنایع دستی شناخته می شود كه 9 شهر در یك رشته خاص و دو شهر اصفهان از ایران و جیپور از هند به عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی شناخته می شوند.
وی این موضوع را امتیاز بزرگی در دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران خواند و افزود: با ابتكار سازمان میراث فرهنگی پارسال دو شهر از ایران شامل اصفهان در همه رشته های صنایع دستی و تبریز در رشته بافت فرش به ثبت جهانی رسیدند.
وی ادامه داد: امسال در راستای این دیپلماسی، اردیبهشت امسال شاهد برگزاری نشست مجمع آسیا - اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی در تبریز بودیم و مهر امسال نیز نشست جهانی ضنایع دستی در شهر اصفهان برگزار می شود.

*** 199 رشته صنایع دستی در اصفهان
مدیر كل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به آخرین آمار سازمان میراث فرهنگی كشور گفت: از 297 رشته صنایع دستی در كشور 199 رشته در استان اصفهان وجود دارد.
وی با تاكید بر اینكه این آمار گویای ظرفیت بزرگی در استان است، افزود: نگاه دولت به صنایع دستی، دو سویه و شامل ' فرهنگی تمدنی ' و اقتصادی است.
وی اظهار كرد: ارزش های هویتی و فرهنگی صنایع دستی از اهمیت ویژه ای برای ما برخوردارست.

*** 40 هزار شاغل صنایع دستی در استان اصفهان
الهیاری همچنین به حدود 40 هزار شاغل و فعال حوزه صنایع دستی در استان اصفهان اشاره و اضافه كرد: ما فقط افرادی را كه گواهی اشتغال دارند محاسبه می كنیم و برآوردهای آماری ما دچار اشكال است.
وی ادامه داد: ما دارای شاغلان بیشتری در این حوزه بویژه در روستاها هستیم از جمله روستای زفره در شرق اصفهان و روستای ویست در خوانسار.
مدیر كل میراث فرهنگی استان اصفهان همچنین گفت: دولت با وجود همه تنگناهایی كه دارد توجه ویژه ای به حوزه صنایع دستی داشته و كارنامه پرداخت تسهیلات ما در سال گذشته نسبت به پنج سال گذشته بسیار بهتر است.
وی افزود: در دو سال گذشته 80 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت به فعالان صنایع دستی در استان اصفهان پرداخت شده است.
الهیاری به مشكل بیمه هنرمندان صنایع دستی استان نیز اشاره و اظهار كرد: پارسال بدلیل برخی مشكلات، تامین مالی بیمه آنها دچار وقفه و مشكل جدی شد اما امسال دو كار مهم را برای رفع این مشكل در اولویت قرار دادیم.
وی افزود: امسال، فهرست و آمار هنرمندانی كه بیمه آنها قطع شده است، تهیه می شود تا بیمه آنها پایدار شود و همچنین تعداد قابل توجهی از متقاضیان جدید امسال زیر پوشش بیمه قرار می گیرند.
در این مراسم از خانواده مرحوم احمد ادیب، معاون سابق صنایع دستی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بطور ویژه تجلیل شد.
همچنین در این مراسم از شهردار اصفهان، رییس دانشگاه اصفهان و مدیران سازمان صنعت، معدن و تجارت، زندان های استان، اسناد و مدارك منطقه ای، شركت شهرك های صنعتی، آموزش فنی و حرفه ای، اتاق بازرگانی، صندوق كارآفرینی امید، تعاون، كار و رفاه اجتماعی، استاندارد، تعزیرات حكومتی، دانشگاه هنر اصفهان، اداره حمایت از صنایع دستی، صادرات معاونت صنایع دستی كشور، فرماندار شهرضا و تشریفات استانداری به عنوان خادمان صنایع دستی استان اصفهان قدردانی شد.
20 خرداد به عنوان روز جهانی صنایع دستی نامگذاری شده است.
297 رشته صنایع دستی ثبت و شناخته شده در كشور وجود دارد كه 199 رشته آن مربوط به استان اصفهان است.
شورای جهانی صنایع دستی در سال 1964 و پس از جنگ جهانی دوم تشكیل شد كه اكنون به عنوان یكی از سازمان های زیر مجموعه سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسكو) با عضویت 90 كشور فعالیت دارد.
ایران از سال 1347 ( 1968) عضو این شوراست.
ت/3011 / 6022