۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۲۵
کد خبر: 82108988
T T
۰ نفر

فعالیتهای معدنی در منطقه سنگان خواف ساماندهی شد

۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۲۵
کد خبر: 82108988
فعالیتهای معدنی در منطقه سنگان خواف ساماندهی شد

مشهد- ایرنا- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: فعالیتهای معدنی در منطقه سنگان خواف با فعالیت دولت تدبیر و امید ساماندهی شد.

راضیه علیرضایی دیشب در نشستی با حضور وزیر صنعت در سنگان افزود: همچنین مسائل زیست محیطی و مدیریت باطله های معادن منطقه سنگان خواف مورد بررسی قرار گرفت و راهكارهای لازم در این زمینه اتخاذ شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت دیروز در سفری یك روزه به خراسان رضوی از روند اجرایی چند پروژه صنعتی و معدنی در شهرستانهای خواف، تربت جام و فریمان بازدید كرد.
وی ادامه داد: سال 1392 هیچ نظمی در خروج سنگ آهن یا مدیریت آنها در سنگان وجود نداشت اما امروز در راستای اجرای طرح ساماندهی فعالیتهای معدنی همه طرحهای زیست محیطی معادن تعیین تكلیف و وضعیت برداشت از این معادن به لحاظ زیست محیطی و باطله گذاری یا باطله برداری آنها مشخص شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بهمن سال 1392 اجرای پروژه های صنعتی معدنی سنگان در حد تحویل زمین بود اما امروز پیشرفت اجرایی این پروژه ها به 70 درصد رسیده است.
وی در خصوص پیشرفت پروژه های زیرساختی منطقه سنگان نیز گفت: تكمیل زیربناهای منطقه در حوزه حمل ریلی، دوبانده شده جاده و اجرای پروژه گاز در حال انجام است.
علیرضایی افزود: مطالعات اكتشافی ژئوفیزیك منطقه سنگان خواف كه بیش از هشت سال معطل مانده بود پارسال در گستره 12 هزار كیلومتر به پایان رسید.
وی ادامه داد: در این چارچوب مناطق امیدبخش معدنی افزون بر سنگ آهن در حوزه مس، طلا، روی و آنتیموان نیز كشف شد كه فرصتهای جدیدی را برای سرمایه گذاری ایجاد می كند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: زمینهایی كه به سبب فعالیتهای ژئوفیزیك در سنگان بلوكه شده بود اكنون آزاد شده و استعلامهای لازم برای انجام فعالیتهای غیرمعدنی در این محدوده توسط سازمان صنعت و معدن در حال پیگیری است.

* تداخل در طرحها
فرماندار خواف نیز در این نشست گفت: بخشی از بهترین تونل باد كشور با بازدهی 50 درصد انرژی با اجرای طرح مطالعات اكتشافی ژئوفیزیك منطقه سنگان تداخل پیدا كرده است.
محمدرضا پهلوان نژاد افزود: با اینكه نقاط امیدبخش معدنی در سنگان تا عمق 100 تا 150 متر شناسایی شده نباید ساخت نیروگاه بادی به دلیل اجرای طرح مطالعات معطل بماند.
وی پیشنهاد كرد: بهتر است تونل بادی از مطالعات ژئوفیزیك منطقه سنگان خارج شود تا مقدمات راه اندازی نیروگاه بادی فراهم گردد.
فرماندار خواف ادامه داد: نفوذ مواد شیمیایی ناشی از فعالیتهای معدنی و وزش بادهای 120 روزه در سنگان می تواند به آلودگی سفره های آبی زیرزمینی و هوا منجر شود لذا رعایت مسائل زیست محیطی، مدیریت باطله ها و احیا و بازسازی عرصه های برداشت شده در مطالعات اكتشافی ضروری است.
وی گفت: 10 پروژه صنعتی معدنی توسط شش شركت در منطقه سنگان در دست اجراست كه با بهره برداری از آنها طی دو سال آینده 2.5 میلیون تن كنسانتره، 500 میلیون تن گندله سازی و هشت میلیون تن دانه بندی پرعیار سنگ آهن ظرفیت سازی می شود.
پهلوان نژاد افزود: فعال شدن این ظرفیت در منطقه سنگان نیاز به تكمیل زیرساختهایی نظیر آب، برق، گاز و حمل و نقل دارد كه تامین و شتاب در اجرای آن یكی از اولویتهای شهرستان خواف است.
وی ادامه داد: تاكنون دو كیلومتر حفر كانال برای لوله گاز انجام و مجوز ایجاد و انتقال 285 مگاوات برق صادر شده كه با این اوصاف در عمل اتفاق مهمی در حوزه تامین زیرساختهای منطقه سنگان خواف نیافتاده است.
او گفت: اولویت دوم شهرستان خواف فعال كردن واحدهای تولیدی شهرك صنعتی و ایجاد صنایع پایین دستی مانند ریخته گری برای تامین نیاز پروژه های منطقه سنگان است.
فرماندار خواف افزود: در این راستا تاكنون در شهرك صنعتی خواف 100 قطعه زمین به 100 مجوز برای بهره برداری از واحد صنعتی اختصاص یافته اما در عمل هفت واحد راه اندازی شده اند و باقی واحدها به دلیل قوانین متعدد و دست و پاگیر از فعالیت باز مانده اند.
وی همچنین با تاكید بر تعیین تكلیف پروانه های مربوط به بهره برداری معادن منطقه سنگان خواف گفت: این معادن تاكنون بلاتكلیف مانده و با ظرفیت پایین تولید قادر به ادامه فعالیت نیستند.
پهلوان نژاد همچنین خواستار اتخاذ تدابیری برای خرید محصولات پلاسری معادن سنگ آهن توسط واحدهای صنعتی منطقه، تعیین تكلیف معادن حاشیه مرز به لحاظ تضمین امنیت و اختصاص یارانه حمل صادراتی به واحدهای صنعتی معدنی سنگان شد.
وی بر اختصاص بخشی از حقوق دولتی به زیرساختهای خواف نیز تاكید و بیان كرد: در پایان سال 93 از هشت هزار و 500 میلیارد ریال حقوق دولتی كه به خزانه وارد شد 11 میلیارد ریال سهم خراسان رضوی بود.
او افزود: از این میزان 9 میلیارد ریال به خواف اختصاص پیدا كرد و 50 درصد از این مبلغ تخصیص یافت.

* نیاز به جاده چهاربانده
نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست جاده سنگان - خواف - رشتخوار - تربت حیدریه چهاربانده شود.
محمود نگهبان گفت: تاكنون با همكاری سازمان ایمیدرو و وزارت راه و شهرسازی 25 كیلومتر از جاده خواف - رشتخوار ساخته شده و ضروری است این جاده تا تربت حیدریه چهاربانده شود تا شاهد بروز سوانح كمتری در این مسیر باشیم.
وی افزود: با توجه به لطمات زیادی كه مردم بخش سنگان از معادن به ویژه معادن پلاسری به لحاظ گرد و غبار متحمل شدند دو سال قبل مقرر شد محدوده معدنی پلاسری در قالب یك شركت یا مزایده در اختیار مردم منطقه قرار گیرد كه این مهم هنوز عملیاتی نشده است.
این نماینده مجلس ادامه داد: با توجه به وجود ذخایر عظیم خدادادی سنگ آهن در شهرستان خواف ضروری است اولویت استخدام و اشتغال شركتهای سرمایه گذار در این منطقه جوانان سنگان باشد.
وی گفت: ضروری است تدابیری نیز اندیشیده شود تا از نفوذ مواد شیمیایی ناشی از فعالیت معادن پلاسری به سفره های زیرزمینی منطقه جلوگیری شود تا شاهد مشكلات زیست محیطی كمتری در سنگان باشیم.
معادن سنگ آهن سنگان در شمال شرقی ایران و فاصله 300 كیلومتری جنوب شرقی مشهد در 16 كیلومتری شهر سنگان از توابع شهرستان خواف قرار گرفته است.
معادن سنگ آهن سنگان با ذخیره قطعی 1،2 میلیارد تن به عنوان یكی از بزرگترین ذخایر سنگ آهن در ایران شامل سه ناحیه معدنی غربی، مركزی و شرقی زیر پوشش مدیریت مجتمع سنگ آهن سنگان قرار دارد.
معدن بزرگ سنگ آهن سنگان خواف دو مدل آهن شامل سنگ آهن پلاسری در سطح و ذخایر آهنی در عمق معدن دارد. هم اینك پروژه اكتشاف ذخایر جدید در 12 هزار كیلومتر مربع پهنه سنگان در محدوده هشت شهرستان استان خراسان رضوی در دست اقدام است.
حجم كنونی استخراج از این معادن سالانه حدود هفت میلیون تن است كه این میزان در چشم انداز توسعه پنج سال آتی آن باید به 40 میلیون تن برسد تا نیاز واحدهای كنسانتره موجود در سنگان را تامین كند.
كارخانه تولید كنسانتره مجتمع سنگ آهن سنگان خواف نیز در زمینی به مساحت 60 هكتار ساخته شده و متشكل از بخشهای انباشت و برداشت مواد، تجهیزات خردایش و سایش، پرعیارسازی، آبگیری، بازیافت آب و انبار كنستانتره است.
این كارخانه به ظرفیت تولید 2،6 میلیون تن در سال بزرگترین خط تولید كنسانتره كشور به شمار می آید. هم اینك كنستانتره تولیدی سنگان به شركتهای فولاد مباركه، ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان به دو روش ریلی و جاده ای حمل می شود.
7489/1858

سرخط اخبار استان‌ها