۲۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۳
کد خبر: 82107939
T T
۰ نفر

كارشناس تغذيه:

غذاهاي پر چرب در وعده سحري مصرف نكنيد

۲۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۳
کد خبر: 82107939
غذاهاي پر چرب در وعده سحري مصرف نكنيد

زنجان - ايرنا - عضو انجمن تغذيه ايران گفت: روزه داران از مصرف غذاهاي پر چرب در وعده سحري پرهيز كنند چرا كه مصرف اين مواد غذايي تشنگي شديدي را براي فرد عارض مي كند.

پروين افشار روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: وعده سحري مي تواند ويژگي يك صبحانه معمولي يا ناهار متوسط را داشته باشد و افرادي كه غذاي سرد مي خورند، مي توانند وعده اي مشابه صبحانه را ميل كرده و كساني كه به غذاي گرم عادت دارند مي توانند وعده اي مانند ناهار ميل كنند.
وي اظهار كرد: بر اين اساس افراد بايد از مصرف غذاهاي چرب و شور نظير ته ديگ، آش شور، برنج و ماكاروني چرب در وعده سحري پرهيز كنند و از كاهو، گوجه فرنگي و سالاد در وعده سحري استفاده كنند تا در طول روز كمتر احساس تشنگي داشته باشند.
افشار افزود: بسياري از افراد معتقدند هنگام سحري بايد از مواد غذايي كه انرژي بالايي دارند استفاده كنند تا در طول روز احساس گرسنگي نكنند و به همين دليل، خوردن غذاهاي چرب را ترجيح مي دهند، ولي بايد به اين موضوع مهم توجه داشت كه به دنبال مصرف مواد غذايي خيلي چرب، تشنگي شديدي عارض مي شود كه موجب ايجاد مشكلات عديده اي در افراد مي شود.
وي بيان كرد: از طرف ديگر عده اي نيز مصرف مواد قندي را ترجيح مي دهند، ذكر اين نكته ضروري است كه مصرف اين نوع مواد به مقدار زياد و در يك وعده، موجب افزايش ناگهاني هورمون انسولين در خون مي شود.
كارشناس تغذيه مركز آموزشي و درماني تخصصي و فوق تخصصي آيت الله موسوي زنجان ادامه داد: باتوجه به اينكه اين هورمون موجب كاهش قند خون مي شود، ممكن است عوارضي مانند سرگيجه، بي حالي، پرخاشگري، عصبانيت و ضعف ناگهاني به وجود آيد.
وي بيان كرد: بهتر است در وعده سحري از موادغذايي استفاده شود كه بتواند هم انرژي روزانه را تامين و هم از افت ناگهاني قند خون جلوگيري كند و مهم تر از همه اين كه موجب ايجاد تشنگي شديد نشود.
افشار افزود: براي جلوگيري از گرسنگي و تشنگي در طول روز بهتر است از تمام گروه هاي غذايي در وعده سحري استفاده شود، كه مصرف ميوه و سبزي تازه، علاوه بر تامين ويتامين‌ها و مواد مغذي، فيبر بالايي را نيز به بدن مي‌رساند كه هم از يبوست جلوگيري مي‌كند و هم قسمتي از آب مورد نياز بدن را تامين مي‌كنند.
وي خاطرنشان كرد: بهتر است در وعده سحر از مواد حاوي كلسيم مثل پنير و شير استفاده شود و علاوه بر آن نان‌هاي سبوس‌دار نيز گزينه بسيار مناسبي براي وعده سحري هستند.
6085/7320