۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۲۱:۵۷
کد خبر: 82103213
T T
۰ نفر
رئيس كميسيون صادرات اتاق بازرگاني خراسان رضوي:كالاي قابل صدور نداريم

مشهد- ايرنا- رئيس كميسيون صادرات اتاق بازرگاني خراسان رضوي گفت: كالاهاي توليدي ما ظرفيت صادراتي خود را از دست داده و اكنون كالاي مرغوب مناسبي براي صادرات در اختيار نداريم.

به گزارش ايرنا محمدحسين روشنك دوشنبه شب در نشست بررسي وضعيت صادرات خراسان رضوي افزود: معضلي كه اكنون در عرصه صادرات و اقتصاد بدان دچاريم آن است كه كالاي صادراتي كه در بازارهاي هدف از نظر قيمت و كيفيت قدرت رقابت داشته باشد، بسيار كم است.
وي عنوان كرد: امروز قيمت تمام شده كالاهاي ما در اثر عوامل مختلف چون گراني مواد اوليه كه 45 درصد آن حداقل به دليل تحريم ها است، بسيار بالا است.
وي تصريح كرد: فشارها و شرايط دشوار صادراتي در سال هاي گذشته موجب شد بسياري از 800 صادر كننده استان بتدريج از حوزه صادرات خارج شوند.
وي گفت: امروز بايد دوباره شناسايي، پيگيري وضعيت و علت افت صادرات و خروج فعالان صادرات از اين بخش دنبال شود.
ئي عنوان كرد: امروز توقع ما آن است دولت شرايط را به گونه اي مديريت كند كه اعتماد صادر كننده و توليد كننده كه در دولت قبل بشدت لطمه خورده، دوباره بازسازي شده و برگردد.
وي با اشاره به بحث مشوق هاي صادراتي كه براي ترغيب صادر كنندگان ارائه مي شد، گفت: اين مشوق ها زماني موثر است كه مستقيم به صادر كننده پرداخت شود ضمن آنكه همان بخشي هم كه در گذشته به صادر كننده اختصاص مي يافت، پنج تا 6 سال در ديون دولت باقي مي ماند.
وي با بيان اينكه طي سال هاي گذشته كارخانجات سيمان را با هدف صادرات ايجاد كرديم، افزود: امروز بسياري از اين واحدها با حداكثر ظرفيت فعال بوده و انبوه توليدات آنها انبار شده و الان بايد براي آنكه قيمت آنها به سطح صادرات برسد به طور مستقيم يارانه دريافت كنند كه در اين صورت ديگر نيازي به تسهيلات و كمك مالي ندارند.
وي تاكيد كرد: امروز بايد توليدات ما با هدف صادرات صورت گيرد و براي اين منظور قيمت تمام شده آن بايد متفاوت باشد و اجازه فروش در داخل كشور را نداشته باشد.
وي از جمله معضلات اين حوزه را عدم تقويت زيرساخت ها دانست و گفت: در سال هاي گذشته كه درآمدهاي هنگفت نفتي در اختيار كشور بود با اتكاي به آنها رشد و سهم صادرات استان محقق مي شد اما هيچگاه از محل اين منابع براي تقويت زيرساخت ها استفاده نشد.
1906/5132