۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۳۲
کد خبر: 82102387
T T
۰ نفر
7 توصيه براي افزايش ساعت و سرعت مطالعه

كرج - ايرنا - عده زيادي از داوطلبان مراكز آموزش عالي از كمبود وقت گله و شكايت دارند و اظهار مي كنند كه با توجه به زمان موجود ، به حجم برنامه مطالعاتي خود نمي رسند .

به گزارش ايرنا، بر اساس نظر مشاوران تحصيلي در فرآيند برنامه ريزي براي كنكور كه آزموني سرنوشت ساز در بستر سازي براي ادامه يافتن تحصيلات تكميلي در مراكز آموزش عالي كشوراست ، لازم است كنكوري ها به نكات توصيه اي روانشناسان فعال در بخش مشاوره تحصيلي براي افزايش ساعت و سرعت مطالعه تا زمان باقي مانده به كنكور دقت كنند.
روانشناسان در مشاوره هاي تحصيلي خود از مثبت انديشي به عنوان مهمترين عامل سوق دهنده افراد كنكوري به سوي اجرايي كردن توصيه هاي افزايش دهنده ساعت و سرعت مطالعه ياد مي كنند زيرا معتقدند مثبت انديشي به مثابه زمين حاصلخيزي است كه گياهان به راحتي و خوبي در آن رشد مي كنند.
به گفته آنان انديشه مثبت ، نهال اميد را در دل ها مي كارد و به آن فرصت رشد مي دهدو همچنين سبب آرامش دروني ، موفقيت ، روابط بهتر ، سلامتي بيشتر و تمركز ويژه در انجام كارها از جمله فعاليت هاي فكري - عملي و مطالعاتي مي شود.
مريم اسدي يكي از روانشناسان البرزي با اشاره به اينكه مثبت انديشان در زندگي نتيجه مثبت مي گيرند گفت: نوع نگرش و تفكرات هر انساني نشاندهنده شخصيت ، اعتقادات و باورهاي اوست.
وي اظهار كرد: فرد مثبت انديش در هنگام تلاش براي رسيدن به هدف از جمله موضوع كنكور كه اين روزها به يكي از دغدغه هاي مهم والدين و داوطلبان تبديل شده نياز به يك نگاه مثبت انديشي و اميدوارنه در مقابل منفي انديشي و منفي بافي دارد.
اسدي بيان كرد: براي موفقيت در آزمون كنكور علاوه بر مطالعه ي دقيق مطالب درسي بايد به اين آزمون و آمادگي لازم براي شركت در اين رقابت نگاه مثبت انديشي به توانمندي هاي خود داشته باشيم و با برنامه ريزي دقيق از زمان طلايي باقي مانده تا كنكور به خوبي استفاده كنيم.
وي در ادامه به كليد هاي موفقيت در زندگي پرداخت و خاطر نشان شد: مثبت انديشي يكي از اين كليد هاي موفقيت را تشكيل مي دهد چراكه خود باوري يعني پذيرش خود ، قبول واقعيت ها ،كنار گذاشتن ترديدها ، دو دلي و تسلط بر خود مي شود كه نتيجه ارزنده اي به نام آرامش را براي فرد در پي دارد.
رئيس اداره مشاوره اداره كل آموزش و پرورش البرز هم در اين زمينه گفت: داوطلبان براي بهره برداري مناسب تا فرصت باقي مانده تا آزمون كنكور بهتر است به توصيه هايي كه مشاوران تحصيلي بر آن تاكيد دارند عمل كنند تا به هدف خود كه همان راه يابي به دانشگاه و ادامه تحصيل در رشته مورد علاقه اشان است با داشتن اعتماد به نفس بيشتر به خود در زمان آزمون دادن دست پيدا كنند.
فرزاد رستمي از جدي بودن به عنوان يكي از توصيه ها براي افزايش ساعت و سرعت مطالعه ياد كرد و افزود: خيلي اوقات درس خواندن ما سرسري است، مي خوانيم اما خوب نمي خوانيم ، حالا كي قرار است كه عميق و خوب بخوانيم خدا مي داند.
وي بيان كرد: كنكوري ها بايد يادشان باشد ، ما وقتي در امري تمركز و سرعت عمل داريم كه جدي باشيم چرا كه عدم توجه به اين موضوع ، موجب دوباره كاري مي شود.
وي با اشاره به اينكه هر قدر مطلب دقيق تر و عميق تر خوانده شود ، كم تر نياز به دوباره كاري دارد ياداور شد: مطلبي كه عميق مطالعه شود پايدار تر است و دير تر فراموش مي شود و در زمان نيز صرفه جويي مي شود.
رستمي گفت: يك داوطلب كنكور بايد چست و چابك باشد يعني سرعت انجام دادن كارهاي خود را روي دور تند قرار دهند به اين گونه كه حتي راه رفتن ، غذا خوردن و ساير كارهاي شخصي خود را با سرعت انجام دهد تا زمان مفيد مطالعه كردن را از دست ندهد.
وي ضرب العجلي بودن را يكي از بهترين تكنيك هاي افزايش سرعت عمل در مطالعه، تعيين اهداف جزئي روشن و دقيق براي هر واحد مطالعه دانست و اظهار كرد: به اين گونه كه همين طور پشت كتاب درسي ننشينيم و يك كتاب درسي مثل فيزيك را بخوانيم بلكه با توجه به سرعت مطالعه اي كه از خود سراغ داريم ميزان مبحث و نوع كار را مشخص كرده و بي درنگ شروع به خواندن كنيم و سعي كنيم كارهاي خود را بر اساس مهلت و ضرب العجل هايي كه براي آن ها تعيين كرده ايم، انجام دهيم.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: يك داوطلب كنكور بايد عادتي نباشد به اين معنا كه زمان مطالعه كردن او بر حسب يك عادت روزانه شكل نگيرد بلكه هر روز نيم ساعت بيشتر از برنامه روزانه درس بخواند زيرا همين نيم ساعت ها را در يك ماه جمع كنيم سبب مي شود تا زمينه مطالعه و مرور يك كتاب مانند دين و زندگي فراهم آيد.
رستمي گفت: داوطلبان كنكور بايد در كارهايشان اولويت بندي داشته باشند به اينگونه كه اولويت انجام را به كارهاي نوع اول بدهند كه اين روند نيازمند اعتماد به نفس بالا براي تصميم گيري سريع در انتخاب و اجراي كارهاي ضروري دارد.
وي از نظم داشتن به عنوان يكي ديگر از توصيه ها براي افزايش ساعت و سرعت مطالعه نام برد و يادآورشد: تا كنون چندين بار براي داوطلبان پيش آمده كه در لابه لاي كتاب ها براي پيدا كردن نكته اي وقت زيادي صرف كرده باشيد و يا دچار آشفتگي فكري شده باشيد در حالي كه اين وضعيت ناخوشايند نشانه نظم نداشتن فرد است لذا بهتر است براي گرفتن نتيجه بهتر برنامه ريزي داشته باشيم و كارهاي شخصي و مطالعه اي را به تعويق نيندازيم.
وي بيان كرد: يك داوطلب بايد خود را كنترل كند يعني در زماني كه برنامه هاي خانوادگي و غيره پيش مي آيد بايد برخيزد و طبق برنامه روزانه درسي خود به مطالعه بپردازد.
رستمي در پايان تاكيد كرد: داوطلبان كنكور بايد علاوه بر اين توصيه هاي هفت گانه به خوردن صبحانه كامل توجه كنند زيرا صبحانه اولين و مهمترين وعده غذايي است كه با ميل كردن آن فرد انرژي لازم را براي حركت كردن به دست مي آورد بنابراين داوطلبان با استفاده كردن از ميان وعده هاي غذايي مناسب و ديگر وعده هاي غذايي انرژي لازم را براي يك مطالعه خوب و با تمركز بوجود آورند.
2819/ 6155